Попередні статті:
00. «Ой лишенько!» чи «За роботу»?
01. На що спертися
02. Літургійна музика в Україні: куди ж нам йти?
03. Літургійна музика в Україні: ТЗ
04. Прославлятиму Його піснею своєю (Пс 28, 7). Що таке пісня
05. Хто головний? Одна із найважливіших ознак
06. Григоріанський спів: український акцент
07. Заспіваймо єретичної?
08. Нікейський собор? Ні, не чули
09. Шрек і Таємний сад
10. Музика розважальна — наслідки серйозні
11. Гітара. Нічого особистого, тільки церковні документи
12. Неочевидна очевидність
13 Чистіша від сльози вона хай буде
14. А все-таки, що з бубном?
Пропонуємо наступну статтю з циклу «Зауваження щодо ординарію Меси»
Взагалі-то планувалося написати про дещо інше; але двотижневе щоденне прослуховування на «Радіо Марія» трансляцій богослужінь з українських католицьких храмів латинського обряду змусило звернути увагу на одну важливу річ.
Ідеться про співані сталі частини Меси, так званий ординарій, тобто про Kyrie (Господи, помилуй), Gloria (Слава во вишніх Богу), Credo (Вірую), Sanctus (Свят, Свят, Свят), Pater noster (Отче наш), Agnus Dei (Агнче Божий). Ці співи мають особливий статус порівняно з іншими співами, які можна виконувати під час Літургії, а саме — вони є інтегральною частиною Меси. Це означає, що їх треба виконувати обов’язково і саме в такому вигляді, як цього вимагають літургійні приписи. В жодному разі їх не можна замінювати іншими співами.
Варто нагадати тим, хто не слідкував за нашим циклом, один із попередніх дописів, дотичний до обговорюваної теми.
Наголосимо на деяких загальних моментах. Церковні документи говорять про те, що перераховані вище частини Меси мають виконувати всі учасники Літургії, тобто не лише хор, а все зібрання. До того ж, усі ці частини рекомендується насамперед співати; рецитують їх лише тоді, коли спів неможливий.
Недопустимим є додавання «від себе» слів до сталих частин Меси, наприклад, на догоду мелодії. Мелодії ж мають відповідати літургійним критеріям і бути вільними від усякого впливу мирської музики.
Слід звернути увагу, що «Gloria» — це гімн, тому вже з самого жанру видно, що його треба співати. «Credo» — урочисте сповідування віри, тому його теж варто виконувати співом. Під час співу «Agnus Dei» вірні звертають свої уми і серця до Господа Христа з проханням помилувати їх і дати свій мир, тому передавання в цей момент знаку миру ближнім неприпустиме. Цей спів слід починати тільки після того, як закінчиться переказування знаку миру.
Для виконання співаних сталих частин слід користуватися затвердженими церковною владою мелодіями і текстами.
Хотілось би звернути увагу на одну з форм акту покаяння, яку використовують у недільній Месі, а саме на обряд освячення води і окроплення на спомин Хрещення.
Комісія у справах Літургії пропонує на цей випадок традиційні латинські співи «Asperges me» (упродовж усього літургійного року, за винятком Великоднього періоду) та «Vidi acquam» (у Великодній період). Ті парафіяльні спільноти, які не в змозі виконати ці співи, можуть відповідно виконати: «Воздамо навіки похвалу» і «Господи наш, Христе» (див. «Співаймо Господу», с. 12-19).
Щоб допомогти органістам із вибором мелодій та співів, які допущені для літургійного вжитку, Комісія у справах Літургії відібрала і затвердила мелодії сталих частин Меси. Вони були видані у збірці «Співаймо Господу», т.І. Їх і треба використовувати в літургії, особливо після того, як Конференція єпископів Римсько-Католицької Церкви в Україні 2013 р. заявила про курс на уніфікацію звершення Меси.