Чи можна самовільно замінити піст у пʼятницю якоюсь іншою покутною практикою? Що робити, якщо у пʼятницю запросили на святкування, і там будуть м’ясні страви? Чи їсти в п’ятницю мʼясо — це тяжкий гріх?
Відповідає брат Олександр Могильний OFM Cap.
Чи може людина самовільно замінити піст у пʼятницю?
Закон полягає в тому, що визначає якісь мінімальні межі. Наша Церква чітко каже: утримуватися від споживання м’ясних і жирних страв у п’ятницю; тому маємо бути смиренними, приймати і дотримуватися сказаного. Це певний мінімум. Сьогодні є дуже багато гастрономічних можливостей, щоб насолоджуватися їжею і без м’яса.
Натомість ми можемо відкривати, що Бог кличе нас до чогось більшого. Наприклад, хтось може постити на хлібі й воді, Бог дає таку благодать. Або у цей день Господь кличе когось присвятити кілька годин для служіння іншим. Або в цей день більше молитися. Церква, даючи заповіді, говорить про мінімум, але разом із цим відкриває можливості й дає пропозиції.
Треба також бути дуже обережним, бо хтось може думати: «Я не роблю чогось більшого». Можна накласти на себе певні зобов’язання, які нічого не дадуть, і людина втратить благодать. Потрібно робити згідно з благодаттю, передусім — слухати Церкву. А Церква покаже можливості й пропозиції.
Потім слухаємо своє серце, яке може казати: «Бог веде; спробуй, подивися». Можливо, це буде тільки одна п’ятниця, де людина кілька годин присвятить на допомогу іншим — і цього буде достатньо, бо Бог так хотів. Це може бути взагалі один раз у житті. І цього може бути предосить, щоб відбулися зміни у людині, в якості її життя.
Що робити, якщо у пʼятницю запросили на святкування?
Закон є закон, його треба дотримуватися. Натомість Церква дає можливості. Церковним правом передбачено, що місцевий настоятель є духовним опікуном своїх парафіян, служить їхньому блага. Скажімо, люди знають, що передбачено якусь зустріч чи святкування, яких не вийде ігнорувати, відмовитися, — але там будуть м’ясні страви. У такому разі вони можуть підійти до настоятеля і попросити про дозвіл — диспенсу, — пояснивши причину, намір, обставини. І настоятель, розуміючи ситуацію, найчастіше буде прихильний. Бо хоче добра.
Якщо людина, отримавши такий дозвіл, хоче зберегти покутний вимір п’ятниці, то може їсти м’ясо, але відмовитися від солодкого або пожертвувати якусь суму для бідних тощо. Це справа індивідуальна. Але не можна самому звільнити себе від посту чи змінювати право під себе. Бо закон є закон і він, все ж таки, служить добру. А добром тут є послух. Найважче — це слухатися. Бунт диявола скерований проти послуху Богові. Бо можна робити багато прекрасного; але якщо це без послуху, то втрачає сенс, втрачає духа.
Чи у п’ятницю не можна їсти лише мʼясо, чи всі мʼясні страви?
Церква каже про утримання від споживання м’ясних і жирних страв. Від сала, смальцю, печінки тощо — також. Бо м’ясо і тваринні жири говорять про енергію, силу. Люди, які важко працюють, мають їсти продукти, які дають цю силу. Але у вимірі духовному — наша сила в Богові. Нічого страшного не станеться, якщо у п’ятницю не їсти сала, людина не помре.
Окрім послуху і покутного виміру цього дня, важливо розуміти, де Джерело нашої сили, яке забезпечує, що ми виконаємо Божий намір. Церква завжди акцентує на тому, що через видимий знак ми входимо у духовний вимір.
Чи їсти в п’ятницю мʼясо — це тяжкий гріх?
По-перше, важливий мотив. Можливо, це важко уявити, але буває, що людина не має іншої їжі. Люди також можуть забути — тобто немає усвідомленості, а отже, немає гріха. Тому тут не можна казати про важкий гріх. Це гріх, який говорить про певний духовний «балаган»; який не розриває стосунків з Богом, але впроваджує деякий хаос. І з цього потрібно сповідатися.
Якщо людина забула і з’їла у п’ятницю м’ясо, а потім згадала й усвідомила, то вже не може їсти м’ясного у цей день, бо це буде гріхом.
Повністю етер із братом Олександром Могильним дивіться тут.
Читайте також:
Чи може бути милостинею донат на зброю?