Тринадцятий розділ Одкровення Йоана Богослова містить добре відомі нам рядки: «Тут є мудрість. Хто має розуміння, той нехай злічить число звіра, бо це — число людське, і число його 666» (Одкр 13, 18).
15 березня 2000 року кардинал Йозеф Ратцінґер, що на той час був префектом Конгрегації віровчення, виступив на урочистому відкритті Третього дієцезіяльного тижня віри у катедральному соборі Палермо у присутності близько 1500 людей. Цю промову тепер зазвичай називають конференцією Ратцінґера про батьківство й апокаліпсис.
Під час цієї конференції Ратцінґер попередив присутніх про небезпеку біотехнологій, пояснюючи, що зведення людського батьківства до суто біологічного явища, позбавленого людського та духовного вимірів, це загроза, яка спустошує всі твердження про Бога Отця. «Розпад батьківства й материнства, — пояснив він, — пов’язаний із розпадом того, що всі ми є синами і дочками».
Номер замість імені
Як це пов’язано з апокаліптичним числом звіра? Аргумент Ратцінґера полягає у тому, що Божий антагоніст, звір, це єдиний біблійний персонаж, який має не ім’я, а номер. У біблійному одкровенні пильна присутність Бога розкриває себе разом із іменем, і, можна навіть стверджувати, у самому імені.
Цей акт, каже Ратцінґер, означає Боже бажання, щоби до Нього зверталися, прагнення сопричастя. Натомість Божий антагоніст, звір, «має не ім’я, а число […] Звір є числом і перетворює на числа».
Деякі автори побачили тут критику інструментального розуму. Очевидно, що Ратцінґер мав на увазі досвід концтаборів, але він говорив також і про ризики розуміння людини у термінах простих біомеханічних функцій:
«У своєму жахітті [концтабори] скасовують обличчя й історію, перетворюючи людину на число, зводячи її до гвинтика у величезній машині. Людина — це лише функція (…) У наші дні ми не повинні забувати, що вони стали прообразом долі світу, який ризикує набути тієї ж структури концентраційних таборів, якщо прийме універсальний закон машин. Згідно з цією логікою, людина має бути інтерпретована комп’ютером, а це можливо лише якщо перевести її у числові категорії. Звір є числом і перетворює на числа. Але Бог має ім’я і кличе нас на ім’я. Він особистість, і Він шукає людину».
Чому саме це число?
Як і у випадку з єврейською гематрією (тобто присвоєнням числового значення буквам алфавіту), грецькі літери також можуть мати відповідне числове значення — це називається ізопсефія. Використання ізопсефії допомогло цілій теологічній і герменевтичній традиції зрозуміти «число звіра» 666 як еквівалент імені й титулу Нерона Цезаря, римського імператора з 54 до 68 року. Його ім’я, записане арамейською мовою, також можна перевести в еквівалент числа 666 за допомогою традиційної єврейської гематрії. Фактично, «Нерон Цезар» на івриті читається נרון קסר (NRON QSR). Цей варіант написання, якщо перевести його у числа, означає 50-200-6-50-100-60-200, що дає у сумі 666.
На думку істориків, це був спосіб, за допомогою якого переслідувані ранньохристиянські громади могли виступати проти імператора без відома римської влади.
Але це пояснення не робить аргумент Ратцінґера недійсним лише тому, що Нерон був реальною історичною особою. Число звіра показує, що розпад особистих рис, заміна імен статистикою, зведення людини лище до якоїсь однієї з її основних функцій рано чи пізно ризикує призвести до дегуманізації.
Читайте також: Чи 666 — це число сатани? Або що мав на увазі св. Йоан в Одкровенні
Дивіться також: 666 — число звіра, клеймо на руку і чипізація? Пояснення бібліста