Чимало запитань і нерозуміння викликав шлюб прем’єр-міністра Великої Британії Бориса Джонсона (56 років) із католичкою Керрі Саймондз (33 роки) в суботу 29 травня 2021р. в католицькій катедрі Вестмінстера.
Скромний і відсторонений від участі медіа обряд з участю 30 гостей провів о.Деніел Гамфрі, який минулого року охрестив сина цієї пари, Вілфреда. Ця подія викликала у католиків, також і духовенства, запитання: як це можливо, щоб розлучений — причому двічі розлучений — чоловік одружився у Католицькій Церкві? Чи там не сталося порушення норм Канонічного права?
Борис Джонсон був у цивільному шлюбі двічі (розлучався у 1993 і 2020 роках), він батько загалом п’ятьох дітей: чотирьох від другого шлюбу — з Меріан Вілер, і однієї дитини (а може, і двох) у романі з консультанткою моди Гелен Макінтайр.
Різні висловлювання стосовно цієї справи опублікувало, зокрема, столичне щоденне видання «The Guardian». Отець Марк Дрю з парафії у Ворінгтоні (західна Англія) у своєму акаунті в соцмережі запитує: «Хтось мені може пояснити, яким чином Джонсон, що відійшов від католицької віри [в якій був охрещений стараннями матері-католички], коли навчався в Ітоні, і двічі розлучався, може взяти шлюб у Вестмінстерському абатстві? Як я повинен це пояснити практикуючим католикам, яким завжди кажу, що укладення другого шлюбу в Церкві — неможливе?»
Інший священник, о.Пол Батлер із парафії св.Павла в Дептфорді (район Лондона) на своєму Твіттері написав щодо цього іронічно, що «завжди є два канонічні права: одне для багатих, а друге для бідних».
Однак дехто вбачає в цій події навіть якусь «відкритість» Церкви або «запрошення для Бориса і, може, для багатьох інших». Так, наприклад, бачить цю справу Крістофер Лемб, римський кореспондент католицького журналу «The Tablet». Своєю чергою, для проблемного американського єзуїта Джеймса Мартіна, відомого речника прав гомосексуалістів у Церкві, цей шлюб — додатковий аргумент для «виявлення милосердя до гомосексуальних пар, які вважають себе католиками».
У відповідь на ці запитання та критичні голоси Вестмінстерська дієцезія заперечила, що нібито знадобився «якийсь спеціальний дозвіл від кардинала Вінсента Ніколса [місцевого архієпископа], оскільки цей шлюб відбувся згідно з нормами, що зобов’язують у Церкві всіх без винятків». Пояснено, що наречений і наречена — парафіяни Вестмінстерської катедри, охрещені католики. «Було зроблено всі необхідні кроки як стосовно цивільного права, так і щодо канонічного, і виконано всі формальності перед шлюбом. Ми бажаємо їм великого щастя», — написано в заяві архідієцезіяльної курії.
Схоже пояснення дав Остін Івері, автор біографії Папи Франциска. Він підкреслив, що «два попередні шлюби не могли бути визнані такими з погляду церковного права, оскільки попередні дружини не були католичками і не відбулося католицьких церемоній». Тому було застосовано «спрощений адміністративний процес, який анулював попередні подружжя».
Як пояснив CREDO єпископ Олександр Язловецький, перший шлюб Бориса Джонсона (з католичкою) був визнаний недійсним, натомість другий (з англіканкою) був укладений не в Католицькій Церкві без відповідної канонічної форми. Щоб такий шлюб був визнаний дійсним у Вселенській Церкві, ординарій має уділити диспенсацію такому нареченому чи нареченій. Джонсон диспенсації не взяв, тому Католицька Церква не визнає його другий зв’язок шлюбом у теологічному розумінні. Відповідно, за першого недійсного шлюбу і другого фактично відсутнього, він як католик має право взяти церковний шлюб із католичкою, яка сама не має канонічних перешкод для цього таїнства.
Деякі цитовані в медіях католики висловлюють радість від шлюбу прем’єра. Агенція PA Media навела погляд 64-річного Крістофера Гуд’їера із Челсі, що «приємно мати прем’єра-католика. Він узяв шлюб у Католицькій Церкіі, а отже, більше не зможе одружуватися, бо зіпсує все. Тому сподіваймося, що надалі він буде розсудливішим».