«Вчення про подружжя не змінюється; єпископи можуть розпізнавати застосування Доктринальної декларації ‘Fiducia supplicans’ залежно від контексту; душпастирське благословення непорівнюване з благословеннями літургійними та ритуальними» — підкреслює Дикастерій віровчення.
18 грудня 2023 року це ватиканське відомство оприлюднило затверджену Папою Франциском декларацію «Fiducia supplicans». У цьому документі міститься інформація про душпастирське значення благословень та вказано на відмінність між благословеннями літургійними та в ритуалах і благословеннями спонтанними.
Декларація одразу ж викликала дуже різні реакції, як серед священників, так і цілих єпископатів. Префект і секретар Дикастерію віровчення, кардинал Віктор Фернандес і прелат Армандо Маттео відреагували на дискусію, публікуючи 4 січня 2024 року комюніке з цього питання.
«Чіткі заяви деяких єпископських конференцій, — сказано там, — мають ту цінність, що вказують на потребу тривалішого періоду душпастирських роздумів. Те, що ці конференції виразили, не може бути інтерпретоване як доктринальний спротив, оскільки документ цілком ясний і класичний у питанні подружжя та сексуальності. Декларація містить кілька сильних формулювань, які не залишають жодних сумнівів», — підкреслює відповідь.
Далі названо всі однозначні фрагменти цього документу, з яких ясно випливає, що доктрина про подружжя не зазнала змін і, за вченням Католицької Церкви, дозволеними є статеві стосунки тільки між одним чоловіком та однією жінкою в межах сакраментального подружжя (п. 4, 5 і 11). «Як видно, — сказано далі в комюніке, — немає місця для доктринального дистанціювання від цієї Декларації або визнання її єретичною, суперечною з Традицією Церкви або блюзнірською».
Як відомо, текст згаданого документа відкриває можливість уділяти короткі й прості душпастирські благословення (ані літургійні ані ритуальні) неврегульованим парам (а не їхнім зв’язкам), «підкреслюючи, що це благословення без літургійної форми, яке не схвалює ані виправдовує ситуацію, в якій опинилися ці особи».
«Різні способи застосування, але не повне заперечення»
Префект і секретар Дикастерію визнають, що такі документи «можуть вимагати, з практичного погляду, більше чи менше часу на їхнє застосування, залежно від місцевих контекстів і розпізнання кожного дієцезіяльного єпископа зі своєю дієцезією. В деяких місцях немає труднощів із невідкладним застосуванням, в інших є потреба не впроваджувати жодних інновацій, присвячуючи при цьому весь необхідний час на вивчення та інтерпретацію». По суті, кожний місцевий єпископ завжди має владу «розпізнавання in loco, тобто на цьому конкретному місці, яке він знає краще за інших, оскільки це його вівчарня». Розсудливість і дбання про церковний контекст і місцеву культуру «можуть допускати різні способи застосування, але не повне чи остаточне заперечення цієї стежки, пропонованої священникам».
Якщо йдеться про позицію цілих єпископських конференцій, то їх належить прочитувати у власному контексті. «В кількох країнах, — визнають автори комюніке, — є сильні питання культурні й навіть юридичні, які вимагають часу і душпастирських стратегій, що виходять поза короткотермінові рамки. Якщо є закони, які загрожують ув’язненням, а в деяких випадках тортурами чи навіть смертю за самий факт декларування себе гомосексуальною особою, то очевидно, що благословення було би нерозсудливим». Звісно, єпископи не бажають наражати гомосексуальних осіб на насильство. Але надалі «важливо, щоб ці конференції єпископів не висловилися за інше вчення, ніж те, що вміщене в Декларації, яку підписав і затвердив Папа, оскільки це є віковічна доктрина, — але радше пропонували потребу вивчення і розпізнання, щоб у таких обставинах діяти з душпастирською розсудливістю».
Що змінює декларація?
Комюніке дикастерію підкреслює, що «істинною новизною ‘Fiducia supplicans’», яка «вимагає жертовного зусилля прийняти і з якої ніхто не повинен себе виключати, не є можливість благословляти неврегульовані пари. Це запрошення до розрізнення між двома різними формами благословень: ‘літургійними чи обрядовими» та ‘спонтанними або душпастирськими’».
«Теологічні роздуми, базовані на душпастирському баченні Папи Франциска, означає справжній розвиток щодо того, що було сказане про благословення в Магістерії та офіційних текстах Церкви». Тому, пояснюють кардинал Фернандес і монсиньйор Маттер, «текст Дикастерію отримав високий ранг ‘Декларації’, що означає набагато більше, ніж responsum або лист. Центральною темою, яка особливо запрошує нас до занурення, яке збагатить нашу душпастирську практику, є ширше розуміння благословень та пропозиція збільшити душпастирські благословення, які не вимагають тих самих умов, що благословення в літургійному чи ритуальному контексті. У зв’язку з цим, поза полемікою, текст закликає до зусиль спокійної рефлексії, з серцем душпастиря, вільним від будь-якої ідеології». Всіх просять зростати в переконанні, що «неритуальне благословення це не консекрація особи чи пари, які його отримують, не виправдання всіх їхніх дій, не ратифікація життя, яке вони провадять».
Кожний єпископ у своїй дієцезії, відповідно, уповноважений запровадити такі прості благословення «з усіма радами розсудливості та обережності, — але жодним чином не уповноважений пропонувати чи запроваджувати благословення, які могли б нагадувати літургійний обряд». Тоді коли «в деяких місцях, можливо, катехиза буде необхідною, щоб допомогти всім зрозуміти, що такі благословення не є затвердженням життя, провадженого тими, хто про них просить. Тим більше [ці благословення] не є розрішенням, оскільки ці жести далекі від буття таїнством чи обрядом. Це просто вираження душпастирської близькості, які не висувають таким самих вимог, як таїнство чи формальний обряд».
Дивіться також:
Читайте також:
- «Вбачаємо небезпеку в неоднозначних формулюваннях». Єпископат України про ватиканський документ
- Підміна понять шкодить і вносить сум’яття. Єпископ Едвард Кава про ватиканський документ
- Єпископ Кривицький про ватиканську декларацію: «Люди, що живуть у гріху, це не той союз, який може благословляти Бог»
- «Нас запитують: чи будете ви благословляти одностатеві пари? Відповідь проста: не будемо!» — єпископ Гончарук
- Суперечлива ватиканська декларація: як реагують єпископи світу
- Кардинал Мюллер: Декларація «Fiducia supplicans» суперечить сама собі
- Щодо нового ватиканського документа: це наслідок тиску, що розпочався 10 років тому
- Британське об’єднання священників виступило проти Декларації Дикастерію віровчення
- Угорські єпископи закликали уникати спільних благословень «неврегульованих пар»