Рим офіційно визнав мученицьку смерть «in odium fidei» — «з ненависті до віри» — п’ятьох францисканців XVI століття, яких індіанці вбили на території нинішнього штату Джорджія, США.
Брати-францисканці заплатили життям за підкреслення зв’язку між хрещенням і моногамним шлюбом.
Ця маловідома історія повертає нас на 428 років назад, до 1597 року. Сполучених Штатів ще не існувало як незалежної держави. Північна Америка, багато територій якої переважно ще залишалися недослідженими, була поділена між сферами впливу трьох великих європейських колоніальних держав — Франції, Іспанії та Великої Британії.
Саме в цьому контексті п’ятеро францисканських місіонерів з Іспанії були послані євангелізувати Новий Світ. Один із них, брат Педро де Корпа, 1587 року вирушив назустріч народу ґуале. Це плем’я, яке згодом стало частиною багатонаціональної групи ямасі, населяло регіон Міссісіпі — частину іспанської Флориди (територію, значно більшу за сучасний штат Флорида, яка охоплювала також сучасну Джорджію).
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2025/02/de-corpa-color-8ea7028e.jpeg)
Смерть від томагавка
Йдучи супроти місцевої традиції полігамії, брат Педро де Корпа поставив хрещення дорослих ґуале в залежність від прийняття ними моногамного шлюбу. Ця вимога призвела до конфлікту з Хуанільйо — воїном, який мав стати старостою села, але, хоча був охрещений і одружений, вирішив узяти собі другу дружину.
Розлючений суворим вето місіонера, яке загрожувало його прагненню до влади, воїн налаштував частину свого племені проти священнослужителя. Незважаючи на десятиліття місіонерської роботи, яка заслужила йому повагу багатьох корінних американців, брат Педро був смертельно поранений у своїй хатині на початку вересня 1597 року. Його жорстоко покалічили, забивши до смерті.
Другим загинув брат Блас Родріґес де Куакос, який служив на місії в сусідньому селі. Якимось чудом він домігся від озброєних індіанців, що вже готувалися його схопити, права відслужити останню Святу Месу. Наприкінці богослужіння йому відрубали голову сокирою, а тіло покинули в лісі, щоб там його зжерли звірі.
Брата Мігеля де Аньона та його співбрата з Третього ордену Антоніо де Бадахоса, місіонерів на острові, вождь племені попередив про небезпеку, що їм загрожувала. Однак вони вирішили залишитися, готові свідчити свою віру, навіть якщо це означало тортури і втрату життя.
Останній мученик цих переслідувань, брат Франсіско де Вераскола, спортивний і енергійний монах, дуже популярний серед молодих ґуалес завдяки своїй витривалості у змаганнях із боротьби, був убитий сокирою після того, як повернувся на місію з експедиції на каное.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2025/02/Guale_Indian.jpg)
Індіанець ґуале вітає перших білих поселенців. Джерело: Вікіпедія
Мученики за подружню вірність
Беатифікація п’ятьох францисканців запланована на 2025 рік у дієцезії Савани, яка розпочала процес беатифікації ще 1981 року. Це буде визначна подія для невеликої дієцезії, що налічує лише 84000 охрещених — незначну меншість у 3% населення на території, де переважає протестантизм, а в наші часи активно поширюється атеїзм і релігійна байдужість.
Винесення мучеників до слави вівтаря також стане нагадуванням про радикальність християнського погляду на подружжя у світі, який неохоче визнає подружню вірність благодаттю.
«Нехай преподобний брат Педро де Корпа і його сподвижники заступаються за сім’ї в усьому світі та надихають чоловіків і дружин жити Таїнством шлюбу з любов’ю, правдою та вірністю», — сказав єпископ Саванни Стівен Д. Паркс після проголошення ватиканського декрету.
Переклад CREDO за: Ципріан В’єт, Aleteia