Кардинал Йосиф Чень з Гонконгу і американський публіцист Джордж Вайґель виступили з гострою критикою Синоду про синодальність, зосередившись, зокрема, на відносинах Ватикану з Китаєм, ставленні до ЛГБТ і повноваженнях єпископських конференцій.
У дописі в блозі, опублікованому 18 жовтня, кардинал Чень закликав до молитви з нагоди початку третього тижня Синоду. «Ми повинні молитися за гідне завершення цього Синоду», — написав Чень, окресливши низку фундаментальних проблем.
Як повідомляє CNA, кардинал поставив під сумнів легітимність цього зібрання як Синоду єпископів, з огляду на те, що не всі його члени, які мають право голосу, належать до єпископського стану. На його думку, нинішній Синод має на меті «повалити церковну ієрархію і запровадити демократичну систему».
«Найбільш дивне те, що серед учасників Синоду є 96 “неєпископів” (що складає 26% від усього зібрання), які мають право голосу, — написав він. — Папа має повноваження скликати будь-які дорадчі зустрічі. Однак Синод єпископів, ініційований папою Павлом VI, був спеціально розроблений для того, щоб дати Папі можливість почути думки своїх братів-єпископів. Коли “неєпископи” голосують разом [з ними], це вже не Синод єпископів».
Кардинал Чень зауважив, що слово «синодальність» означає різні речі для різних людей. Він зазначив, ґрунтуючись на етимології грецького слова «синод», що воно означає «ходити разом», але додав, що історично у Церкві синоди були структурами, за допомогою яких ієрархія веде Церкву в історії.
Ієрарх також торкнувся питання суперечливої декларації про благословення «Fiducia Supplicans» і проблеми ЛГБТК, повідомляє Crux. «Префект Дикастерію навіть сказав, що декларація досить чітка, і він не готовий далі її обговорювати, — зазначив він. — Вони вирішили це питання, не порадившись із єпископами, ще під час Синоду. Це неймовірне нахабство!»
Кардинал Чень підкреслив, що після оприлюднення цієї декларації у Церкві відбувся великий розкол і серед вірних запанувало таке велике замішання, яке рідко бувало в історії Церкви. «Папа і префект Дикастерію віровчення висловили “розуміння” ситуації, не відкликаючи заяви. То чи буде це питання ще буде обговорюватися на асамблеї 2024 року? — поцікавився він. — Я гадаю, що слід уникати нескінченних дебатів, принаймні щодо питання благословення одностатевих пар. Якщо це питання не вирішать на Синоді, майбутнє Церкви буде дуже неясним, бо деякі священнослужителі та друзі Папи наполягають на зміні церковної традиції щодо цього».
Кардинал Чень заявив, що два кардинали, які очолюють синодальну асамблею — Маріо Грек і Жан-Клод Оллеріш, а також префект Дикастерію віровчення Віктор Мануель Фернандес, «не наголошують на збереженні віри, натомість підкреслюють зміни, особливо у структурі Церкви та етичних вченнях; зокрема щодо сексу». Він нагадав, що у 2021 році Конгрегація віровчення дала чітку відповідь «ні» на питання «чи дозволено благословляти одностатеві союзи», що підтвердив і Папа Франциск.
«Поки триває Синод, вони активно просувають свій порядок денний поза залою засідань. Що викликає занепокоєння, так це те, що навіть так зване “Служіння нових шляхів” (New Ways Ministry), що виступає за трансґендерність, кілька днів тому мало дуже теплий прийом у Папи», — сказав кардинал. (Ієрарх послався на зустріч Папи з делегатами цієї організації, що відбулася 12 жовтня. Як сказано на сайті «New Ways Ministry», у зустрічі брала участь «група трансґендерів, інтерсексуалів і їхніх союзників-католиків, а також лікар, що надає допомогу у зміні статі». Група закликала Папу Франциска «відмовитися від негативного ставлення Церкви до ґендерно різноманітних людей та заохочувати лідерів Церкви уважніше прислухатися до їхнього життя та віри»).
Почесний єпископ Гонконгу також застеріг від надання окремим конференціям єпископів доктринальної влади — ідеї, що наразилася на різкий спротив частини учасників Синоду.
«Чи окремі конференції єпископів повинні мати незалежну владу у царині доктрини віри? Це страшна перспектива, — заявив він. — Якщо ця ідея вдасться, ми більше не будемо Католицькою Церквою. Як тут можна втратити пильність?».
Тим часом Джордж Вайґель, видатний старший науковий співробітник Центру етики та публічної політики, у статті для «Wall Street Journal» за 17 жовтня розкритикував присутність на Синоді двох китайських єпископів. За його словами, єпископи Вікентій Чжань Сілу і Йосиф Янь Юнцян прагнуть схилити Католицьку Церкву у бік сінізації.
Вайґель, біограф Йоана Павла ІІ також нагадав, що Чжань Сілу раніше був відлучений від Церкви за те, що прийняв сан без папського дозволу, і наголосив, що Янь Юнцян є віце-головою Китайської католицької патріотичної асоціації (ККПА), яку він описує як «інструмент робочого відділу Єдиного фронту ЦК Комуністичної партії».
Синодальна асамблея проходить на тлі тривалих дебатів про дипломатичні відносини між Святим Престолом і Пекіном, зокрема про китайсько-ватиканську угоду про призначення єпископів, яку, ймовірно, буде втретє продовжено цього року.
У той час як критики висловили серйозну стурбованість дипломатичним ставленням Ватикану до Пекіна і китайською політикою «сінізації релігії», Святий Престол публічно підкреслює свою дипломатичну стратегію підтримки Пекіна. Так, Державний секретар П’єтро Паролін високо оцінив кампанію лідера Китаю Сі Цзіньпіна з «сінізації» релігії та культури в країні, заявивши, що вона пов’язана з католицькою концепцією інкультурації «без плутанини та протидії».
Вайґель різко відкидає таке тлумачення, наголошуючи, що «сінізація» релігії у Китаї — це не інкультурація, а перетворення ієрархів на рупори комуністичного режиму.
Андреа Торньєллі, шеф-редактор Vatican News, повідомив, що китайські єпископи на Синоді наголошують на своїй єдності з Вселенською Церквою. За його словами, єпископ Янь сказав: «Церква у Китаї є такою ж, як Католицька Церква в інших країнах світу: ми належимо до однієї віри, маємо те саме хрещення, і всі ми вірні єдиній, святій, вселенській і апостольській Церкві. Ми дотримуємося євангельського духу “стати всім для всіх”. Ми ефективно пристосовуємося до суспільства, служимо йому, дотримуємося напряму сінізації католицизму і проповідуємо добру новину».
«Сінізація» — це політика очільника Китаю Сі Цзіньпіна, яка передбачає проникнення ідеології китайського комунізму в усі сфери, включно з релігійною, фактично перетворюючи її на ще один важіль пропаганди у руках держави. Згідно з повідомленнями Дослідницького центру П’ю у Вашингтоні, на тлі цієї політики — разом з придушенням підпільної Католицької Церкви, що відкидає комуністичну ідеологію та переслідуваннями вірних — кількість християн у країні йде на спад.