Знаки потрібно розшифровувати, слухати те, що нам хоче сказати Бог. Апокаліпсис каже, що все прямує до щасливого кінця, тож варто все інтерпретувати правильно.
Розмова з докторкою Данутою Пєкаж — біблісткою та італьяністкою — про дату кінця світу, значення чисел у Біблії та магічне мислення.
Цифри як літери?
— Людям подобаються числа…
— У біблійному світі вони мали величезне значення, головно через свій символічний вимір, який нам сьогодні надзвичайно складно зрозуміти. У давній гебрейській мові взагалі цифр не було — їх записували за допомогою літер. Наприклад, алеф означав одиницю, а бет — двійку. (Так як і в кирилиці та глаголиці. Аз — 1, віди (буки) — 2, глаголь — 3 і т.д. — Прим. пер.) Відповідно, так можна було вирахувати, яке числове значення має те чи те слово. Отже, слова асоціювали з числами.
У родоводі Ісуса, а конкретно — в Євангелії від Матея, тричі повторено число 14 поколінь. Ми знаємо, що їх було більше; але звідки саме таке число? Звідти, що Матей хоче довести: Ісус насправді Месія і потомок Давида. Якби ми прочитали ім’я Давида відповідно до принципів числового написання, то отримали би число 14 (ДВД= 4 плюс 6 плюс 4). Відповідно, ім’я «Давид» означає число 14.
— У контексті Біблії ми розуміємо, що, наприклад, 7 чи 12 — це числа «повні й досконалі». Чому так?
— У єврейській думці трійка — це цифра Бога, а четвірка — цифра світу (бо чотири сторони світу). Отже, «сума Бога і світу» це 7. Натомість 12 — число, яке означає повноту Божого люду (12 синів Якова, 12 Апостолів), — це результат множення 3х4.
Числа, магія, щастя
— Числа приносять щастя?
— Біблія цього так не визначає. Для нас цифри мають прикладне і пряме значення. Однак у Святому Письмі вони бували орнаментами, або ж метафорами, тому не обов’язково означали кількість описуваного. Ми, сучасні люди, цього повністю осягнути неспроможні.
— А що з числом 666, яке ми пов’язуємо з Апокаліпсисом? Неможливо оминути те, що саме в цій книзі Писання числа мають велике значення.
— Є різні інтерпретації цього числа. Для одних це потрійна недосконалість. Інші вважають, що св. Йоан у цьому числі зашифрував числове значення слів «імператор Нерон».
В Одкровенні числа мають особливе значення. Важливою, наприклад, є кількість «три з половиною», тобто — половина повноти (7). Це число означає тривалий час, який, однак, має закінчитися. В Одкровенні св. Йоана чимало подій тривають три з половиною роки, 42 місяці або 1260 днів. Це завжди одне й те саме: три з половиною. Наприклад, славнозвісна Жінка, зодягнена в сонце, яку Бог годував у пустелі 1260 днів.
— А дванадцять?
— Це число люду Божого (як 12 зірок у короні Жінки). Також Апокаліпсис говорить про 24‑х старців, що сидять довкола Божого трону, тобто про святих Старого і Нового Завіту (12 синів Ізраїля і 12 Апостолів).
Багато суперечок викликає число 144 тисячі спасенних, які стоять перед Богом. Однак Йоан не збирався сказати, що їх так мало. Якраз навпаки: його наміром було підкреслити, яка величезна буде ця кількість: дванадцять на дванадцять на тисячу! Це — сума обох Завітів, числове значення яких Апостол навіть на намагається визначити.
Коли буде кінець світу?
— Чи Одкровення визначає дату кінця світу?
— Ні. Якраз навпаки: ця книга зосереджена передусім на поточному моменті. Те, як збудований Апокаліпсис, нагадує сходження в гору, вершиною якої є кінець світу. Коли нам здається, що ми дісталися вершини, — виявляється, що ми знову внизу і повинні знову вирушити в путь, новим шляхом. Причому ці «шляхи» означають різні погляди автора на події в історії.
Бог дає нам знаки, які потрібно розшифрувати, йдучи дорогою життя. В наші часи багато хто вбачав кінець світу в пандемії коронавірусу. Однак виявилося, що то був знову тільки певний знак для розшифровки. Цікаво, що люди, які в цей час не могли ходити до церкви, зрозуміли красу та цінність літургії. Знаки потрібно розшифровувати, слухати те, що нам хоче сказати Бог. Апокаліпсис каже, що все прямує до щасливого кінця, тож варто все це інтерпретувати правильно.
Натомість у Біблії ніде не з’являється дата кінця світу. Ісус порівнював себе зі злодієм — а злодій ніколи не домовляється про зустріч. Як Він сам каже в Євангелії: «Коли б господар знав, о котрій годині прийде злодій, пильнував би й не дав би проламати стіни у своїм домі». Тож нам не залишається нічого іншого, які просто чувати!
The Apocalypse Tapestry, Angers Castle, Maine et Loire, Loire Valley, France, Europe
— Це складно. Набагато легшим видається шукати відповідей в магії.
— Це логічне — коли людина відходить від Бога. Людина силкується осягнути те, що їй не під силу, і починає вдовольнятися замінниками.
— А чим віра відрізняється від магії?
— Віра це діалог із Богом, у якому ми стараємося зрозуміти Його план. Ми звертаємося до Нього, а Він нам відповідає — наприклад, через різні події. Натомість магія скерована на роблення всього так, щоб усе відбувалось як нам самим хочеться. Магія — це заклинання дійсності. У вірі ми стараємося довіряти — навіть у найбільшій темряві.
— Долі не існує?
— Або ми віримо у долю, фатум, неминучість — або віримо, що ми в руках Отця, який нас любить. Щодня можемо просити про Його благословення і мати певність, що Він нас супроводить.
Довіряю, хоч не розумію
— Складно віддати себе Богу.
— Його виховання буває для нас незрозумілим. Це добре показує фраза «якби Бог був для мене зрозумілим, Він не був би мені потрібним». Якби я сам міг усе зрозуміти, це би означало, що мій розум — не людський, а божественний.
— Як не сходити з Божих доріг і не піддатися магії?
— Невпинно очищувати свій образ Бога, наприклад, через читання Божого Слова. Бо є загроза, що те, як ми бачимо Бога, може виявитися лише проєкцією того, як ми бачили нашого батька, разом з усіма його слабкостями. Потрібно бути обережним, щоб не потрапити в пастки своєї уяви.
Писання в картинках
— Як читати Біблію? Вона не належить до «легкого чтива»…
— Цікаво, що інколи люди прості читають Євангеліє без особливих проблем, а освічені стверджують, що воно надто складне. Щось тут не так! (сміється) Наш контакт із Біблією можна порівняти з рухом по великому дому. Що довше я десь мешкаю, то краще знаю всі куточки цього місця. Що глибший контакт я маю з Біблією, то зрозумілішими стають для мене її сторінки. Найкраще починати читання Біблії з Євангелій або роздумів над читаннями, призначеними Церквою на конкретний день.
— Можна читати Біблію магічним способом, шукаючи Божого Слова на сторінці, яка мені випадково відкриється?
— Мені на думку спадає такий жарт. Мав один чоловік проблему, тож вирішив пошукати собі відповіді у Святому Письмі. Розгорнув його навздогад і прочитав: «А Юда пішов і повісився». Тож він визнав, що це не може бути відповідь, якої він шукає. Розгорнув Біблію ще раз, і випало йому: «І ти йди чини подібно». Цей анекдот показує безглуздість такого методу.
Біблія подібна до довгого листа. Ви ж не починаєте читати листи у випадковому порядку, щоби знайти відповідь на своє запитання. Ви читаєте весь лист і дивитесь на нього як на нерозривну єдність. Біблія — це запис діалогу Бога з людиною; цей діалог розвивається, і цей розвиток потрібно у читанні також брати до уваги.
— Ми сьогодні не любимо завдавати собі труду читанням, воліємо переглядати картинки.
— Люди, які зосереджуються на перегляданні картинок, не здатні їх пов’язати між собою. Вони не можуть назвати причини і наслідки певних подій. Коли мислиш тільки картинками, складно буде забратися до глибшого аналізу. Бо тоді кожна подія для нас стає островом, відділеним від інших.
— Кінець світу…
— Вони насправді не знають, як багато втрачають!
Переклад CREDO за: Катажина Камінська, Aleteia