Чому в недільні дні Адвенту не буває Роратніх Мес? І чому на Роратах співається гімн «Слава во вишніх», якщо під час Адвенту його навіть на недільних Месах нема? Чим Роратні Меси такі виняткові?
«Глорія» на Роратах? Але ж Великий Піст і Адвент — це, власне, два такі періоди у літургійному році, які ми (кажучи спрощено) вважаємо покутними. Прагнучи зазначити це в літургії, у ці періоди для священиків призначаємо фіолетові ризи і не співаємо «Слава во вишніх Богу», так як на кожній недільній Месі у звичайний період і в октавах важливих свят, таких як Різдво.
Отож чому в Адвенті, щоденно у додатковій Службі (якщо хтось настільки витривалий) ми співаємо гімн, який безумовно є радісним, на прославу? «Слава во вишніх Богу» — це давньохристиянський літургійний гімн. Виражає прославлення Бога Отця і Агнця.
Його також називають «ангельським», з огляду на перші слова, узяті від ангелів, що вістили народження Христа. У стародавній традиції Заходу він був включений до Євхаристійної літургії тільки в ніч Різдва Господнього, а пізніше перейшов на інші свята.
Проаналізуємо ці питання по черзі. Адвент, вотивна Меса про Пресвяту Богородицю Діву, — на перший погляд, це виглядає повністю ясним, — не має жодних підстав до виконання гімну «Глорія». По-перше, бо Адвент. По-друге, це тільки вотивна Меса.
Справа, однак, не настільки очевидна.
Звичай вотивних Мес був дуже поширений у Середньовіччі. І, згідно з літургійними правилами Тридентського Собору (перед промульгацією Novus Ordo Missae у 1969 році) «Глорія» була інтегральною частиною вотивних Мес. Тепер це змінено. А відповіддю стала традиція. Бо попри те, що «Глорія» випала з формуляра вотивних Мес, звичай співати цей гімн залишився і був надалі культивований. Тому 1971 року, всупереч літургійним приписам, але за згодою Апостольського Престолу, у Польщі було ухвалено розпорядження Конференції єпископату, яке дозволило зберегти спів «Слава во вишніх» у формулярі.
Практика Католицької Церкви західного обряду в Україні історично виводиться з практик і традицій Церкви у Польщі, тому цей звичай закріпився також у нашій Церкві.
А чому немає Рорат у неділю?
Відповідь проста: тому, що неділя — день спомину Воскресіння Христа — важливіша. Зауважмо, що навіть коли ми переживаємо Великий Піст, то Свята Меса у неділю з посту вилучена. (Тому ми розпочинаємо Великий Піст «трошки наперед», у Попільну Середу.) Навіть коли ми щось урочисто спогадуємо чи переживаємо як Церква, Воскресіння Господа для нас є центральною таємницею, і саме її ми святкуємо щонеділі в особливий спосіб.
Переклад CREDO за матеріалами: Deon