Інтерв’ю

Соціальне вчення Церкви: дати відповідь на 5 викликів сьогодення

04 Березня 2023, 14:23 1044

Кажучи про сучасні феномени в соціальній сфері, президент Папської академії соціальних наук Стефано Дзаманьї поділився своїм баченням про цінність соціального вчення Католицької Церкви на шляху до спільного блага.

На початку березня 2023 р., відбулося відкриття другого семестру в Італійському католицькому університеті Пресвятого Серця, що в Мілані. Під час інавгурації виступив, зокрема, президент Папської академії соціальних наук Стефано Дзаманьї, з промовою під назвою «Вчення Церкви та нові соціальні виклики в економічній та екологічній сферах». В інтерв’ю Vatican News він розповів про історичні епохи вчення Церкви, ділячись своїм баченням впливу соціальної доктрини в сучасному світовому контексті.

Відповідаючи на запитання про зв’язок між богослов’ям та економікою, професор Дзаманьї виокремив три етапи розвитку соціального вчення Церкви. Зокрема, перший розпочався від Отців Церкви та продовжився у середньовічному періоді, який характеризувався вченням святого Томи Аквінського, т. зв. францисканської школи, і завершився появою ринкової економіки. «Ринкова економіка є абсолютною новизною, оскільки до 1300-1400 років її не було, були ринки як місця обміну, але не ринкова економіка, модель суспільного порядку», — зауважив пан Стефано.

Розповідаючи про другу фазу, він зазначив, що вона розпочалася в 1500 році і тривала приблизно 250 років. У цей період соціальне вчення Католицької Церкви було послаблене, адже центр тяжіння богословської думки змістився з Риму до країн Північної Європи, у яких мала вплив Реформація в особі Лютера та Кальвіна.

«І саме тоді, починаючи з кінця XVII століття, ринкова економіка, яка була задумана як функція спільного блага, трансформувалася в капіталістичну ринкову економіку. Зародився капіталізм і в такий спосіб відбулася радикальна зміна: метою економічної діяльності було вже не спільне благо, а тотальне благо, яке означало сукупність індивідуальних благ. І сьогодні все ще є люди, які плутають ці дві абсолютно різні речі», — зауважив професор.

Третій етап, за його словами, розпочався з усвідомленням Церкви необхідності впоратися з негативними наслідками капіталістичної системи. Як приклад, він навів енцикліки Римських Архієреїв, починаючи від «Pacem in terris» святого Йоана XXIII, а також «Populorum Progressio» святого Павла VI, «Caritas in veritate» папи Бенедикта XVI, вказуючи також на вчення святого Йоана Павла ІІ й Папи Франциска.

 

Нова реальність у п’ятьох феноменах

Відзначаючи актуальні виклики для соціального вчення Церкви, президент Папської академії соціальних наук перелічив п’ять феноменів. Перший стосується ендемічного і систематичного зростання соціальної нерівності, а другий — руйнування навколишнього середовища. Третю проблему професор окреслює як «парадокс щастя», яка через рівень самогубств, який постійно зростає, виявляє, що щастя у світі постійно зменшується. «Є остання книга лауреата Нобелівської премії з економіки, американця Ангуса Дітона, яка називається “Смерть від розпачу та майбутнє капіталізму”, яка каже, що сьогодні люди вмирають від розпачу саме в багатих країнах. То чи може Церква мовчати перед лицем цієї проблеми? Той, хто помирає від розпуки, не потребує благодійності, тому що відчай означає відсутність надії», — констатував Стефано Дзаманьї. Четверта проблема, за його словами, стосується природи людської праці, яка не може розглядатися на рівні сировинного ресурсу. У цьому контексті він виокремив енцикліку Папи Йоана Павла ІІ «Laborem exercens», де сказано, що праця має бути справедливою, але перш за все вона має бути гідною, тобто працею, яка не принижує гідність людини, особливо жінки. Останній, п’ятий, виклик, на думку президента Папської академії соціальних наук, стосується трансгуманістичного проєкту, в якому йдеться про штучний інтелект, заявленою метою розвитку якого є зробити людину незначною. А тому успіхи штучного інтелекту ставлять важливі питання у контексті людської гідності.

 

Відповідь Церкви

Професор Дзаманьї переконаний, що Церква здатна дати відповідь на сьогоднішні проблеми. «Люди розплющують  очі, вони розуміють, що на цьому історичному етапі лише така думка, як запропонована Церквою, здатна вирватися з сьогоднішньої моделі капіталістичної ринкової економіки, щоб повернутися до духу громадянської ринкової економіки, як це було на початку, — економіки, яка є функцією людини і, отже, її добробуту, що полягає не лише в тому, щоб мати. Бо всі інші теорії, висунуті за останні 30-40 років, виявилися неспроможними», — сказав пан Стефано Дзаманьї. Він зазначив, що голос Церкви в особі Папи Франциска ще не достатньо сильний, але закликав теологів не боятися просувати Соціальне вчення Католицької Церкви, про яке з уважністю слухають на різних міжнародних майданчиках.

 

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com z-lib books