Питання-відповідь

8 речей, які потрібно знати про Непорочне Зачаття Марії

08 Грудня 2021, 14:35 3707

8 грудня — урочистість Непорочного Зачаття Діви Марії. У цей день ми відзначаємо важливий аспект католицького вчення. 

Ось 8 речей, які варто знати про це вчення та про присвячене йому свято. 

 

1.Що означають слова «Непорочне Зачаття»?

Існує поширене уявлення про те, що цими словами називають зачаття Ісуса в лоні Марії. Це не так. Натомість, ці слова означають особливий спосіб, у який була зачата сама Діва Марія.

Це зачаття не було схожим на зачаття Ісуса (в тому сенсі, що у Марії і мати, і батько були смертними людьми). Воно, однак, особливе в іншому плані. 

 

2.Що таке Непорочне Зачаття? 

Катехизм Католицької Церкви пояснює це наступним чином: «Щоб стати Матір’ю Спасителя, Марія “була наділена Богом дарами, гідними такого великого завдання”. Ангел Гавриїл у момент Благовіщення вітає Її як “благодатну”. І справді, щоб Марія могла дати добровільну згоду Своєї віри на вістку про Своє покликання, було необхідно, щоб Вона була ведена Божою благодаттю. Упродовж віків Церква усвідомлювала собі, що Марія, Богом “сповнена благодаттю”, була відкуплена вже від Свого зачаття. Це зміст догми про Непорочне Зачаття Богородиці, проголошеної 1854 року Папою Пієм IX: “Пресвята Діва Марія від першої хвилини Свого зачаття благодаттю й особливим привілеєм Всемогутнього Бога, з огляду на заслуги Ісуса Христа, Спасителя роду людського, була збережена непорочною від усякої плями первородного гріха”» (ККЦ, 490-491).

 

3.Чи означає це, що Марія жодного разу не згрішила? 

Так, бо завдяки тому, як Вона була відкуплена вже в момент свого зачаття, Вона була захищена не лише від первородного, а і від особистого гріха. В Катехизмі читаємо: 

«Східні Отці Церкви називають Матір Божу “Пресвятою” (Πανγίαν) і величають Її як “вільну від усякої плями гріха, немов спорудженою Святим Духом і оформленою в нове творіння”. Божою Благодаттю Марія залишилась чистою від усякого особистого гріха впродовж усього Свого життя. “Нехай зо Мною станеться за Твоїм словом…”» (ККЦ, 493).

 

4.Чи означає це, що Марія не потребувала смерті Ісуса на хресті за Неї?

 Ні. У тому, що вже процитоване, читаємо, що Марія була зачата непорочно, будучи «повна благодаті», а отже, «благодаттю й особливим привілеєм Всемогутнього Бога, з огляду на заслуги Ісуса Христа, Спасителя роду людського» була «від першої хвилини свого зачаття… збережена непорочною». 

Далі в Катехизмі читаємо: «Ця “велична й цілковито унікальна святість”, якою Марія “була збагачена від першої хвилини Свого зачаття”, цілком походить від Христа: Вона “відкуплена надзвичайним способом, з огляду на заслуги її Сина”. Більше ніж будь-яку іншу створену істоту Отець благословив її “із неба всяким духовним благословенням у Христі”. Він вибрав Її “ще перед заснуванням світу, щоб Вона була свята й непорочна перед Ним у любові”» (ККЦ, 492). 

«З-поміж нащадків Єви Бог вибрав Діву Марію, щоб Вона стала Матір’ю Його Сина. «Благодатна», Вона є “найдосконалішим плодом Відкуплення”: від першої миті Свого зачаття Вона цілковито була збережена від плями первородного гріха і впродовж усього життя залишилася чистою від усякого особистого гріха» (ККЦ, 508).

 

5.Чому Марія постає як паралель до Єви? 

Адам та Єва були створені непорочними — без первородного гріха та його наслідків. Вони позбавили себе благодаті, і через них усе людство впало в гріх. 

Христос та Марія були зачаті непорочно. Вони лишились вірними, і через них людство було звільнене від гріха. 

Тому Христос — Новий Адам, а Марія — Нова Єва. 

Катехизм пише: «Як говорить св. Іриней, “Своїм послухом Вона стала для Себе Самої і для всього роду людського причиною спасіння”. Також чимало давніх Отців услід за ним навчають: “Вузол, зав’язаний непослухом Єви, був розв’язаний послухом Марії; що зв’язала діва Єва своєю невірою, те Діва Марія розв’язала своєю вірою”; порівнюючи Марію з Євою, вони називають Марію “Матір’ю живих” і часто заявляють: “Через Єву — смерть, через Марію — життя” (ККЦ, 494).

 

6.Чому Марія — образ нашої долі? 

Ті, що вмирають у мирі з Богом, а отже, потрапляють до раю, будуть вільні від усякого гріха та його наслідків. Ми, отже, всі станемо непорочними, якщо залишимось вірними Богу. 

Навіть за цього життя Бог очищує нас, вправляє нас у святості, а якщо ми помираємо в мирі з Ним, але недостатньо очищеними, Він очистить нас у чистилищі, зробивши таким чином непорочними. 

Удостоївши Марію цією благодаттю в момент Її зачаття, Бог явив нам образ нашої власної долі. Він показав нам, що завдяки Його благодаті люди на це здатні. 

Св. Йоан Павло ІІ зазначив: «Роздумуючи над цією таємницею в марійній перспективі, ми можемо сказати, що “Марія, яка перебуває біля свого Сина, є найдосконалішим образом свободи та звільнення людства й всесвіту. На неї, як на Матір та на Зразок, має дивитись Церква, щоб зрозуміти власну місію у всій її повноті”».

«Затримаймо, отже, наш погляд на Марії, образі подорожуючої Церкви посеред пустелі історії, на шляху до слави Небесного Єрусалиму, місця призначення, де вона [Церква] просяє як Наречена Агнця, Господа Христа».

 

7.Чи було необхідно, щоби Бог зробив Марію непорочною під час Її зачаття, щоб Вона могла бути матір’ю Ісуса?

Ні. Церква говорить про Непорочне Зачаття лише як про річ «належну», тобто, як про щось, що зробило Марію «гідним вмістилищем» для Сина Божого, а не як про необхідність. Тому, підводячи до проголошення догми, Папа блаженний Пій IX заявив: «Тому вони [Отці Церкви] підтверджують, що Блаженна Діва була, за допомогою благодаті, цілком вільна від усякого наслідка гріха, від зіпсуття тіла, душі, та розуму; що Вона була завжди з’єднана з Богом та прив’язана до Нього вічною обітницею; що Вона ніколи не перебувала в темряві, а завжди у світлі; і що, отже, вона була гідним вмістилищем для Христа — не з огляду на стан Її тіла, а з огляду на Її первородну благодать… 

Бо не личило цьому обраному прихистку бути зраненим повсякденними переступами, бо Вона, так сильно відрізняючись від інших, мала з ними спільність за природою — але не за гріхом. Загалом цілком личило, щоб Єдинородний, маючи Отця Небесного, Котрого серафими кличуть Трисвятим, і на землі мав Матір, яка ніколи не була би позбавлена сяйва святості».

 

8.Як ми сьогодні святкуємо Непорочне Зачаття? 

В латинському обряді Католицької Церкви 8 грудня — урочистість Непорочного Зачаття. У деяких країнах світу ця урочистість є обов’язковою.

Переклад CREDO за: Джиммі Акін, National Catholic Register

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.
Кредит червень-грудень 2021
Зібрано Залишилося зібрати
94615грн
63897грн
Потрібно зібрати
158512грн
Залишилося
5днів
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: