Від Марієнбурга — через Сан-Паулу — по Лос Анджелес. У назвах численних міст, містечок, сіл криються імена святих: архангелів, великих святих Церкви, Марії…
Вирушай з нами у віртуальну подорож!
Святі у назвах міст?
А чом би й ні. Міста, зокрема великі, стали асоціюватися з місцем «розхристиянизації», обмирщення. Однак протягом століть релігійне життя у містах квітло. Видно це і за числом храмів у старих частинах історичних міст, і за різними місцевими назвами.
В самій тільки Європі є понад 20 тисяч назв — від сіл по великі міста, — пов’язаних з іменами святих. Спробуємо оглянути принаймні найцікавіші приклади цієї прекрасної традиції.
На честь архангелів
Найчастіше після Парижа відвідуване місце у Франції — це Мон-Сен-Мішель у Нормандії (на фото), від часів Середньовіччя — осередок санктуарію св.Архангела Михаїла і бенедиктинського абатства.
Ім’я св.Рафаїла мають, зокрема, міста у Франції та Венесуелі, а св.Гавриїл — покровитель (серед іншого) гір на північ від Лос Анджелеса.
Міста Марії
Лос Анджелес — Місто Ангелів — постав довкола францисканської місії як Pueblo de Nuestra Señora de los Angeles de Porciuncula, тобто «місто (а також і «народ, люд») Ангельської Богородиці Порціункули». Це була назва, присвячена не ангелам, а Божій Матері Порціункули — каплиці, яку відбудовував св.Франциск. А потім цю довгу, на іспанський манір, назву скоротили до нинішньої.
Інші міста, названі на честь Пресвятої Діви, це, зокрема, заснований маріянами Маріамполь (Литва) та Марієнбург (польська назва Мальборк, Поморське воєводство).
Від Петербурга до Сан Паулу
Святий Петро асоціюється з Римом. Однак найбільше місто, назване його ім’ям, постало в країні, яка духовне верховенство Петрового Престолу відкинула. Це Санкт-Петербург.
Апостола народів, св.Павла, знайдемо зокрема у назвах бразильської агломерації Сан-Паулу і мальтійському Сент Паулз Бей — місці, де апостол розпочав євангелізацію острова, коли біля нього розбився його корабель.
На честь св. Йоана Хрестителя і апостолів
Популярний покровитель міст — Хреститель (його ім’я мають зокрема столиця Пуерто Ріко — Сан Хуан, місце життя св.Отця Піо — Сан Джованні Ротондо, філіппінське Сан Хуан та грецьке Яніна).
У Європі важливу роль відігравав іспанський санктуарій св.Якова Старшого (Сан Тьяго) У Сантьяго де Компостела. В Америці його ім’я надано столиці Чилі — Сантьяго.
Рух зірок над Сан-Франциско. Фотограф виставив апаратуру для спеціальної зйомки
У США
Чимало міст південного заходу США виросли на місцях місій (часто францисканських) та поселень. Звідти, зокрема, походять назви Сан Франциско, Сан Дієго (від св.Дієго з Алькали, францисканця XV століття), Сан Бернардино, а також усім знана за серіалом Санта Барбара; або, наприклад, одне з найбільших міст Техасу — Сан Антоніо.
Покровителі країн
Найстарша республіка світу, яка існує і досі, — Сан Марино; у своїй назві віддає честь засновникові, св.Маринусу, втікачеві від римських переслідувань.
Дехто стверджує, що назва Грузії — грецькою Georgia, а з грецької також багатьма іншими мовами — походить від імені покровителя краю, св.Георгія.
Париж-Познань
Познанський мікрорайон Święty Łazarz (Сьвєнти Лазаж) із паризькою околицею Сен-Лазар єднає те, що обидва місця за Середньовіччя мали доми та лепрозорії (паризькі — з ХІст., познанські — з ХІІІст.) Лицарського Ордену Святого Лазаря, а потім — присвячені йому шпиталі. Від назви цього шпитального ордену походить саме слово «лазарет» — військовий шпиталь.
У серці Будапешта
В Будапешті посеред Дунаю є Острів св.Маргарити. В ХІІІ ст. там у домініканок жила принцеса Маргарита, пожертвувана Богу за врятування країни від татарської навали. У 12-річному віці, щоб виконати обітницю батька, вона вступила в орден.
Свята Маргарита була племінницею св.Єлизавети Угорської, а також була споріднена з київськими князями Володимиром Великим і Ярославом Мудрим. Стала відомою як домініканка-містичка, мала дар стигматів. Її гріб залишився в руїнах середньовічного монастиря на острові, який досі зберігає її ім’я.
Кельтські назви
Ірландсько-шотланський префікс kil- та валлійський llan- означають «церква». Обидва вони часто передують імені святого. Так є у випадку ірландського міста Кілкенні («Церква в.Канізія» — за ім’ям одного з Дванадцяти Апостолів Ірландії), або ж валлійський Лландсантффрайд («Церква св.Бригіди») і Ллайфайр («Церква Марії»). У Шотландії це, до прикладу, Кілмарнок — місто св.Марнока, ірландського монаха і місійного єпископа VI століття.
А у нас?
Що кому першим спадає на думку — вгадати складно. Хтось згадає Андріївку на Київщині чи Христинівку на Черкащині (бо Кристинопіль так і залишився Червоноградом); хтось — Йозефсберг (нині Коросниця), колишню німецьку колонію в Галичині. З українських назв Чортків і Сатанів згадуються швидше за Попівку чи Духовщину. Хіба що славна гора Піп Іван ще спаде на думку, однак ні з яким конкретним священником вона не пов’язана (інша версія назви — що на цій горі вітер «попівує», співає).
Схоже, у цій частині «втіленої побожності» нам далеко до сусідів-католиків, де є Гора Святої Анни, містечко Свята Катерина під Вроцлавом чи село Свята Маргарита близ Ленцичі. Хіба що вулицями ми подекуди можемо «долучитися» до цієї цікавої топоніміки: від Трьохсвятительської в Києві, через вулиці св.Йоана Павла ІІ по різних містах і, наприклад, до площі о.Зигмунта Козара у Фастові, яку перейменували для вшанування великих заслуг цього католицького священника перед містом.
Переклад CREDO за матеріалами: Павел Ґєрех, Aleteia