Польський капуцин о.Томаш Мантик у коротких відео пояснює пункти Символу віри. Зокрема, те, що ми віримо в Бога — Творця неба і землі, «всього видимого і невидимого».
— Не йдеться про радіохвилі або чорні дірки, хоч вони теж невидимі, — каже о.Томаш. — Їх можна досліджувати з допомогою відповідної наукової апаратури. Натомість коли у Символі віри ми говоримо про Бога, Творця всього невидимого, то маємо на увазі те, що нематеріальне: те, що духовне.
Наш світ є водночас матеріальним і нематеріальним. Так, як людина, яка має тіло і душу. Світ не має душі, але в ньому є сотворені нематеріальні буття: ангели і демони. У язичницькому мисленні ангелів часто сприймали як «посередників» між світом людей та світом богів. Тому чимало мислителів, як язичницьких, так і християнських, натхнених, наприклад, філософією Платона, створювали якнайбільш оригінальні концепції того, які є ієрархії ангелів, якими є «ангельські структури» поміж Богом та людиною.
Однак у християнстві є тільки один Посередник між Богом та людьми: Ісус Христос, Бог і людина. Ну то навіщо ж ті ангели?
Кожний ангел — це немовби «промінець світла» від Бога до людини, який говорить нам про одне: Бог нас любить. Тому кожен має свого ангела-хранителя.
А демони?
Інколи нам здається, що демон — це такий собі «конкурент Господа Бога», що поміж Богом і дияволом триває якась боротьба. Однак у християнстві все зовсім не так. Ми віримо, що демон — переможений. Христос, помираючи на хресті, переміг диявола. Диявол немов такий безсильний пес — прив’язаний на ланцюгу, не зробить нам кривди, якщо ми до нього не наблизимося.
Саме тому надмірне підкреслювання різноманітних духовних загроз — це, по суті, мислення дуже нехристиянське. Диявол не зробить тобі кривди через те, що ти сидів на одній лавці з сатаністом. Диявол зробить тобі кривду, коли ти до нього наблизишся, тобто почнеш грішити. Тому «рецептом» від наших духовних проблем є насамперед навернення.
Сьогодні є просто-таки «мода», щоби до всіх духовних проблем запрошувати екзорциста. Ну бо ми б хотіли, щоб екзорцист, немов такий «духовний чародій», вилікував нас від проблем. А потребуємо ми тільки навернення.
Чи екзорцист потрібний? Так, дуже. У тих випадках, коли хтось через дурість пішов до тої «буди» диявольського пса, а тепер той Цербер не хоче його випустити. Тоді потрібна молитва, яка може цю людину звільнити. Бо екзорцизм — це не магія. Екзорцизм — це молитва.
Варто відзначити, що в Символі віри немає ані слова про сатану. Так, загалом беручи, диявол існує, — але ми не віримо в диявола. Ми віримо в Любов, у Бога, який є Любов.
Переклад CREDO за: DEON
Фото: Miguel Bruna / Unsplash