Інтерв’ю

Чому в Церкві не може бути жіночого священства, попри зміни в канонічному праві

18 Травня 2021, 18:17 2986

Уривок з інтерв’ю з єпископом-помічником Київсько-Житомирської дієцезії Олександром Язловецьким, яке відбулося в прямому ефірі CREDO.

Повністю розмову дивіться тут.

 

 

— Хто написав Канонічне право? Хто його може змінити, переписати? Хтось його написав? Хтось, може, його дописує?

— Церковне право можна міняти; але я нещодавно чув, що можна було міняти Боже право. Не зараз, а тоді, коли Господь давав його людям на горі Синай. Тоді можна було вплинути на зміну Божого права. А зараз уже неможливо. Є такий анекдот, який, трохи жартома, говорить про те, що колись Боже право можна було поміняти, а зараз ні: коли Мойсей повернувся до народу з Декалогом, із двома кам’яними таблицями, то почав читати ці заповіді для ізраїльського народу, який стояв і уважно слухав. Читав першу заповідь, другу заповідь, і так далі, читав повільно, з авторитетом. І ось він дійшов до 7-ї заповіді. Уявімо, що на цих таблицях цифри написані не римські, а арабські. І каже Мойсей: «Сьома Божа заповідь — не кради». Ізраїльський народ почув, але ж вони, виходячи з землі єгипетської фактично накрали — адже вони ходили і позичали золото, коштовності. Єгиптяни їх боялися: «Беріть і вже йдіть». А почули «Не кради», і це викликало в них дуже велике обурення. Вони почали кричати: «Закресли сімку, закресли сімку». І тепер ця цифра має горизонтальну рисочку. Мойсей закреслив, але не відважився викреслити повністю. Ніби їх послухав, і сімка закреслена…

А хто склав церковне право? — Церква склала. Колись у Католицькій Церкві теж був такий хаос: різні папи міццю свого авторитету видавали різні рішення — як Намісники Христа, видавали те чи інше право, вчення в тій чи іншій матерії; потім один папа змінював другого; хтось пам’ятав, а хтось не пам’ятав [написаного раніше], хтось розумніший пригадував, а хтось — ні. Були професори, які намагались робити кодифікацію усього цього. Це були приватні кодифікації, й іноді ці приватні кодифікації усього церковного права були такими вдалими, що навіть Церква брала їх на озброєння, рекомендувала їх: «Кодекс Граціана», наприклад, чи інші. Але потім Церква вирішила сама упорядкувати. І перший упорядкований кодекс церковного права з’явився у 1917 році.

— А до цього…

— До цього трішки раніше був Кодекс «Iuris Canonici», який також був збіркою законів Церкви, але не такою поширеною. І остання збірка, яку ми маємо зараз для Римо-Католицької Церкви (тому що є Кодекс Східних Церков від 1993 року), є з 1983 року. І цей Кодекс найбільш актуальний. Але, знову ж таки, як я говорю, — є Боже право і церковне право. В цьому Кодексі є канони, які виразно базуються на Божих Заповідях, і їх змінити неможливо. Їх раз прописали, вони були в тому Кодексі, в позатому Кодексі і потрапили до цього. Бо в них тільки форма змінюється.

— А як відрізнити, де Божі, а де людські?

— Каноністи орієнтуються, навіть освічені християни розуміються на цьому. Наприклад: перешкоди до шлюбу. Там пишеться: вже укладений шлюб. Звісно, християнин розуміє — папа не може розірвати попередньо укладеного шлюбу. Але коли є інша перешкода до шлюбу, наприклад, недостатній вік, — єпископу дається повноваження цей вік знизити. Шлюб може бути недійсним, якщо не попросити про це. Але якщо єпископу представлять : «Добре, це церковне право, ми можемо вам знизити. Скільки вам там років? Я до такого-то віку, — скаже єпископ, — зможу знизити». Тобто — є положення, які походять із Божого права; але більшість канонів, приписів — із церковного права. Тому вони постійно змінюються. І цей Кодекс також уже трішки застарілий, і не один папа вже поміняв кілька канонів. І навіть не кілька, а кілька десятків. Якщо купити цей кодекс — українською мовою не маємо його ще досі, але якщо купити російською, чи польською, чи англійською, виданий у попередні роки, то вже багато канонів, що походять із церковного права, буде змінено, об’єднано, викреслено.

— Нещодавно Папа Франциск змінив один підпункт, так? Коли дозволив жінкам бути лекторками та аколітками?

— І власне, знову ж таки, кілька канонів треба переписати, закреслити, поправити, бо їх актуалізували до теперішніх часів.

— А чи можуть дозволити жіноче священство, свячення? Адже після того, як Папа змінив цей підпункт, знову виникло питання: то що, жінки будуть священниками?

— Думаю, Папа зробити цього не може, бо тоді більшість єпископів подадуть заяву на звільнення. Жартую… Але, коли приїжджаю кудись на парафіяльне свято чи на Миропомазання, яке уділяю в парафіях, і чую, як іноді жінки дякують — жінки, насправді, активніші, — і коли вони виходять дякувати, я розумію, що моя добре підготовлена проповідь у моїх очах починає відразу стрімко падати, а ця подячна промова починає в моїх очах рости. І я розумію, наскільки вони гарно промовляють…

— То я не розумію, жінок саме через конкуренцію не пускають?…

— Якщо жінки дійдуть до священства — це буде жіноча Римо-Католицька (чи Греко-Католицька) Церква. А чоловіки будуть окремо свою Церкву робити. Я, звісно, трохи жартую, але дуже гарно кардинал Каспер говорить на цю тему. Ось недавно я прочитав, що він сказав: «Мені здається важливішим те, що жінки, як помічниці душпастиря — служительки Святого Причастя, лекторки, катехитки, теологині та працівниці “Карітасу” і церковної адміністрації — роблять удесятеро більше, ніж колись згадувані десь диякониси. Кожна дієцезія, кожна парафія вже би розвалилась без служіння жінок». Служіння жінок насправді цінується. Жінки роблять у Церкві багато речей. Ми це цінуємо. Але Церква, розпізнавши ситуацію, говорить, що якби Христос хотів святити жінок, то вони б сиділи в колегії Апостолів, серед Дванадцяти. Вже тоді. Але Христос знав: краще — ні.

 

Дивіться також інші уривки з розмови:

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.
Кредит січень-травень 2021
Зібрано Залишилося зібрати
11651грн
126762грн
Потрібно зібрати
138413грн
Залишилося
14днів
Розмістити цей блок в себе на сайті

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: