Єпископ-помічник Кам’янець-Подільської дієцезії, голова Комісії у справах сім’ї при Конференції єпископів РКЦ в Україні Радослав Змітровіч розповів CREDO, як на родинне душпастирство вплинуло апостольське післясинодальне повчання Папи Франциска «Amoris Laetitia» (Радість любові):
— Адгортація — це великий документ, який зачіпає багато справ. Головна тема це краса подружжя та родини. Коли читаємо, то знаходимо стільки прекрасних слів про красу, глибину та важливість цих відносин між чоловіком і жінкою, та про все, що з цим пов’язане. Це надихає нас шукати і знаходити те, що допоможе нам додати Духа. Адгортація не впроваджує нових правил чи норм, але є заохоченням до того, щоб ми більше звернули увагу на сім’ю. Ще папа Павло VI у енцикліці «Humanae Vitae» писав, що служіння родині — це одне із найважливіших завдань для єпископів, Йоан Павло ІІ у «Familiaris Consortio» заохочував прикладати всі можливі зусилля, щоб допомагати душпастирству родин і Amoris Laetitita папи Франциска з цієї сторони не вносить нічого нового.
Але ми свідомі, які зараз існують загрози для сім’ї, для подружжя, для родин у сучасному світі. Тому більше потрібно тих зусиль та дій, які могли б допомогти її зберегти. Ми бачимо, що на наших очах відбувається ідеологічна колонізація нашої країни, суспільства, яка особливо скерована на руйнування сім’ї, дару статевості та сексуальності, який отримує кожен чоловік і кожна жінка. І всі ті програми, котрі планується впровадити у нашій державі – це сумно і небезпечно.
Тому зараз ми у пошуках конкретного священика, щоб призначити його виключно для праці у душпастирстві родин. Він буде координувати всіх тих, хто бере участь у родинному душпастирстві Римо-Католицької Церкви в Україні. Адже у кожній дієцезії щось відбувається, майже у кожній парафії щось відбувається, тому треба об’єднати зусилля у всіх сферах: приготування до шлюбу, подальше товаришування духовне вже одруженим парам і так далі.
Ще раніше Конференція Єпископів вирішила, що наречені повинні зголоситися до настоятеля парафії за 6 місяців до запланованої дати шлюбу, аби мати час добре підготуватися.
Комісія у справах сім’ї вже видала такий поширений підручник передшлюбних катeхиз. І в Хмельницькому вже завершили курс згідно з цим підручником. Учасники дуже задоволені.
У 8 розділі адгортації йдеться про осіб, що перебувають у повторних зв’язках і живуть без Божого благословення. А таких людей все більше і більше. А також йдеться про людей, які просто живуть разом до шлюбу, а потім приходять по ту печать Божу, яку хочуть щоб Бог поставив на їхнє співжиття. Я так розумію, що головною думкою цього розділу, яку хоче донести до нас Папа, є те, що ми маємо розпізнати, яке слово сказати, який жест зробити, як підійти до людей. Важливо, аби вони відчули, що Бог їх любить і що для них також передбачена благодать, і що кожна людина може навернутися. Найпрекраснішим прикладом цього є уривок з Євангелія, коли до Господа приводять жінку, котру зловили на перелюбі, і фарисеї питають Ісуса, що він про це скаже, адже Закон наказує каменувати,але Ісус знайшов такі слова, що врятували всіх – і жінку, і тих, хто її засуджував. І нам усім – священикам та людям у Церкві треба навчитися знаходити такі слова, які допоможуть людині досвідчити Божу любов, щоб вони знали, що Бог буде їх вести. Зрозуміло, що зло завжди буде злом і не можна його називати добром, бо уникати називати гріх по імені – це не милосердя. Але важливо, щоб людина попри все відчувала, що вона люблена і прийнята Церквою. І Папа заохочує нас до вразливості, щоб ми мали на серці передусім любов, яка допоможе в правді донести людині досвід Божого Милосердя.