Держсекретар Ватикану кардинал П’єтро Паролін, який зараз перебуває в Україні як спеціальний легат Папи Франциска, очолив Всеукраїнську урочистість у Бердичеві. У коментарі для CREDO ватиканський представник пояснив своє бачення концепції справедливої війни.
— Ваше Високопреосвященство, сьогодні Ви багато говорили про мир і молилися за всіх захисників, військовополонених і загиблих. Це дуже цінно і дякуємо Вам за це. Але з іншого боку, нещодавно Ви також говорили про необхідність перегляду концепції справедливої війни. Чи вважаєте Ви, що це справедливо стосовно українців, католиків в Україні, які в цей момент борються за наше виживання? Якщо ми станемо пацифістами і перестанемо себе захищати, ми просто перестанемо існувати. І буквально через рік цей прекрасний Бердичів, ця мала базиліка, може стати місцем тортур і вбивств, як Маріуполь, Ізюм чи Буча. Буча знаходиться всього в двох годинах їзди звідси. Тож чи вважаєте ви справедливою для нас ідею перегляду концепції справедливої війни?
— Справедлива війна, згідно з католицькою доктриною, — це війна оборонна. Це оборонна війна, війна, яка ніколи не використовує засоби нападу на людей для того, щоб завдати шкоди людям, убивати людей.
Тоді, коли ми говоримо в катехизмі, в соціальній доктрині Церкви про справедливу війну, — це війна оборонна. Але проблема в тому, що сьогодні зброя кардинально змінилася. І в цьому проблема. Тому що існують також умови для оборони, а не оборона стає якоюсь умовою. Є певні умови, наприклад, щоби шкода, яку ви провокуєте, не була більшою, ніж шкода, якої ви зазнали. Це один із критеріїв.
І потім, сьогодні проблема в концепції справедливої війни переглядається згідно з католицькою доктриною через зброю. Тому що коли ви починаєте використовувати ядерну зброю…
— Ми не хочемо її використовувати…
— Ні, ні. У цьому сенсі переглядається концепція справедливої війни.
Я думаю, що є право на захист у власній країні; думаю, це частина католицької доктрини. Але як тепер це робити в нових умовах, в яких ми опинилися, — це велика проблема. Але це ще не є вирішенням проблеми, тому що вона зараз на стадії розгляду і рефлексії.
— А ми провокуємо зараз нашого ворога напасти на нас? У цей самий момент ми провокуємо цю агресію? Чи просто захищаємось?
— О ні, це не провокація. Звісно, я не вдаюся зараз в деталі, але це ідея з нашого боку. Є право на оборону, оборона буде пропорційною, пропорційною. І сьогодні ця ідея переглядається через надзвичайну небезпеку, яку може становити ядерна зброя.