Питання-відповідь

Євангелізація у віртуальному світі

23 Листопада 2015, 11:42 1699
ap984269_articolo_0

Запитання: які нові форми євангелізації  в Католицькій Церкві з’явилися останнім часом в умовах цифрових технологій і віртуального світу?

Відповідь: Найповніший документ Церкви, де йдеться про цифрові технології, це послання Папської ради з соціальних комунікацій «Церква та Інтернет», оприлюднене 2002 року. В ньому, зокрема, стверджується: оскільки «проповідування людям, зануреним у культуру засобів соціальної комунікації, вимагає уважного вивчення особливостей цих засобів комунікації, Церква покликана осягнути інтернет». Це потрібно для спілкування з людьми, особливо з молоддю, яка захоплена новими технологіями, а також для того, щоб «користуватися ними найкращим чином».

У документі Папської ради наголошується, що інтернет, як і всі інші засоби комунікації, «пропонує важливі переваги» з релігійного погляду. По-перше, вони допомагають поширювати новини про події, ідеї та про людей, пов’язаних з релігією. По-друге, вони «є засобом євангелізації та катехизації». По-третє, допомагають людям, які не мають змоги виходити з дому. Разом із цими перевагами в тексті вказано переваги власне інтернету: «Ця система дає змогу безпосереднього і негайного доступу до важливих релігійних і духовних джерел, до великих бібліотек, музеїв і місць культу, до документів учительства, творінь святих отців і Вчителів Церкви, до вікової релігійної мудрості». Інтернет має дорогоцінну здатність долати відстані та ізоляцію, допомагаючи контактувати людям доброї волі, які творять віртуальні спільноти віри для того, щоб допомагати і підбадьорювати один одного. Церква може важливо послужити католикам і некатоликам, вибираючи і передаючи корисні дані через інтернет».

Інтернет може стати важливим інструментом для реалізації різних церковних програм євангелізації, нової євангелізації і місії ad gentes, християнського виховання, апологетики, управління та деяких форм духовного і пастирського керівництва, йдеться далі в документі Папської ради з соціальних комунікацій.

Хоча віртуальна реальність не може замінити міжособистісну спільноту, Таїнства, Літургію і безпосереднє проголошення Євангелія, наголошується в тексті, вона може допомогти вірянам більш повноцінно переживати досвід віри. Інтернет — це також спосіб спілкування Церкви «з окремими групами молоді та дорослих, із літніми й тими, хто не може виходити з дому, з тими, хто живе у віддалених районах, членами релігійних організацій, з якими неможливо спілкуватися інакше».

Цей документ Папської ради з соціальних комунікацій підписаний 22 лютого 2002 року, а 22 травня того ж року оприлюднено Послання папи св. Йоана Павла II з нагоди Всесвітнього дня соціальних комунікацій на тему «Інтернет: новий форум для проголошення Євангелія». Святий Папа Войтила порівнює в ньому інтернет із Римським форумом, де «звершувалася політика і велися справи, де виконувалися релігійні приписи і відбувалася значна частина суспільного життя міста, де людська природа проявляла свої кращі й гірші сторони».

Говорячи про інтернет, папа стверджує, що «Церква долучається до цього засобу з реалізмом і довірою. Як і інші способи комунікації, він є засобом, а не самоціллю».

Ці два послання — папи Йоана Павла II і Папської ради з соціальних комунікацій, — що датуються 2002 роком, хронологічно аж ніяк не є першими, які зачіпають тему цифрової комунікації.

Ще 1990 року св. Йоан Павло II присвятив своє послання на Всесвітній день комунікацій темі «Християнське послання в сучасну інформаційну епоху». В ньому йдеться про «комп’ютерну телекомунікацію», щодо якої — пише папа, посилаючись, у дусі спадкоємності учительства Церкви, на пастирську конституцію «Gaudium et spes» і на пастирську інструкцію «Communio et progressio», — Церква «не тримає дистанцію і від якої аж ніяк не збирається ізолюватися».

У цьому посланні Папа Войтила перераховує конкретні способи застосування «комп’ютерної телекомунікації» в діяльності Церкви: це збір інформації на об’ємних носіях, що допомагає безпосередньо долучатися до спадщини Церкви та її учительства, до Святого Письма, до настанов великих учителів духовності тощо.

Двадцять років потому, 2010 року, Папа Бенедикт XVI присвятив своє Послання на Всесвітній день соціальних комунікацій священикам, оскільки це був Рік священства. Папа Бенедикт пише про «нові можливості для служіння Слова і служіння Слову» за допомогою цифрової комунікації, які відкривають проcтір для нових форм діалогу. Папа стверджує: «Шляхи комунікації, відкриті технічним досягненням, уже стали незамінними». Цифровий світ розширює пастирську відповідальність пресвітера, який покликаний «ставити мас-медіа на служіння Слову».

Папа Ратцінґер перелічує ризики, з якими священик може зіткнутися на цьому шляху. Головно це «потреба лише виразити себе і помилкове сприйняття мережі тільки лише як проcтору, який треба зайняти». Пресвітери — пише Папа — повинні «вміти бути присутніми в цифровому світі з непохитною вірністю євангельському посланню» і «проголошувати Євангеліє, користуючись, поряд із традиційними засобами, допомогою нового покоління аудіовізуальних засобів (фото, відео, мультиплікації, блогів, веб-сайтів), які надають безпрецедентні можливості для діалогу і корисний інструмент євангелізації та катехизації».

Автор сьогоднішнього запитання жартівливо додав до нього ще одне запитання: чи Папа зобов’язав духовенство вести блоги в інтернеті? Так от, у цьому документі Бенедикт XVI якраз дає відповідь на це запитання. Святіший Отець не говорить про «обов’язки» пресвітера бути присутнім у цифровому просторі, але стверджує, що саме пресвітер, «людина Божа», це та особа, що «найбільше підходить», аби «розвивати і застосовувати на практиці» пастирство в цифровому просторі. У цьому посланні звучить «запрошення з мудрістю поставитися до окремих можливостей, що їх надає сучасна комунікація».

2013 року Папа Бенедикт XVI у Посланні на Всесвітній день соціальних комунікацій розвинув тему євангелізації в цифровому просторі на прикладі соціальних мереж. «Соціальні мережі: ворота істини і віри, нові простори євангелізації» — так називається це послання, датоване 24 січня 2013 року.

До яких новим форм євангелізації привели всі ці настанови? Беручи до уваги ризик, про який говорить Папа Бенедикт, — ризик присутності тільки заради самовираження або сприйняття інтернету як «місця, яке можна зайняти», — можна відзначити виникнення такої форми євангелізації, як короткі послання, наприклад, у Твіттері та інших соціальних мережах. Крім того, безсумнівно, євангелізація у формі безперервного і живого діалогу — це не тільки спадщина стародавніх святоотцівських діалогів і апологетичних бесід, але й очевидне «завоювання» цифрової епохи.

Джерело: 
Радіо Ватикан

За матеріалами: Католицький оглядач

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity