Це трапляється постійно: ми знаємо, що повинні робити, але не можемо цього зробити. Ми виправдовуємося втомою, відсутністю мотивації, потребою відпочити від напруженого життя, відсутністю натхнення, відволіканням та цілою отарою інших цапів-відбувайл.
Але ми не розуміємо, що причина часто вкорінена не так у наведених вище виправданнях, як набагато глибше — у духовному стані, який Отці пустелі називали acedia.
Acedia — це спосіб християнського Сходу говорити про лінь. Але це набагато більше, ніж проста лінь або відсутність бажання робити щось путнє. Це душевна спонука, яка атакує бажання: ми прислухаємося до неї і стаємо неспроможними виконати свої наміри. Оскільки ми не діємо згідно з намірами, то почуваємось тупими, заціпенілими й духовно мертвими. Коротко кажучи, acedia породжує в нас нездатність обирати добро.
Давайте розберемося. Бажання живе і в душі, і в тілі. Acedia атакує бажання. Але це не означає недоречності бажання — як у випадку з іншими гріхами, такими як хіть, ненажерливість і жадібність. Acedia діє більш тонко: вона намагається зменшити бажання. Замість того, щоб викликати в нас оманливе бажання, вона хоче, щоб ми взагалі не відчували бажань. Це доводить душу до такого стану, в якому ми просто воліємо взагалі нічого не вибирати. Так acedia виражається у своїй більш популярній формі, відомій як лінь — нездатність або відсутність бажання виконати своє завдання чи обов’язок на цю мить.
Але acedia також може повести нас у протилежному напрямку. Намагаючись зменшити наше бажання головного, вона наповнює наш розум ідеєю, що будь-яка зайнятість — це добре. Через постійні другорядні заняття вона притуплює нашу чутливість до найважливіших життєвих завдань. Через зайнятість справами, хобі — все це добре, але! — людина уникає життєвих обов’язків, які формують її покликання, та обов’язку шукати Бога через молитву й літургію.
Зрештою, acedia як духовна зараза породжує в нас духовну хворобу. Зменшуючи наше бажання, вона обмежує наше прагнення Бога. Це надихає нас не вибирати поточний обов’язок, а зробити вибір на користь того, що нам подобається, незалежно від того, уникаємо ми обов’язку через лінь чи зайнятість. Чинячи так, ми зменшуємо своє прагнення Бога, який уприсутнюється через виконання завдань, що становлять наше покликання. Щоб уникати щоденних обов’язків, щоб не вибирати добро, ми уникаємо вибору Бога. Вибір Бога ніколи не є прямим — він завжди опосередковується обов’язками та відповідальністю. Тому acedia є одним із найнебезпечніших і найпідривніших гріхів нашого часу: вона викликає духовну недугу, яка поступово притуплює наше сприйняття й відчуття необхідності вибирати Бога.
Беручи до уваги все зазначене вище, треба сказати, що цей гріх, хоч і більш духовний за своєю природою, має надзвичайно довгий перелік практичних засобів його подолання. Ключове — це знову відкрити, що людина має свободу обирати добро, і зосереджувати довкола цього всі свої дії. Наступні поради не є вичерпними, і їх необхідно розглядати у світлі формування нових звичок. Це означає, що іноді будуть невдачі, іноді ви все одно піддастеся недузі й виберете погане замість хорошого. Не бійтеся! Вироблення нових звичок у боротьбі з acedia схоже на підготовку до марафону. Ви не починаєте готуватися до марафону з забігу. Ви починаєте з малого, і навіть тоді успіх може бути обмеженим. Так само і з цим гріхом: починайте з одного, розвивайтеся в цьому, а потім переходьте до формування іншої звички або боротьби з наступною слабкістю.
Розклад
Часто ми проживаємо свої дні дуже мляво. Буває так легко відкласти перевірку електронної пошти на роботі, повернення до телефонних дзвінків, молитву тощо. До кінця дня ми бачимо всі завдання, які нам так і не вдалося виконати.
Хоча люди, залежно від їхнього життєвого стану, можуть по-різному планувати своє життя, розклад — це чудовий спосіб бути підзвітними собі. Розклад нагадує нам, що саме ми повинні вибрати в конкретний момент.
Будуючи свій розклад, найперше треба забезпечити, щоби день починався з молитви. Якщо у вас немає спільної родинної молитви, виділіть 15 хвилин в один і той самий час щодня — хоча насамперед рекомендовані ранкові молитви. Визначте найважливіші щоденні обов’язки і намагайтеся виконувати їх в один і той самий час. Будьте гнучкими й терпеливими до себе; але з часом ви помітите: якщо робити все у той самий час щодня, завдання стане набагато легшим. Ритуали можуть принести вам велику користь.
Фізична праця
Отці пустелі часто казали, що чудові ліки від acedia — це фізична праця, як-от робота на подвір’ї, хатні клопоти, хобі, ручна робота тощо. Така праця допомагає нам виявити, що ми не мусимо піддаватися на емоції, а справді можемо, з Божою благодаттю, контролювати свої тіла, перетворюючи їх на інструмент поклоніння Богові в усьому.
Є багато інших інструментів перемоги над недугом, що зветься acedia. Будьте терпеливими до себе, вибирайте одну річ, яку потрібно покращити, — і не судіть себе надто суворо у разі невдачі, бо вона обов’язково станеться. Вибір на користь добра, навіть якщо це те, чого ми не хочемо робити, почне відкривати наші серця. І ми почнемо глибше звертатися до Бога й бачити Його доброту — так, що зрештою кожною своєю дією ми почнемо обирати Бога.
Переклад CREDO за: о. Гаррісон Ейр, Simply Catholic