Слово до читача
Я хліб живий, що з неба зійшов. Коли хтось цей хліб їстиме, житиме повіки (Ів. 6, 51-52).
Християнство – це щось більше ніж учення. Це – сам Христос, котрий живе в тих, кого Він поєднав в одному містичному Тілі. Це становить велику тайну віри, через яку Втілення Слова триває і поширюється в діяннях людськості, знаходячи шлях до всіх людей, поки не здійсниться остаточно Божий задум. Християнство – це нове “об’єднання всього” у Христі (Еф. 1, 10).
Сьогодні Господь Христос живе і діє в людях через віру і таїнства віри. Найбільше з усіх таїнств, про яке тут йдеться, вінець усього земного християнського життя – це таїнство любові, Євхаристія. В ньому Ісус не тільки дарує нам Свою благодать, але й віддає самого Себе. Бо в цьому Пресвятому Таїнстві Ісус Христос перебуває насправді, тобто, вживши мови теології, субстанційно (самою сутністю) присутній і залишається доти, доки існують освячені знаки хліба і вина. Отже, Євхаристія є серцем християнства, бо має в собі самого Христа і становить головний засіб, за допомогою якого Господь Христос поєднує в одному Тілі нас із самим Собою.
Більше того, оскільки Христова Мука є центром історії людства, а євхаристійна жертва актуалізує на вівтарі Жертву Голготи, через яку людина була відкуплена, то Євхаристія відновлює найважливішу подію в історії людства. Вона приносить нам усім плоди Відкуплення. Але це ще не все. Євхаристія не тільки увічнює Втілення Божого Сина і дозволяє нам радіти Його тілесній присутності серед нас, не тільки актуалізує Його смерть, через яку Він сам приніс Себе в жертву на Хресті з любові до нас, але й сягає в майбутнє, заповідаючи здійснення плану всієї історії людства. Євхаристія є пророчим знаком Останнього Суду, всесвітнього воскресіння і нашого входження в Його славу.
Ще одна важлива річ: християнство – це релігія життя, а не смерті. Це – релігія живого Бога, Котрий настільки перевищує всяке наше розуміння, що ми можемо осягнути Його лише на відстані й опосередковано, через аналогію, але Котрий водночас є так близько, що наше найглибше знання про Нього стисло відображує наше знання про самих себе.
Живий Бог – Альфа і Омега, початок і кінець, Той, Хто є скрізь, але Кого не може збагнути людський розум, – стає видимим і відчутним на дотик і разом з тим віддає нам Себе як духовну поживу. Таємницю життя ми можемо збагнути, лише переживаючи її. Отже, в таємницю Євхаристії, яка є джерелом нашого життя в Богові, джерелом усякої любові, можна прозирнути, тільки переживаючи і люблячи її.
Щоб побачити хоча б малу частку цієї Істини, потрібно в цьому таїнстві побачити Бога і скласти Йому поклоніння. Треба бачити в ньому Муку Христа. Але передовсім треба жити таємницею Євхаристії, приносячи себе в жертву Отцю разом з Ісусом і люблячи інших так, як Христос полюбив нас.
о. Маріуш Возняк ОР
Катехизм Католицької Церкви про Євхаристію
Сакраментальна жертва: подяка, спомин, присутність
Християни з самого початку звершували Євхаристію, а її форма в різних літургійних обрядах упродовж віків по суті не змінилася. Причина полягає в нашому усвідомленні того, іцо ми зв’язані дорученням Христа, яке Він дав у переддень Його Муки: “Де чиніть на Мій спомин” (1 Кор. 11, 24-25).
Ми виконуємо це Господнє доручення, звершуючи спомин Його жертви. При цьому ми приносимо в жертву Отцю те, що Він Сам нам дав: дари Його творіння, хліб і вино, які силою Святого Духа та слів Христа стають Тілом і Кров’ю Христа: таким чином Христос дійсно стає присутнім, хоча й містично.
Отже, ми повинні вважати Євхаристію:
- подякою та хвалою Отцю,
- спомином жертви Христа і Його Тіла,
- присутністю Христа силою Його Слова та Його Духа.
Подяка і хвала Отцю
Євхаристія, таїнство нашого спасіння, яке Христос звершив на Хресті, є також жертвою хвали та подякою за діяння сотворения. В євхаристійній жертві все створіння, що Його полюбив Бог, представлене Отцю через смерть і воскресіння Христа. Через Христа Церква може принести жертву хвали та подяки за все, що зробив Бог і що є добрим, гарним і справедливим у створінні та людстві.
Євхаристія є жертвою подяки Отцю, прославленням, яким Церква висловлює вдячність Богу за Його доброчинства, за все те, що Бог звершив через сотворения, викуплення та освячення. Євхаристія передовсім означає “подяка”.
Євхаристія є також жертвою хвали, в якій Церква прославляє Бога від імені всього створіння. Ця величальна жертва стає можливою тільки через Христа: Він з’єднує вірних зі Своєю Особою, а також залучає їх до Свого прославлення та Свого заступництва, тим-то жертва хвали приноситься Отцю через Христа і з Христом, щоб бути прийнятою у Христі.
Спомин жертви Христа і Його Тіла – Церкви
Євхаристія – це спомин Пасхи Христової, актуалізація і принесення в Таїнстві Його єдиної жертви в літургії Церкви, що є Його Тілом. У всіх євхаристійних молитвах після слів встановлення (Ісусових слів під час Останньої Вечері, яким Він установив Євхаристію. – Ред.) йде молитва, що зветься анамнесісом, або спомином.
У біблійному значенні слово “спомин” – це не просто спогад про події минулого, але й проповідування чудес, що їх Бог учинив для людей (пор. Вих. 13, 3). Через літургійне святкування цих подій вони певним чином стають реально присутніми та актуальними. Саме так Ізраїль розуміє своє визволення з Єгипту, і щоразу, коли згадують свято Пасхи, події Виходу актуалізуються в пам’яті вірних, щоб вони укладали своє життя згідно з ними.
Спомин набуває нового сенсу в Новому Завіті. Коли Церква відправляє Євхаристію, вона звершує спомин Пасхи Христа, і Пасха Христа стає в цей час присутньою. Жертва Христова, що була принесена раз і назавжди на Хресті, повіки залишається актуальною (пор. Євр. 7, 25-27): “Кожного разу, коли на вівтарі звершується жертва Хреста, в якій “Пасха наша, Христос, принесений у жертву” (1 Кор. 5, 7), звершується діло нашого відкуплення” (II Ватиканський Собор. Конституція Lumen gentium, 3).
Оскільки Євхаристія є спомином Пасхи Христової, вона також є жертвою. Жертовний характер Євхаристії відображають самі слова її встановлення: “Це – Моє Тіло, що за вас віддається” та “Ця чаша – це Новий Завіт у Моїй крові, що за вас проливається” (Лк. 22, 19-20). У Євхаристії Христос дає те саме Своє Тіло, яке Він віддав за нас на Хресті, ту саму Свою Кров, яка “за багатьох проливається на відпущення гріхів” (Мт. 26, 28).
Отже, Євхаристія – це жертва, бо вона актуалізує Жертву Хреста, є ЇЇ спомином та приносить ЇЇ плоди.
Христос, Господь і Бог наш, сам приніс Себе в жертву Отцю, раз і назавжди, вмираючи заступником людей на вівтарі Хреста, щоб здійснити для них вічне відкуплення. Але оскільки з Його смертю не повинне було припинитися Його священство (Євр. 7, 24. 27), на Останній Вечері, “тієї ночі, якої був виданий” (1 Кор. 11, 23), Він захотів залишити Церкві, Своїй улюбленій Нареченій, видиму жертву (як того вимагає природа людини), в якій буде знову представлена кривава жертва, яка мала бути принесена одноразово на Хресті і пам’ять про яку буде вічною (1 Кор. 11, 23), а її спасенна сила служитиме відкупленню гріхів, які ми коїли щодня. (Тридентський Собор: ББ 1740).
Жертва Христа і жертва Євхаристії – це єдине жертвоприношення: “Це одна й та сама Жертва, той самий Жертвува- тель – Який сьогодні жертвує Себе в служінні священиків – Котрий тоді приніс Себе в жертву на Хресті. Відрізняється лише форма жертвоприношення”. “У цій Божій жертві, що звершується під час Меси, той самий Христос, що одного разу приніс себе в криваву жертву на вівтарі Хреста, присутній і приноситься в жертву безкровну (Тридентський Собор: БЭ 1743).
Євхаристія – це також жертва Церкви. Церква, яка є Тілом Христа, бере участь у жертві свого Голови. Разом з Ним вона цілковито приноситься в жертву і прилучається до Його заступництва перед Отцем за всіх людей. У Євхаристії жертва Христа стає жертвою кожного члена Його Тіла. Життя вірних, їхня хвала, їхні страждання, їхня молитва, їхня праця зливаються воєдино з життям, хвалою, стражданнями, молитвою і працею Христа та з Його остаточним жертвоприношенням, і через це вони знаходять нову гідність. Жертва Христа, присутня на вівтарі, дає змогу всім поколінням християн приєднатися до Його жертви.
У катакомбах Церква часто зображена у вигляді жінки, яка молиться з широко розпростертими руками, у поставі Оранти. Як Христос, Котрий розпростер руки на Хресті, вона жертвує собою і заступається за всіх людей через Нього, з Ним і в Ньому.
Вся Церква з’єднана з жертвою і заступництвом Христа. Папа, який виконує в Церкві служіння святого Петра, з’єднаний з кожною відправою Євхаристії, де його згадують як символ та слугу єдності Вселенської Церкви. Місцевий єпископ залишається відповідальним за Євхаристію в будь-якому разі, навіть якщо богослужіння відправляється священиком. Його ім’я виголошується для того, щоб указати, що саме він є головою окремої Церкви, серед своїх пресвітерів та помічників-дияконів. Громада молиться також за всіх священиків, які приносять Євхаристійну Жертву для неї і разом з нею.
Нехай тільки та Євхаристія вважається законною, яка відправляється на чолі з єпископом або тим, кому він це доручив (Св. Ігнатій Антіохійський. Послання до Смирнян 8, 1).
Через служіння пресвітерів звершується ця духовна жертва християн, в єдності з жертвою Христа, єдиного Посередника нашого, що приноситься в Євхаристії їхніми руками від імені всієї Церкви безкровно і сакраментально, доки не прийде Сам Господь (II Ватиканський Собор. Декрет Presbyterorum ordinis, 2).
З жертвою Христа поєднуються не тільки ті члени Його Тіла, що знаходяться ще тут, на землі, але й ті, що вже перебувають у славі небесній: Церква звершує Євхаристійне Жертвоприношення, єднаючись із Пресвятою Дівою Марією і згадуючи її разом з усіма святими. В Євхаристії Церква разом з Марією наче стоїть біля підніжжя Хреста, залучена до жертвоприношення і заступництва Христа.
Євхаристійна Жертва приноситься також і за померлих вірних, “які спочили у Христі і ще не повністю очистилися” (Тридентський Собор: DS 1743), аби вони могли увійти в світло і мир Христа:
“Поховайте моє тіло, де хочете, і нехай не мучить вас турбота про нього. Одне тільки прохання маю до вас, щоб ви пам’ятали про мене, хоч би де були перед вівтарем Господа” (Св. Моніка у передсмертному зверненні до св. Августина та його брата: Сповідь XI, 27).
Далі ми молимося (в анафорі) за померлих святих отців та єпископів, і взагалі за всіх, хто спочив до нас, з вірою в те, що буде велика користь душам, за які звершується молитва у присутності Святої і Великої Жертви. (…) Коли ми заносимо благання за тих, хто помер, навіть якщо вони були грішниками, ми представляємо Христа, розп’ятого за наші гріхи, завдяки Котрому Бог Людинолюбець є ласкавим до них і до нас (Св. Кирило Єрусалимський. Catec- heses mystagogicae, 5, 9 , 10).
Святий Августин влучно і стисло виклав це вчення, що закликає нас до чимраз повнішої участі в жертві нашого Відкупителя, яку ми звершуємо в Євхаристії:
Це місто, повністю відкуплене, тобто громада і суспільство святих, є принесеним Богу як всеосяжна жертва Первосвященика, Котрий, у вигляді раба, пішов на те, щоб у Своїх стражданнях віддати Себе за нас, аби ми стали Тілом такого величного Голови (…). Ось у чому полягає жертва християн: “ми численні – одне в Христі тіло” (Рим. 12, 5). І цю жертву Церква безупинно повторює в Таїнстві вівтаря, добре відомому вірним, при цьому вона знає, що в тому, що приноситься нею в жертву, вона сама стає жертвою (Про місто Боже Х, 6).
Присутність Христа силою Його слова і Святого Духа
“Христос Ісус, Який умер, ба й воскрес, що по правиці Божій, – Він заступається за нас” (Рим. 8, 34). Він перебуває в Своїй Церкві найрізноманітнішими способами: в Своєму Слові, в молитві Церкви, “де двоє або троє зібрані в Моє ім’я” (Мт. 18, 20), в убогих, хворих, в’язнях (Мт. 15, 31-46), у таїнствах, які Він встановив, у жертві Меси і в особі служителя. Але найповнішою мірою – під євхаристійними знаками” (II Ватиканський Собор. Конституція Lumen gentium, 48).
Христос присутній у Святих Дарах винятковим чином. Це підносить Євхаристію над усіма іншими таїнствами і робить її “ніби досконалістю духовного життя і метою, до якої прагнуть усі таїнства” (св. Тома Аквінський, Summa Leologiae III, 73, 3). Пресвяте Таїнство Євхаристії “містить в собі істинно, реально і субстанційно (самою сутністю) Тіло і Кров разом із душею і Божественністю Господа нашого Ісуса Христа, а отже, всього Христа” (Тридентський Собор: DS 1651). “Цю присутність називають “реальною” не з міркувань винятковості – як коли б усі інші присутності не були “реальними”, – а передовсім тому, що вона є субстанційною і через неї Христос, Бог і Людина, присутній повного мірою” (Павло VI. Енцикліка Mysterium fidei).
Христос стає присутнім у цьому таїнстві через перетворення хліба і вина на Тіло і Кров Христа. Отці Церкви непохитно підтвердили віру Церкви в дійову силу Слова Христа і дії Святого Духа, яка здійснює це перетворення. Так, наприклад, св. Іван Золотоустий говорить:
Не від людини залежить те, що принесені дари стають Тілом і Кров’ю Христа, а Сам Христос, розп’ятий за нас, робить це. Священик, образ Христа, промовляє ці слова, але їхня дійова сила та благодать – від Бога. “Це є Тіло Моє”, – каже священик. Ці слова й перетворюють принесені дари (De proditione Judae 1, 6).
Також святий Амвросій говорить про це перетворення: Будьмо цілком певні – немає тут нічого, що створила природа, проте є те, що освятило благословення, а сила благословення вища за силу природи, бо через благословення змінюється й сама природа (…). Хіба ж не може Слово Христа, яке змогло створити з нічого те, що раніше не існувало, зробити з того, що вже існувало, те, чим воно ще не було? Бо наділити речі їхньою первісною природою – не менше, ніж змінити її (De mysteriis, 9, 50. 52).
Тридентський Собор стисло викладає католицьке віровчення, проголошуючи: "Оскільки Христос. наш Відкупитель, сказав, що те, що Він дає у вигляді хліба, істинно є Його Тілом, Церква завжди зберігала це переконання, а святий Собор наново його проголошує: через освячення хліба і вина відбувається зміна всієї сутності хліба на сутність Тіла Христова, Господа нашого, а також усієї сутності вина на сутність Його Крові; цю зміну Католицька Церква слушно і точно називає переісточенням (transsubstantiatio) (DS 1642).
Євхаристійна присутність Христа починається з моменту освячення і триває весь час, доки існують Євхаристійні знаки (освячені хліб і вино). Христос повністю присутній у кожному з них і в кожній їхній частці, таким чином ламання хліба не ділить Христа” (пор. Тридентський Собор DS 1641).
Поклоніння Євхаристії. У літургії Меси дістає своє вираження наша віра в реальну присутність Христа під знаками хліба і вина, зокрема, коли ми стаємо на коліна або низько вклоняємося на знак благоговіння перед Господом. “Католицька Церква поклонялася і продовжує поклонятися Таїнству Євхаристії та ставитися з належною побожністю до нього не тільки під час Меси, але й поза нею: дбайливо зберігаючи освячені Дари, виставляючи їх віруючим для врочистого поклоніння та несучи їх у процесії” (Павло VІ. Енцикліка Муsterium fidei 56).
“Святий запас” (tabernakulum, або дарохранительниця) спочатку був призначений для того, щоб зберігати Євхаристію, аби її можна було принести хворим і відсутнім на богослужінні. Через поглиблення віри в реальну присутність Христа в Євхаристії, Церква усвідомила сенс мовчазного поклоніння Господу, присутньому в Святих Дарах. Тому дарохранительниця повинна стояти в особливо почесному місці храму; вона мусить бути зроблена так. щоб підкреслювати і втілювати істину реальної присутності Христа в Пресвятому Таїнстві.
Те, що Христос побажав перебувати в Своїй Церкві таким унікальним чином, має глибокий сенс. Оскільки Христос у Своєму видимому образі мусив залишити Своїх, Він захотів дарувати нам Свою присутність через таїнство; оскільки Він бажав принести Себе в жертву на Хресті заради нашого спасіння, то Він прагнув, щоб у нас залишилася згадка про ту любов, якою Він полюбив нас “до кінця” (Ів. 13, 1), до принесення в жертву власного життя. Адже в Своїй Євхаристійній присутності Він таємничо залишається посеред нас як Той, Хто полюбив нас і віддав Себе за нас (пор. Гал. 2, 20). Він залишається під знаками, що висловлюють і переказують цю любов:
Церква і світ глибоко потребують Євхаристійного культу. Ісус чекає нас у цьому Таїнстві любові. Не шкодуймо часу, аби піти на зустріч з Ним в поклонінні, спогляданні, сповненому віри і відкритому для покутування за тяжкі гріхи і злочини світу. Нехай невтомним буде наше поклоніння! (Іван Павло II. Послання Dominicae сепае про тайну поклоніння Євхаристії, 3).
“Присутність істинного Тіла Христа та істинної Крові Христа в цьому Таїнстві “пізнається нами зовсім не за допомогою відчуттів, – пише святий Тома, – а єдиною тільки вірою, що спирається на авторитет Бога”. Тому, в коментарі до тексту святого Луки (22, 19): “Це – Моє Тіло, що за вас віддається”, святий Кирило пише: “Не питай в себе, чи то є правда, а прийми з вірою слова Господа, бо Він, Котрий є Істина, не каже неправди” (Св. Тома Аквінський, Summa Theologiae III, 75, 1. Цитується Павлом VI, енцикліка Mysterium fidei 18):
Поклоняюся Тобі благоговійно, таємнича Божественносте, істинно схована під цими [зовнішними] формами.Тобі цілком покірне серце моє,Бо, споглядаючи Тебе, воно зовсім завмирає.Зір, смак, дотик не досягає Тебе: Тільки тому належить довіряти, що ми чуємо;Вірую в усе, що сказав Син Божий; Немає нічого істинного понад це слово Істини. (а. 1356-1381)
Засядь за столом Госопода
Не вдаряйся в банальність
Святі Таїнства — це та царина, де ти знайдеш Спасителя. Переживати їх по-справжньому — справа нелегка. Нам відомо, як почастішали сповіді та прийняття причастя. Ми знову відкрили сенс Хрещення. Священство та шлюб зворушують нас. Щодо таїнства хворих, то завжди є час подумати про це.
Ти йдеш до Церкви і приймаєш причастя, це здається тобі цілком природним. І ти маєш рацію. Але я побоююсь, що так само, як колись причастя було Таїнством особливим і охоронялося сакральними застережними заходами, так сьогодні воно стає буденним, бо мотивується життям громади.
Стань Його Тілом
Причаститися Тіла Христова, прийняти Його Кров – це відповідальний жест. До свого ущербного нутра ти приймаєш Господа всесвіту (у Франції священик кладе облатку на долоню віруючого. — Ред.).
І тут більше, ніж Соломон.
Ти стаєш Храмом, приймаючи Воскреслого. Ти стаєш Його Тілом, і все в тобі звертається або повинно звернутися до братів. Ти приймаєш Тіло Христа, ти стаєш членом Христа. Дух спочиває І на тобі. Переживаєш ти це по-справжньому чи вдовольняєшся тим, що радієш зустрічі з близькими, або виконуєш милий твоєму серцю обряд?
Моя Свята Меса
Учта
Ми приходимо на Святу Месу не тільки для того, щоб віддати шану Богові, щоб скласти жертву, виконати заповідь, а передусім для того, щоб зміцнити наш зв’язок з Христом.
Ми хочемо піти од вівтаря багатшими, сильнішими. Хочемо пережити тут любов, якою обдаровує нас Бог. Хочемо переконатися, що наступні години і дні зможемо наповнити добром, зможемо досягти успіху.
Крім цього, кожен із нас хоче побачити біля себе інших людей, які будують своє життя згідно з принципами віри, які борються за вірність Богові та Його Закону. Свідомість належності до цієї маси релігійних людей наповнює нас відвагою.
З цієї причини важливим моментом під час Святої Меси є Учта, приготована Богом для тих, хто Його любить – святе Причастя.
Молитва Господня
Приготування до зустрічі з Господом Ісусом під час святого Причастя починаємо спільним промовлянням Господньої молитви. Передаємо Отцеві Небесному сім прохань, на які звернув нашу увагу сам Христос.
Просимо Бога:
- щоб усі створіння віддали Йому належну славу,
- щоб люди переконалися в тому, що існує Його Царство,
- щоб скрізь сповнювалася Його воля,
- щоб нам не бракувало засобів до життя,
- щоб відпустив нам наші гріхи,
- щоб не піддавав нас спокусі,
- щоб збавив нас від зла.
Яка мета проказування цієї
молитви безпосередньо перед святим Причастям? Йдеться про те, щоб відкрити наше серце для багатства, яким хоче обдарувати
нас Господь Бог. Людина, котра щиро просить, доводить цим, що їй справді конче потрібно щось отримати.
Найчастіше ми поспіхом кидаємо ці прохання перед троном Божого маєстату, до того ж самими лише вустами. Нам не важливо, щоб нас вислухали. Тому й “Отче наш” не завжди виконує ту роль, яку ця молитва повинна виконувати: прославляти Бога,
відкривати наше серце для прийняття Його дарів.
Трохи далі ми ще поміркуємо над Молитвою Господньою, яку ми читаємо під час Пресвятої Жертви. Спробуємо простежити її зв’язок із Святим Причастям. Не йтиметься про детальне, вичерпне розкриття смислу, що міститься в окремих словах чи проханнях цієї молитви. Це вже давно зроблено. Молитву “Отче наш” протягом віків коментували тисячі разів. Досить лише згадати Орігена, Тертуліана, Абеляра чи Примаса Вишинського. Ми не підемо слідом за ними. Натомість спробуємо зрозуміти, як правильне читання Молитви Господньої підготовлює людину і всю зібрану біля вівтаря спільноту до поєднання з Богом у Святому Причасті.
“Отче ”
Ми – прийомні діти Бога. Не всі люди є Його дітьми, оскільки не всі були хрещені. Багато з тих, хто ходить з нами, їсть той самий хліб, сидить поряд в автобусі, стоїть у черзі, – багато з них ще не належать до Божої родини. Вони не можуть сказати Богові – Отче. Вони не є Божими дітьми, а ми є. Це велика честь.
Наповнені освячуючою благодаттю, прийняті Богом як Його діти, приходимо, щоб взяти участь в учті. Вона була встановлена тільки для нас. Багато людей не має на неї права. В ній можуть брати участь тільки ті, кого Бог визнав Своїми дітьми.
Однак перш ніж ми будемо насичені їжею, яка дає силу, потрібну для життя на рівні Божої дитини, ми викладаємо перед Богом прагнення наших сердець. Як добрі діти, ми зробимо це згідно з вказівками найкращого Сина Ісуса Христа.
Промовляючи перші слова Господньої Молитви: “Отче”, – дуже важливо усвідомити собі ту близькість, ту атмосферу поєднання, ту любов, яка поєднує дитину з Отцем. Він нас вибрав, Він нас покликав, Він чекає на нас. Отець, який любить – Бог.
“Отче наш”
Мушу визнати, що на мене ці два перші слова Господньої Молитви справляють найбільше враження. Коли з вівтаря я дивлюся на ваші обличчя, одні молоді, піднесені, радісні, інші покриті зморшками, стомлені та смутні, коли усвідомлюю відомі мені зі щирих розмов ваші внутрішні світи – іноді великі, багаті іі святі, а іноді малі, бідні, скуті поганими звичками, і коли чую, як усі ми в одній молитві звертаємося до Бога, мене охоплює дивна радість. У нас є спільний Отець. Ми утворюємо одну родину. Кожного з нас полюбив Бог. Ми не помічаємо цього кожного дня, не завжди живемо, як діти одного Отця. Часто може навіть здаватися, що ми не знаємо Отця. Але тут, біля вівтаря, ми хочемо разом пам’ятати про Отця, про Його доброту, хочемо побачити те, що нас об’єднує.
Тому тут немає місця для приватних справ. Тут усе спільне – радощі й біль, перемоги і поразки. Ніхто не може бути відкинутий. Кожному треба подати руку, як братові, як сестрі, бо ж ми стоїмо перед нашим Отцем. А Він дивиться на нас усіх і на кожного зокрема, як на дітей. Нас об’єднує Його любов.
Отець вибрав нас не тільки для Себе, а зробив це з думкою створити одну родину. Він піклується про те, щоб зміцнити, вдосконалити, освятити цю нашу спільноту. Він зробить це через приготовану для нас Святу Учту.
“Нехай святиться ім’я Твоє”
Небесний Отець запрошує кожну свою дитину до співпраці в справі освячення світу. Для цього Він віддає кожному в розпорядження частинку цього світу. Цією частинкою є наше серце і серця людей, на яких ми маємо вплив.
Отець прагне, щоб усе, що вийшло з Його рук, тобто усе створіння, приєдналося до гармонії законів, які встановила Його Мудрість. Нашим завданням є свідоме й добровільне приєднання до цієї гармонії тієї частинки, яку Бог дав у наше розпорядження.
Це прекрасне завдання. Ми знаємо, що воно понад наші можливості, що хвилина неуваги, депресії, зневіри руйнує справи, що зводилися роками. Звідси й це наше прохання – “Нехай святиться ім’я Твоє”, нехай святиться в нас. Отче, зроби так, щоб наші серця завжди були серцями добрих, люблячих дітей.
Відкрий присутність
Сьогодні ввечері ти вирішив присвятити завтрашній день молитві. Не поспішай з планами відвідати Церкву. Можливо, краще залишитися вдома, зачинити двері й молитися до свого Отця в самоті.
Ходити на богослужіння до церкви при кожній нагоді — не найкращий спосіб утримати чи знову відкрити сенс Євхаристії. Яка з груп не шукала його на спільній молитві? Ніби не існує інших молитов, ніби не потрібно шукати присутність Бога в своєму серці, в Його Слові, в наших братах. Ці одкровення не віддаляють від Євхаристії, а готують до неї.
Шукай слушний тон
Активна участь у Євхаристії. Важко знайти правильне співвідношення між тим, що робиться "для Бога" і що "для себе".
Це скидається на те, як важко жити в спільноті і зберігати свою автономію.
Якщо ти відкриєш спосіб, як зберегти її, це допоможе тобі знайти слушний тон.
Ти не в школі, не на базарі, ти не є учасником демонстрації, ти сидиш за столом у Господа.
Дозволь собі відпочити
Сидячи за столом у Христа, ти зможеш з цієї висоти ясно побачити, що засмутило або поранило тебе в дорозі. Твоє дихання заспокоюється, а м'язи відпружуються. Співай за цим столом, як віруючий єврей за суботньою учтою. Нехай у твоїх очах відіб'ється світло. Господь – твій Пастир, тобі нічого не бракуватиме.
Рани твої рубцюються, серце твоє радіє, а тіло твоє довірливо спочиває. Дивовижний спокій дарується тим, хто полюбив закон Бога живого.
Святе Причастя – це зустріч з хлібом і вином, освяченими і перетвореними у Найсвятіше Тіло й Кров. Споживаючи ці Святі Дари, ми хочемо бути так само перетворені й освячені, хочемо, щоб наше життя – робота, час, заняття, радість – були освячені. Це прагнення освячення себе, тобто повного віддавання себе Богові ми висловлюємо як найперше прагнення нашого серця.
“Нехай прийде Царство Твоє”
Як діти Небесного Отця, завдяки Його Об’явленню ми знаємо, що настане такий момент, коли на світі запанує справедливість, мир, єдність і любов. Це буде не плід людських зусиль, а справа Божа. Нині світ дозріває до цього нового порядку. Його веде Господь Бог. Коли світ дозріє, Творець проголосить існування Нового Царства.
Не всі люди на світі знають про це. Не всі, хто знає, зважає на це. Ми ж не тільки знаємо, але вже належимо до Царства Божого. Відтоді, як ми стали Божими дітьми, ми можемо прискорити проголошення справедливості і любові на землі. Це може відбутися у нас, у нашому колі, в нашому житті.
Зібрані біля вівтаря, ми висловлюємо Отцю велике прагнення, щоб наша любов була для людей світлом, щоб в нас об’явилося святе Царство Боже. Оскільки прагнення Отця такі самі, прохання буде вислухане. Він, першопричина повної справедливості й справжньої любові, у Причасті наповнить нас Своєю благодаттю.
“Нехай буде воля Твоя”
Виконання волі Отця – ось наступне прагнення нашого серця. У цих словах міститься визнання великої довіри Богові. Довіри Його Мудрості.
Якщо син чи донька зрозуміли, що Отець не тільки їх любить, тобто прагне для них добра, але любить їх мудро, тобто знає, яка дорога веде до справжнього добра, вони довіряють йому без застережень. Відтепер усі їхні зусилля концентруються довкола розпізнання, що є волею Отця, чого від них очікує Отець, для чого їх призначив. Найбільшим переживанням стане те, щоб ненароком не зробити чого-небудь без Його волі, щоб не перекреслити планів Отця, бо тоді, раніше чи пізніше, хтось муситиме це виправляти.
Довіра – ось найкраще приготування до Святого Причастя. Зустріч з Господом Ісусом є хвилиною взаємної і повної відданості. Я віддаю себе в розпорядження Бога, а Він віддає мені Себе. Він довіряє мені, а я Йому.
“Хліб наш насущний дай нам сьогодні”
Земне життя – це роки, де для християнина сучасність перехрещується з вічністю, земне життя з Божим, праця, увінчана смертю, зі зростаючим прагненням осягнути нове життя, час боротьби і змагань.
Для того щоб увійти в нове життя, треба “вмерти”. Але для такого “вмирання” треба багато сил, без них не можна навіть знести страждання. Цінування земних сил становить важливий елемент у християнському житті. Без цього важко думати про освячення світу, про здійснення Божої волі. Звідси й прохання про хліб. Брак хліба відсуне на другий план усе велике, піднесене, навіть святе. Голодна людина забуває про все.
Ісус Христос знав про це, якщо, навчаючи нас молитви, Він згадував про хліб. Звертаючи цю молитву до Небесного Отця перед самим Причастям, ми повинні замислитися, чи комусь з нашого оточення не бракує хліба. Біля вівтаря люди, що прийшли по освячений хліб, повинні мати вдосталь щоденного хліба. Якщо хтось голодний, ми повинні поділитися з ним нашим хлібом.
Йдеться про те, щоб клопоти про щоденний хліб не затулили комусь радості від зустрічі з хлібом, що дає життя вічне.
“І прости нам провини наші, як і ми прощаємо”
Нас образили. Ми пробачаємо. Чому? Тому що Господь Бог простив нас. Наш Бог є Богом, Який прощає. Ми, Його діти, намагаємося Його в цьому наслідувати. Біля вівтаря ми становимо гроно людей, які вміють пробачати.
Вміння пробачати – це наша велич.
Господь Бог уміє вибачити все!
Біля вівтаря є місце тільки для тих, хто опанував мистецтво вибачати. Без цього вміння не можна наблизитися до святого Причастя.
“Не введи нас у спокусу ”
Християнин добре знає, що неможливо, щоб з ним щось сталося без Божого відома, без Його згоди. Адже таким чином Він ставить нас перед випробуванням. Це Він дозволяє статися болісним падінням, з яких нам так важко піднятися. Це Він погоджується, щоб виникла нагода до гріха.
Адже все – страждання, погані люди, сатана, оманна краса цього світу – служить для здійснення Його волі. Він користується цими силами зла з необхідності в реалізації своїх планів.
Господь Бог різними шляхами може вести людину до щораз більшої зрілості. Це може бути проста й радісна дорога, а може бути й важка й досить болісна. Ми знаємо про це. Ми погоджуємося з Його волею. Але так само як Ісус у переддень Своєї смерті благав, щоб чаша страждань минула Його, так і ми просимо, щоб Отець не вводив нас у спокусу. Це є визнання нашої слабкості, нашого страху перед падінням, перед втратою Бога, і водночас це є жест великої віри в Його Провидіння.
Святе Причастя є відповіддю Бога: “Не бійтеся. Ви маєте вдосталь Моєї сили. Пам’ятайте, що без Мого відома навіть волосина з вашої голови не впаде”.
“Але визволи нас”
Що означають ці слова? Жертва корабельної аварії багато годин бореться з хвилями. Вичерпана до останку, наче крізь імлу, вона бачить човен, що підпливає, простягнені руки – бачить спасіння.
Мотоцикліста збив автомобіль. Він лежить на дорозі, відчуває, як спливає кров’ю, як слабне. Він чує сирену машини швидкої допомоги – він чує спасіння.
Людина вмирає з голоду. Затуманеним зором вона дивиться на навколишній світ. Її вже нічого не цікавить. Раптом вона чує, як хтось дає їй ложку теплого молока. Вона житиме. Вона відчуває спасіння.
Слова “визволи нас” може якоюсь мірою зрозуміти людина, яка опинилася в безвихідній ситуації, яка зрозуміла, що власними силами вона вже собі не зарадить, що повинен прийти хтось інший, щоб врятувати її.
Приготування до нашої зустрічі з Богом полягає, між іншим, в усвідомленні ситуації, що склалася, земної ситуації, як безвихідної, безнадійної. Перед гріхом, стражданням, смертю ми зовсім безпорадні. Визволення може прийти тільки від Бога.
Просячи Отця про допомогу, про спасіння ми відкриваємо свої серця для плідного прийняття Причастя – З’єднання з Богом.
* * *
Ми закінчуємо роздуми, метою яких було виявити зв’язок Господньої Молитви, що читається під час Пресвятої Жертви, зі Святим Причастям. В їхньому світлі видно, що “Отче наш” є молитвою Божої дитини. Щиро від початку до кінця цю молитву може відмовити тільки та людина, яка живе в освячуючій благодаті, тільки та, яка є свідомою своєї високої гідності Божої дитини.
А оскільки Святе Причастя – це також їжа, призначена тільки для Божих дітей, то читання “Отче наш” безпосередньо перед його прийняттям є найпрекраснішим приготуванням до нього.
Нехай ці роздуми будуть заохоченням до подальшої праці, метою якої є глибше розуміння Господньої Молитви. То ж робімо все, щоб кожне “Отче наш” було пережите глибше від попереднього.
“Визволи нас, Господи, від усякого зла ”
Людина з більшою охотою береться до останніх рядків молитви, якої навчив її Ісус Христос. Ми знаємо, що нас оточує зло, що воно дуже сильне і часто перемагає. Ми знаємо своє безсилля, і тому з глибини серця волаємо: “Визволи нас, Господи”.
У цьому проханні ми визнаємо, що Господь Бог потрібен нам. Ми звертаємося до Нього як до доброго Отця, знаючи, що Він один може прийти з допомогою, необхідною для перемоги.
Потреба в цій допомозі збирає нас навколо вівтаря. Через зустріч із Господом Ісусом Христом ми хочемо впевнитися, що з Його підтримкою зможемо розірвати всі пута зла, яке сковує нас.
“Обдаруй миром”
Ми знаємо гіркоту гризот сумління. Знаємо, що таке внутрішній неспокій. Зовсім по-іншому – сіро, безнадійно, понуро – виглядає тоді світ, люди, життя… Справжній мир походить від Бога. У Нього можна його отримати. І власне цей мир є плодом, до якого ми пориваємося у Святому Причасті. Людина, якій потрібен цей мир, спрагло чекає, коли священик подасть їй Бога – Дарителя Миру.
“Щоб ми, завжди вільні від гріха ”
Гріх – це зло, що нищить в нас надприродне життя, це перешкода, що робить неможливим зростання в досконалості. Будь-який гріх є перешкодою. Не тільки тяжкий, смертельний, а й звичайний.
Наше покоління втратило почуття гріха. Ми не цінуємо надприродного життя. Нам не потрібен його розвиток. Тільки Церква знає небезпеку гріха, знає його трагічні результати. Тому, звертаючись до Божого Милосердя, вона благає, щоб хоча б ті, що приступають до святого Причастя, завжди були вільними від усякого гріха.
Біля Господнього столу збираються люди, які цінують справжню свободу, внутрішню свободу, свободу дітей Божих. Вони чекають зустрічі з Христом, щоб набратися в Нього сил для збереження цієї свободи назавжди.
“Безпечні від усякого сум ’яття ”
Якщо людина бачить біля себе захисника, помічника, люблячого Отця, то вона не боїться небезпек. Усі ми добре знаємо, що в житті повинні бути труднощі, що треба їм протистояти, але ми також знаємо, що якщо Господь Бог з нами, вони ніколи нас не знищать. З Його допомогою ми зможемо їх подолати.
Відчуття безпеки – це велика благодать, це складовий елемент миру, це фундамент, на якому можна будувати без остраху, що справа життя розвалиться.
Дбаючи про цей фундамент, про цю безпеку, людина шукає контакту з Богом.
Це й є мотив, через який християнин з такою радістю приступає до Святого Причастя. Відходячи од вівтаря з Христом, він знає, що він у безпеці, що йому не загрожує навіть смерть, бо й її він зможе подолати разом з Христом.
Залишайся з Ним
Один із псалмів оспівує радість, а інший — милосердя, і ти легко поринаєш у них.
Є ще й такий псалом, яким ти маєш пройнятися більше, ніж іншими, бо він оспівує присутність поряд з тобою Господа, твого Пастиря. Ніде більше в Біблії не відчуваєш з такою силою близькість Бога.
Чи ти звернув увагу на фразу, що бринить акордом, який сповіщає про початок подорожі? Годі й думати, щоб мені чогось бракувало, бо Господь — мій Пастир. Далі псалмоспівець прославляє Божу турботу і ласку, що їх він відчуває. Тінь долини і зелень пасовиська — це лише тло для Господа і людини, яку Він веде. А в кінці шляху, на постоянці — Емаус, де наготовані вечеря й оливо для співрозмовників і повна по вінця чаша вина. Тут перебуває Господь. Залишайся з Ним. Відпочинь.
Прославляй милосердя
Ти відкрив у спільній молитві про примирення те, чого ніколи не знаходив у квапливих сповідях твого дитинства. Правду кажучи, в багатьох сповідь не залишила приємних спогадів: формалізм, відсутність справжнього діалогу, пробудження почуття провини, сміховинність деяких звинувачень та деяких порад.
Ти відчуваєш справжню радість, святкуючи разом з братами і сестрами милосердя Бога, Який безупинно дарує тобі щастя всиновлення. Ти знову входиш до Храму Злагоди, це Він і є.
“Сповнені надії”
Людина залишається тільки людиною і навіть за найвищого ступеня досконалості думає про нагороду, і то таку, яка їй зовсім не належить – про життя вічне. Як можна за кілька десятків марних років, проведених на землі, сподіватися нагороди – вічного щастя? Відомо, що в ім’я справедливості про таку нагороду ніхто не може думати. А якщо думає, то не на основі своїх заслуг, а на основі обітниці милосердя Бога.
Бог об’явив Своє бажання ділитися Своїм щастям з людиною цілу вічність. Сакраментальне поєднання з Господом Ісусом Христом у Святому Причасті нагадує нам про цю обітницю. Бог уже тут, на землі, наповнює нас Своїм життям, повідомляє про вірність Своїх обіцянкам.
Кожне Святе Причастя – входження до Життя Божого, відважний погляд у майбутнє, що нас чекає.
“Очікуючи приходу”
Були часи, коли християни сумлінно чекали другого пришестя Христа на світ. Цим очікуванням вони жили зранку до вечора. Загроза переслідувань, можливість несподівано потрапити за грати чи бути приреченими на смерть допомагали їм перебувати в цій євангелічній готовності до зустрічі з Христом.
Сьогодні приходу Ісуса Христа вже не чекають. Якби в цю мить з’явився Христос, це завдало б багато клопоту не тільки світові, а й віруючим. Навіть не один з духовних з переляком широко відкрив би очі й запитав: “Що, вже? Ми ще не готові”. Тоді Ісус Христос міг би слушно відповісти: “Навіщо ж ти щодня казав: “Очікували приходу нашого Спасителя”? Чому, стоячи перед вівтарем, ти брехав?” Глибоко віруючий християнин живе повсякчас прагненням зустрічі з Христом. Він знає, що вона може настати тоді, коли Христос Сам прийде. Від Нього залежать час, місце і обставини зустрічі.
Чому ми згадуємо цю істину безпосередньо перед Святим Причастям? Відповідь проста: хто готовий до Святого Причастя, той готовий до смерті і зустрічі з Ісусом Христом на порозі вічності. У житті не треба думати ні про смерть, ні про суд. Досить думати про святе Причастя, яке за хвилину чекатиме на мене.
“Бо Твоє Царство, і сила, і слава навіки”
“Бо Твоє Царство”. Слова вірних. У них міститься визнання віри в існування спільноти, що спирається на закон євангельської любові. Боже Царство, до якого ми запрошені.
“Сила і слава”. Визнання віри в остаточну перемогу Бога і Його справи на землі. Господь Бог такий потужний, що найбільші створені потуги не в змозі протистояти Йому і, хочуть вони того чи ні, виконають Його волю.
Наша зустріч з Христом у Святому Причасті рівнозначна посіданню позиції на Його боці, визнанню готовності скласти Йому “славу навіки”.
“Мир залишаю вам ”
У цій молитві ми звертаємося безпосередньо до Христа, присутнього на вівтарі. Йдеться про велику справу, про нашу спільноту: про мир, єдність, згоду в нашій громаді, про те, щоб ми становили спільноту, яка живе любов’ю.
Христос заборонив наближатися до вівтаря людині, яка не помирилася зі своїм братом. Якщо ми маємо відвагу стояти тут, то, вочевидь, належимо до тих, що не мусять ні перед ким вибачатися, які знають, що ніхто не має до них претензії, які всіх обдаровують любов’ю.
Ми належимо до людей, які не кривдять, а якщо скривдили, то вже винагородили; які не засмучують, а якщо засмутили, то повернули радість; які не вводять ближніх у гріх, а якщо зробили це, то перш ніж переступити поріг Церкви, виявили правду.
Так підготовані своїми стараннями досягти згоди і єдності, ми просимо миру, який є Божим даром. Христос уділяє його людям на благо спільноти. Це є дар, який єднає, дар, який підносить, наповнює радістю, робить з людей одну люблячу родину; дар, який робить життя людини прекрасним. І саме цей дар знаходиться в Євхаристії. Не можна будувати спільноти, недооцінюючи цього дару. Він є фундаментом. Звідси й заклик священика: “Мир Господній нехай завжди буде з вами”.
“Не зважай на гріхи наші”
Тут ідеться про особливий вид гріхів: відсутність зацікавлення справами ближніх, відмова подавати їм допомогу, відсутність діяльної доброти, а отже, егоїзм. Йдеться також про гріхи, які розділюють: заздрість, нехіть, затаювання образ, відсутність терплячості…
Чи є ми громадою, яка живе любов’ю? Подивіться на себе уважно: діти одного Отця, чи знаєте ви одне одного? Що ви знаєте хоча б про трьох осіб, що стоять біля вівтаря? Чи знаєте, чим можете їм допомогти? Що вас тут об’єднує? Віра? Цього не досить. Потрібна діяльна любов.
Християнський мир полягає не в тому, щоб закривати очі на потреби ближніх. Це не приспаний мир. Ніхто не волає, не кричить, а отже, нікому нічого не потрібно. Ні. Християнський мир – це глибоке переконання в тому, що всі мають що їсти, мають де спати, що нікого не треба захищати – це мир у гроні щасливих людей. Піклування про такий мир – ось правильне приготування до святого Причастя.
“Зважай на віру Своєї Церкви”
Ми знаємо, що з погляду любові до ближнього нам ще далеко до досконалості. Нам треба дуже багато зробити. Не один серед нас ще й не починав цього. Звідси й прохання, щоб Христос зважав на віру і досконалість не нашої мізерної жменьки, а всієї Церкви, тобто тієї величезної кількості святих, які вже перейшли до Нового Життя, й очищені від усіх вад, прославляють Бога, і до яких ми, розсіяні по всій землі, належимо.
Ця віра всієї Церкви, віра, яка вже перемогла світ, заслуговує на визнання в Бога. На підставі цього Ісус Христос може наповнити Церкву на землі, а отже і нашу громаду, Своїм миром і єдністю.
Приступаючи до Святого Причастя, подумаймо про те, до яких прекрасних людей ми належимо.
Нас поєднує з ними віра, любов – благодать.
“Ось Агнець Божий”
З цими словами Іван Хреститель вказав ізраїльтянам на Христа. Чому сьогодні, через стільки віків, Церква вживає той самий біблійний зворот, щоб показати Христа, присутнього в Євхаристії?
Вона хоче звернути нашу увагу на те, що ми беремо участь у Жертві. Ізраїльтяни приводили до святині агнця і приносили його в жертву Богові. З цієї миті цілий агнець був виключною власністю Господа. Він ним розпоряджався. В ім’я Його наказу агнця забивали. Частину спалювали на вівтарі, а освячену частину Господь Бог жертвував людям на споживання як Свій дар. Люди отримували від Бога дар поєднання, дар, що мав Божу силу – освячуючу їжу, їжу Божу.
Під час жертвоприношення відбувався обмін дарами. Людина приносила те, що мала, а Бог приймав і, освятивши Своїм благословенням, давав людям як Свій дар. Це вже не було звичайне м’ясо барана, яке можна купити в різника, це була свята, Божа їжа.
У Святій Месі відбувається той самий обмін дарів. Христос добровільно зайняв місце агнця – жертви. Він спростив обряд. Він перетворив кровну жертву на безкровну і, приймаючи з людських рук хліб і вино після жертвоприношення, подає нам Своє Пресвяте Тіло і Кров. Це – знак входження в контакт.
Вимовляючи слова “Агнче Божий…”, ми дякуємо Отцю Небесному не тільки за те, що Він прийняв нашу жертву, а й за те, що дозволяє нам користатися її плодами.
Визнай у спокої свій гріх
Важчою виявляється твоя особиста сповідь Богу, сенс і необхідність якої не такі вже й очевидні для тебе, порівняно з тими священиками, яких ти зустрінеш.
Усувай формалізм і рутину. Звільняючись від замилування до ритуалів і суб'єктивізму, ти зможеш відкрити для себе радість і спокій у визнанні своїх гріхів і прийнятті Святого Духа, Який створює тебе заново. Здаючи собі справу з тим, що ти стираєш, згладжуєш і забуваєш на сповіді, ти визнаєш ту стіну, яку звів між собою і Господом.
Перед лицем згодного все простити Христа
Нехай схильність священика, що сповідає тебе, до психології або міркування про обов'язки, чи вже немодний моралізм не змусять тебе забути, де ти перебуваєш і з Ким: ти перед Христом. Ти ледве вловив, та зараз же присвоюєш собі досвід чужоложниці — "Я тебе не осуджую" – і досвід численних чоловіків і жінок, котрі раніш за тебе почули:
"Твої гріхи відпускаються. Встань, візьми твої ноші та й іди до свого дому".
Христос тут, ти приймаєш Святого Духа. Зберігай пильність у вірі.
“Блаженні, котрі запрошені до Його Столу”
Мабуть, це один з найболючіших моментів під час Святої Меси. Храм переповнений народом. Сотня, дві, три, часом п’ять сотень, а то й тисяча вірних – і як же часто з усього цього натовпу до Святого Причастя підходять заледве кільканадцять осіб.
Невже тільки ці люди розуміють Святу Месу? Невже тільки ця жменька хоче користатися Жертвою?
Найболючішим є те, що натовп людей, зібраних перед вівтарем, не є на повну міру щасливий, оскільки не всі готові відповісти на заклик Ісуса Христа.
Учту приготував сам Син Божий. Він покликав багатьох, а вони виявилися негідними. Нам добре відомі євангелічні оповіді про запрошених, ми знаємо, як вони відмовлялися. Там сказано і про нас. У нас теж є сто причин для самовиправдання. Але всі вони можуть бути зведені до однієї – нам не потрібна ні освячуюча благодать, ні з’єднання з Богом. Ми більше вподобали гріх, темряву, смерть, ніж Божу благодать і життя. Чи це не сумно?
“Я не достойний”
Час від часу треба усвідомлювати, що навіть тоді, коли б ми ціле своє життя, щодня, з ранку до вечора, не робили нічого іншого, а тільки готувалися б до цієї зустрічі, то й тоді самі, своїми власними силами, ми не змогли б належним чином підготуватися. Ніколи жодна істота, а отже, і людина, не зможе достойно підготуватися до зустрічі з Богом.
Це – надзвичайна зустріч Безконечної Досконалості з нашою слабкістю, Вічності – з минущим, Самої Святості – з нашою гріховністю, Великої Любові – з нашим егоїзмом. Усвідомлення цього дисонансу, цієї безмежної безодні, яка відокремлює нас від Бога, становить важливий елемент у приготуванні до Святого Причастя. Це треба визнати в ім’я правди, більше того, це треба визнати публічно: “Господи, я не достойний”.
Господь Бог відвертається від гордих, покірним же дає благодать.
Урочиста мить
Мало слів. Цього разу священик нагадує кожному з тих, хто підходить по Божий дар, таємницю Євхаристії. Подаючи білу Гостію, він говорить тільки два слова: “Тіло Христа”, неначе хоче запитати: “Чи знаєш ти, що я тобі подаю?”
Далі, перш ніж подати Пресвяте Таїнство, він чекає на наше “Амінь”. В ньому міститься акт віри, наше визнання: “Я знаю, чого я удостоююсь, знаю, що в цей момент переживаю”.
З’єднання людини з Богом. Хто з нас осягне цю таємницю? Хто зрозуміє глибину багатства, доброти й любові Бога, що містяться в цьому простому знаку?
Подяка
У нашому прагненні якоюсь мірою простежити і осягти величину багатства, що стає нашою долею, збагнути надзвичайну велич цієї зустрічі нам потрібна мить зосередження. В релігійному житті людина звертає увагу передусім на те багатство, яке вона бачить. Дари непомічені, незрозумілі й недооцінені, ми мало використовуємо і можемо їх легко втратити. Звідси й велика значимість добре складеної подяки.
Окрім цього, є інша причина, яка спонукає присвятити кілька хвилин на подяку. Нею є щастя спільноти. Чим більше людей приступає до Святого Причастя, тим більша радість. Кожне підтвердження того, що біля мене стоїть праведна, справедлива, релігійна людина, радує серце. Цим людям можна довіряти, бо якщо вони можуть відповісти на заклик Бога, то це справді великі люди. Навіть якщо з їхнього боку це тільки кількаденний, тимчасовий порив. Хай там як, але це справді прекрасно. Бог, Який наповнив їхні серця, спираючись на цю частку доброї волі, може здобути їх для Себе назавжди.
Треба дякувати Богові за це. Варто подумати, скільки людей таких, як ми, є в цілому світі. Тисячі, мільйони. Це – важливо, це свідчить про зростаюче Царство Боже. Ця спільнота людей доброї волі, ця радість від зустрічі перед одним вівтарем викликає мимохіть з наших сердець гімн подяки перших християн: “Дякуємо Тобі, Отче наш…”
“Молімося ”
Останній, цього разу як подяка, заклик до молитви. Збагачені Божими дарами, наповнені благодаттю такою мірою, якою кожен із нас відкрився, щоб прийняти П, всі разом просімо небесного Отця, щоб нашу участь у Пресвятій Жертві Він визнав як вступ до участі у вічному Причасті, в постійному з’єднанні з Ним.
Навіть тоді, коли ми переживаємо щастя з причини з’єднання з Богом тут, на землі, ми не повинні забувати про те, що ми перебуваємо в дорозі, що повне щастя і з’єднання чекає нас лише у вічності.
“Нехай благословить вас”
Наповнені Божою силою, свідомі присутності Христа, ми залишаємо Божий Дім, щоб виконувати визначені нам завдання:
- щоб ми вміли рахуватися з цим новим багатством і новим запасом сил, який виносимо звідси;
- щоб ми змогли включити в планування і виконання нових завдань мудрість Христа, Який супроводжує нас;
- щоб у нас вистачило сил у важкі, болючі, безнадійні моменти цілковито довіряти Богові.
Неможливо, щоб ми не перемогли в житті, оскільки на кожному кроці нас благословляють: Бог Отець – Своєю всемогутністю, Син Божий – Своєю мудрістю, Святий Дух – Своєю любов’ю. У такому товаристві не можна не перемогти в житті!
“Жертва звершена ”
“Звершена”. Жертву складено. Дві тисячі років тому її було складено брутально. З боку людей це було жорстоке вбивство невинної Людини – Вчителя з Назарету.
З боку Сина Божого це була добровільна Жертва за людство. Тоді всі були відкуплені. Ми також. Спливли роки, цілі століття. Все нові й нові люди простягають руки по плоди цього відкуплення. Ми також.
Однак хто один раз отримає цей дар і спробує ним жити, той стає на дорогу життя. День у день щораз глибше він усвідомлює, що дар Божий є закликом включитися в Жертву Христа. Що з Богом може жити тільки той, хто вміє давати. Таємниця співпраці з благодаттю проста: чим більше ми жертвуємо Богові і ближнім, тим більше отримуємо від Бога. Кожний наш дар закликає Бога до відповіді ще більшим даром. У цій ситуації хто хоче мати, той повинен давати.
Один раз складена жертва доповнюється нами і буде доповнюватися аж до кінця світу, ставлячи по правій руці Сина Божого тих, хто вміє ділитися своїми дарами, а по лівій руці – тих, хто цим мистецтвом не оволодів.
“Ідіть” – ось наказ священика, скерований до нас наприкінці Святої Меси. Ідіть роздавати те, що ви отримали. Ідіть збагачувати світ плодами Жертви. Чим більше роздасте, тим більше отримаєте.
“Богу нехай буде подяка”
Ми прийшли для того, щоб дякувати, а виходимо обдаровані новим багатством. Такий є Бог. Він нас любить. А той, хто справді любить, може використати будь-яку ситуацію, аби лише обдарувати людину, яку він любить. Немає значення, чого вона прийшла до нього, бо завжди вийде багатша, щасливіша, переповнена вдячністю.
Слова тут небагато значать. Має значення внутрішня настанова. Наше “Богу нехай буде подяка" розпочинає пісню подяки, яку ми повинні співати, йдучи через життя.
Перекладено з польської за: Ks. Edward Staniek. Blizej oltarza. Krakow, 1986.
Поміркуй про своє хрещення
Вранці, коли ти прокидаєшся, ввечері, коли лягаєш, перехрестися і подумай про своє хрещення. Лише одну хвилину. Нехай той момент, коли тебе прищепили до Христа, коли ти зодягнувся в Нього, коли Він прийшов і оселився в тобі, не буде лише спогадом (саму подію, зрештою, ти можеш і не пам'ятати), а ляже печаттю на серце твоє, нехай ніхто і ніщо, ні смерть, ні гріх, ні зречення, не зможуть стерти її.
Через хрещення у твоєму серці утворилося місце, звідки ти в будь-який час можеш вирушити за Христом і куди ти завжди зможеш повернутися, бо там Він чекає на тебе.
Жан Рене Буше. Если ты ищешь Бога. – Кайрос, 1946.
Наша участь у Святій Месі
Усі католики зобов'язані брати участь у святій Месі щонеділі та в обов'язкові свята.
Церква закликає нас до повної, свідомої і спільної участі у святій Месі.
Брати участь повністю – це означає брати участь у Месі від самого початку і до кінця та прийняти святе Причастя.
Брати участь свідомо – це означає знати частини, з яких складається Свята Меса (її будову), розуміти їхній зміст, сенс обрядів, і духом єднатися з молитвами Церкви, з почуттями та бажаннями самого Христа.
Брати участь спільно — це означає молитися, співати разом з усіма, відповідати на відозви священика, всім одночасно стояти або ставати на коліна, коли того вимагає порядок Богослужіння.
Свята Меса – це жертва всієї Церкви, а не особиста справа окремого віруючого. Плоди Меси ми отримуємо лише тоді, коли беремо в ній участь разом зі священиком, як члени Церкви.
Чим активніше, чим старанніше ми сприяємо Церкві в її праці, чим тіснішим стає наш із нею зв'язок, тим більше ми догоджаємо Богу.
Присутність
Ісус, віддаючи Себе у вигляді поживи та пиття, задовольняє найглибше жадання любові: перебувати одне в одному.
Любов не вдовольняється самою лише присутністю. Хто любить, хоче зануритися в кохану істоту і дозволити їй зануритися в себе. Не вистачить одного слова “присутність”, аби висловити взаємопроникнення, породжене Євхаристією. Нам випадає створити нове визначення і вести мову про “вбуття”( “перебування всередині”). Ісус молиться: “Молю (…), щоб усі були одно, як Ти, Отче, в Мені, а я в Тобі, щоб і вони були в Нас об’єднані. (…) Я – в них, і Ти – в Мені” (Ів. 17, 21 і 23). Він прагне, щоб та сама близькість, що існує між Ним і Отцем, існувала між Ним і нами. Любов як eros – любов, яка мовить: “Я тужу за тобою, мусимо бути разом”, – власне тут досягає вершини своїх можливостей.
Багато необізнаних людей не розуміють, як ми, християни, можемо “споживати” Тіло Христа і “пити” Його Кров. Це схоже на канібалізм! Проте всі закохані знають, що сутність любові полягає в тому, щоб бути поруч з коханим, бути набагато ближче, ніж фактично дозволяє наша тілесна присутність в часі та просторі. Жага перебувати без залишку одне в одному, яка охоплює всіх закоханих, вгамовується в Євхаристії.
Наречений віддає Себе Своїй нареченій
Коли Христос називає Себе нареченим, то це не тільки певний образ – за ним криється велика повага і глибокій реалізм.
У Євангелії св. Івана Ісус учиняє Своє перше чудо під час весілля в Кані (2, 1-11). Від самого початку Він з’являється як Наречений, що святкує весілля зі Своєю нареченою, Церквою. Згідно з символікою св. Івана, той факт, що на весіллі присутня Марія і вона відіграє набагато важливішу роль, ніж апостоли, підкреслює жіночий характер Церкви. Кана є водночас образом шлюбу Ісуса та Церкви і образом Євхаристії (найкраще вино – це кров, яку Він пролив). Кана вказує на зв’язок Євхаристії та подружньої любові.
Варте уваги те, що св. Іван, на противагу св. Павлові, не говорить про тіло Христа. Він вживає слово “м’ясо”. (У польському перекладі Святого Письма не зазначена ця різниця між “тілом” і “м’ясом” у зв’язку з надзвичайними і шокуючими асоціаціями, які може збудити слово “м’ясо” щодо Тіла Христового. – Прим, пер.). “Хто споживає тіло Моє і кров Мою п’є, той у Мені перебуває, а Я – в ньому” (Ів. 6, 56). Цей дуже важливий для Євхаристії текст нагадує основний вислів про подружнє життя, що міститься в Книзі Буття: “І стануть вони одним тілом (м’ясом)“ (2, 24). Тілесне подружнє з’єднання є образом, зрештою дуже виразним, повного поєднання Ісуса з Його Церквою, з кожним окремим віруючим, поєднання, до якого покликана Євхаристія. Вона ясно показує, що Церква є Нареченою Христа, а Він – її Нареченим: Він віддає їй Своє Тіло.
Це проливає світло і на Таїнство Шлюбу. Шлюб указує на Євхаристію, тому потрібно, щоб подружжя, по змозі часто, разом приймало причастя, бо саме тут стає видимим сакраментальний вимір його союзу. З’єднання тут має бути, наскільки це можливо, автентичним образом євхаристійного поєднання. І навпаки: євхаристійне поєднання показує подружжю, яким радикальним і глибоким виявляється його з’єднання. Воно є “новим і вічним завітом”.
Подружжя, приймаючи разом Євхаристію, свідчить своє розуміння того, що поєднує його не тільки природна любов, узами шлюбу є Той Третій, Христос. Він стоїть між чоловіком і жінкою не для того, щоб їх розділяти, а щоб їх ще міцніше поєднувати.
Як монах регулярно читає свій статут, щоби знати, як треба поводитись (статут читається вголос у трапезній, коли всі сідають їсти), так корисно й подружжю частіше зіставляти своє життя зі своїм статутом – Євхаристією. Бо як інакше вони можуть відображати в своєму подружжі Євхаристію, якщо матимуть про неї тільки невиразне абстрактне уявлення.
Це взаємопроникнення відображається і в тому, що священик на початку літургії додає трохи води у вино. Вода відповідає нам самим, а вино – Ісусові. Коли Він через знаки входить в нас, ми входимо в Нього. Тиха молитва, яку священик промовляє. коли змішує кілька крапель води з вином, промовляє про поєднання: “Через цю тайну води й вина дай нам, Боже, участь у Божестві Христа, Котрий прийняв нашу людську природу”. Церква завжди приділяла велику увагу цьому обряду і не хоче, щоб ним легковажили. Він має пробуджувати в нас настрій весільної радості.
Наше поєднання в Ньому не має меж. Те, що Бог обіцяв через пророка Осію: ”Я заручу тебе Собі в вірності, й ти Господа спізнаєш” (2, 22) (біблійне “пізнати” має подружній підтекст), – здійснюється в Євхаристії набагато реальніше, ніж людина могла б про це мріяти.
Євхаристійне поклоніння
Подібно до того як поєднання між людськими істотами не відбувається безперервно, поза моментом найвищого акту любові, так і євхаристійне поєднання не триває безупинно.
Двоє закоханих не тільки прагнуть бути одним, але й хочуть дивитися одне на одного і захоплюватися одне одним. Цього не можна зробити під час самого з’єднання, для цього потрібна певна відстань. Це стосується і Євхаристії. Ми не тільки приймаємо Євхаристію – ми поклоняємося їй. Існує євхаристійне “вбуття" і євхаристійна “присутність”. Ми складаємо поклоніння перед дарохранительницею або дивимося на облатку в монстранції. (Звичай виставлення Пресвятого Таїнства виник у Середньовіччі. Вірні прагнули дивитися на Господа Ісуса в облатці.)
Я пам’ятаю розмову з одним бенедиктинцем з Шеветону, католицького монастиря візантійського обряду в Бельгії. Він гостро критикував звичай виставлення Пресвятого Таїнства, як це робиться в латинській Церкві. Він вважав це огидним і безглуздим. Він сказав, що Євхаристія
є поживою, а поживу треба споживати, а не дивитися на неї. Його реакція дуже вразила мене. Це було вже після Собору, і він сформулював щось таке, що тоді вже “висіло в повітрі”. Тільки пізніше я збагнув, що він помилявся. Трапеза не призначена тільки на те, щоб їсти, – є в ній місце і для хвилини споглядання. Насправді, не так вже й байдуже, як накритий стіл і як подають страви. Спершу ми придивляємося до них і дякуємо за них. Окрім того, ми знаємо, що євхаристійна пожива є Особою, що Ісус Христос є насправді присутній у ній, і немає нічого дивного в тому, що ми охоче дивимося на Нього і захоплюємося Ним.
Поклоніння Євхаристії не є якоюсь проміжною формою богослужіння, час якої вже минув. Це – скарб, який нам треба зберегти. Мабуть те, що багато нових спільнот і орденів визнають за поклонінням Пресвятому Таїнству важливе місце в їхньому щоденному розкладі, є для всіх приводом замислитися?
Святе — святим
…Єпископ промовляє: І "Святе — святим! Святими стають дари, що лежать на вівтарі, І коли на них сходить Святий Дух; І святі й ви самі, прищеплені даром Святого Духа. Святі речі даються святим. Потім ви кажете: Один є Святий, один Господь, Ісус Христос”. Слушно, бо тільки один є Святий, Святий зі Своєї природи. І ми теж святі, але не з природи, а через те, І що маємо частку (в цій святості. І — Ред.) і вправляємося в добрих І учинках і молитві.
Ще ви чули глас Божої меподії, що запрошує вас до участі в святих тайнах: "Скуштуйте і побачите, яким солодким є Господь!” Не піднебіння має про це судити — ні, а віра, що виключає будь-який сумнів. Ті, хто І скуштує, мають скуштувати не І хліб і вино, а знак Тіла і Крові Христової.
Йди далі. Не простягай при цьому руку пласко і не розчепірюй пальці. Підстав ( ліву руку під праву, мов трон, бо ти приймаєш Царя. До ввігутої долоні прийми 1 Тіло Христа і промов: ("Амінь”. 'Освяти І обережно й свої очі через зустріч зі святим Тілом, пильнуючи, щоб нічого не впустити. Бо те, що могло б упасти на землю, було б як утрата якогось із твоїх членів. Хіба ти не ніс би з превеликою обережністю золоті зернятка, щоб часом одне не згубилося і щоб не зазнати збитків? Тим більше маєш пильнувати, щоб не втратити ані крихти з того, що набагато дорожче золота і коштовностей.
Після того ж, як ти спожив Тіло Христа, приступи до чаші Крові. Не простягай руки, а нахилися, благоговійно кажучи: "Амінь”. Освяти себе прийняттям Крові Христової. Поки твої уста ще вологі, доторкнися до них руками І ОСВЯТИ НИМИ очі, чоло та інші органи чуттів. Потім поринь у молитву, дякуючи Богу за те, що Він удостоїв тебе цих великих тайн.
Св. Кирило Єрусалимський, Катехеза 23.
Євхаристія і екологія
Поклоніння Євхаристії може допомогти нам правильно ставитися до природи. Людина стала homo technicus, вона намагається тільки підкорити природу, щоб маніпулювати та користатися нею. Така прагматична спрямованість може вплинути навіть на наше ставлення до Євхаристії. Можливо, саме тут криється причина того, що ми заявляємо: “Євхаристія – це пожива, вона існує для того, щоб її споживати". Натомість якщо ми присвячуємо якийсь час на те, щоб споглядати її та поклонятися їй, то вчимося ставитися по-новому, з глибокою повагою, дозволяємо дійсності бути тим, чим вона є.
Поклоніння Євхаристії є школою покори, мовчання, захвату і подиву. Делікатне ставлення до природи Теяра де Шардена (1881-1995). безперечно, пов’язане з його любов’ю до Євхаристії. Не можна довго, з глибокою повагою вдивлятися в євхаристійний хліб і поклонятися йому, а потім деспотично нищити природу. Адже і євхаристійний хліб був спочатку частиною цієї природи. Якщо ми з глибокою повагою дивимося на Євхаристію та поклоняємося їй, це обов’язково впливає на наше ставлення до природи взагалі.
“Любіте, як Я”
У Євхаристії Христос присутній як живий Господь, Який сам хоче бути нашим життям. Він не хоче бути лише натхненням для наших учинків, Він сам хоче діяти через нас. Адже Він сказав: “Як Я був полюбив вас, так любіте і ви один одного!” (Ів. 13, 34). Це “як … так” означає дещо більше за просту подобність чи аналогію. Цей вислів означає, що ми повинні любити так само радикально, до кінця, як Христос. Але це стає можливим тільки тоді, коли Він сам любить через нас.
Християнська етика не є збіркою розпоряджень. Вона є Особою, самим Ісусом, Який через Євхаристію єднається з нами і оселяється в нас. Він є нормою, Він є нашим статутом.
Коли йдеться про християнську етику, тут немає меж. Чим більше ми кохаємо, тим ясніше бачимо, що Його любов завжди більше. “Deus semper таіоr”. Ніколи не можна казати: “Я вже зробив задосить”. Його любов, яка завжди є більшою, схиляє нас до того, щоб любити ще більше.
Отже, ми ніколи не подужаємо окреслити вимоги християнської етики. Звичайно, ми можемо сказати, що її вимогою є любити. Але саме цій любові ми не в змозі дати чітке визначення. Вона перевищує можливість висловити її чи уявити. Досить указати на Ісуса. Адже наближаючись до Нього, ми потрапляємо в світ, що не має меж.
Перекладено з польської за: о. Wilfrid Stinissen OCD. Chleb, ktoiy lamiemy. Poznan, 1995