Що означає урочистість Непорочного Зачаття Діви Марії? Який сенс вона несе і чому ми це святкуємо?
Про урочистість Непорочного Зачаття Пресвятої Діви Марії говорить отець Євген Габров MIC.
Передусім треба наголосити, що ми святкуємо Непорочне Зачаття Діви Марії — не Ісуса Христа, хоча Він теж прийшов у цей світ без гріха. Це потрібно розрізняти.
Чому Марія? Чим Вона заслужила таку благодать — народитися без жодного гріха, тобто вже від початку життя бути святою? Навіщо Бог це зробив? Чому нас це цікавить? Чому взагалі є ця урочистість?
Догмат про Непорочне Зачаття
Сьогоднішнє свято не показує заслуги Марії в цій ситуації. Ісус не міг прийти у цей світ, забруднившись гріхом. Він не має з ним нічого спільного. Тому Марія, через яку Ісус був зачатий і прийшов у світ, мала бути безгрішною, непорочною. Наскільки огидний гріх Господеві — ми бачимо на хресті.
Ісус перебував із грішниками, проводив із ними час, навчав; проте це були грішники — але не гріх. Непорочне зачаття було потрібне, щоб Ісус прийшов у наш світ. Марія — це нова Єва, а Єва теж була непорочною до певного моменту! Марія — це також брама Раю, яка відчинилася, і Господь увійшов у цей світ.
Але щодо Непорочного Зачаття Марії часто точаться дискусії. Догмат про Непорочне Зачаття був прийнятий тільки 8 грудня 1854 р. Проголосив його папа Пій ІХ. Чи Марія на це заслужила? Ні. Її заслуги в цьому немає, Вона нічого до цього не доклала, бо була плодом у лоні своєї матері. Церква пояснює це так: Марія є непорочною з огляду на майбутні заслуги Її Сина Ісуса Христа, на майбутнє відкуплення. У Господа немає жорсткого підкорення правилам. Так, Він — Той, від Кого походить час і простір, Він може панувати всюди, Він знає майбутнє. Тут Бог показує: Я звершу відкуплення у майбутньому, але воно вплине на минуле Марії. Вона — єдина, для кого Бог це зробив.
1858 року, через чотири роки після проголошення догмату, в Лурді об’явилася Діва Марія. Дівчинці Бернадеті ніхто не вірив. Тоді Марія попросила її переказати настоятелю, щоб, по‑перше, там побудували храм, а по‑друге — сказати йому, що Вона є «Непорочне Зачаття». Дівчинка просто передала ці слова. Це так вразило настоятеля, що він повірив в об’явлення Діви Марії та доклав зусиль, щоби збудувати в Лурді храм. Тобто Марія, після того, як Церква визнала Її Непорочне Зачаття, сама підтвердила, хто Вона така.
Чи Марія, бувши непорочно зачатою, не мала схильності до гріха?
Це правда. Жодного гріха, хоч би найменшого, Марія, людина — не ангел — не зробила. Вона не мала навіть думки про гріх. Хоча спокуси, як і Ісус, Марія зазнавала.
Чим кожна людина, яка прийняла хрещення і очистилася від первородного гріха, відрізняється від Марії? Ми очищаємося, але схильність до гріха залишається. Чому так?
Таїнство хрещення неймовірно схоже на непорочне зачаття. Отці Церкви ще називали хрещення брамою Неба, бо воно дає доступ до інших таїнств. Непорочне зачаття було просто дане Діві Марії — як і нам хрещення дається, безоплатно. Чим же ми відрізняємося від Марії? Хрещення змиває первородний гріх маленьких діточок, а якщо хрещення приймає доросла людина — то й усі гріхи, до цього скоєні. Натомість хрещення не позбавляє схильності до гріха, і ми мусимо з цим боротися. Ця рана буде з нами до кінця життя. Ми її позбудемося, аж коли воскреснемо й отримаємо нове тіло. Тоді вже будемо як Марія, яку Бог уберіг від рани гріха.
Чи Святе Письмо щось говорить про Непорочне Зачаття Діви Марії?
Є два фрагменти, щодо яких точилися дискусії. Перший — із книги Буття (Бут 3,15). Це заповідь, пророцтво, яке говорить про Марію. Це момент після гріхопадіння Адама і Єви, коли Господь виганяє їх із Раю і промовляє до змія такі слова: «Я покладу ворожнечу між тобою і жінкою і між твоїм потомством та її потомством. Воно розчавить тобі голову, а ти будеш намагатися ввіп’ястися йому в п’яту». У цих двох реченнях — історія відкуплення. Господь не каже: «Я покладу ворожнечу між тобою і чоловіком», а «між тобою і жінкою і між твоїм потомством та її потомством». Тут ідеться про Марію. Уже на початку часів Господь говорить про Неї: через жінку прийде хтось, хто тебе [змія] переможе; він тебе знищить, коли ти його вжалиш. І так сталося: гріх пробив бік Ісуса, Його руки, ноги. І через це прийшла перемога. Зазвичай, коли змія кусає, то вона вбиває, а її саму це не вбиває. А Господь так зробив. Спокуса диявола була такою сильною, що він, добиваючи Ісуса на хресті, сам їй піддався, — і це його перемогло.
Другий фрагмент — із Нового Завіту, з Євангелія від св. Луки, де описано Благовіщення (Лк 1, 26-38). Ми знаємо молитву «Радуйся, Маріє», це — привітання архангела Гавриїла з цього уривку. Господній посланець каже Марії, що Вона «повна благодаті». Що це означає? Хто повен благодаті? — святі. Ангел каже Марії, що Вона блаженніша, а Вона про це навіть не знала.
Спробуємо подглянути на Благовіщення очима грішних людей. На людський погляд, пропозиція дівчині зачати дитину без чоловіка, з яким вона заручена, і народити — здається дуже вульгарною. Марія ж, вислухавши ангела, відразу сказала: «Нехай так станеться». Жоден святий не виконав волю Бога одразу. Марія ж це зробила. Святі, виконуючи Божу волю, все життя боролися з гріхом, були грішниками; вони жили таїнствами, потребуючи їх, і зростали у святості. Марія ж була вільною від гріха, і у своїй волі й любові до Господа відразу погодилася на Його пропозицію. Вона лише уточнила: «Як це має статися?»
Чому Марія страждала, якщо Вона була Непорочно Зачатою?
Страждання — це наслідок первородного гріх. Також плодом гріха є смерть. А ми віримо, що Марія і померла не так, як усі. Церква вірить, що Марія померла — заснула, — але Господь забрав Її з тілом і душею. Це ще один доказ, що Марія є непорочною. Вона насправді померла, бо не може бути вищою за Ісуса, який теж помер — і воскрес. Тільки Її смерть була іншою, як людини без гріха. Ми називаємо це успінням — заснула, тобто закінчила своє життя, і Господь забрав Її, з Її досконалим тілом і душею, на Небеса. Гріх не вплинув на Марію так, як на кожного з нас.
Те, що Марія була без гріха, не означає, що Їй легко жилося. Навпаки, бувши святою в цьому світі, Вона зазнала великих страждань. Бо святість завжди викликає у зла прагнення нищити її. Марія страждала, по-перше, з любові до свого Сина, бо дуже сильно Його любила; а по‑друге — бо жила у грішному світі. Як написано у Старому Завіті: «Я дотримувався Твого закону, і грішники на мене напастились». Бо життя праведника — як голка в їхнє сумління. А Марія була досконалою у святості, й це «кололо» грішних людей. Святість притягує зло, яке хоче знищити це світло, це добро. Ісус теж страждав, навіть більше, ніж Марія, хоч був досконалий, без гріха; а зло Його розіп’яло.
Чому Марію називають «новою Євою»?
Марію називають «новою Євою», бо Вона непорочна. Можна сказати, Вона є «кращою Євою», бо не піддалася спокусі гріха, як Єва. Пророцтво, що потомство жінки знищить змія, було дане відразу після того, як Єва згрішила. Воно показувало, що злий дух не переможе, бо прийде інша, краща, досконала жінка.
Чому, якщо урочистість Непорочного Зачаття припадає на неділю, її переносять?
Бо неділя — це День Господній. Це день Його воскресіння, день перемоги добра над злом, вічного життя над смертю. Ісус є торжеством. Господня урочистість за рангом вища. Тому ми, попри те, що Марія є досконалою, не можемо змінити цю ієрархію. Марія — Непорочна, Цариця Неба й землі; але, хоча Вона є матір’ю Ісуса Христа, Він — Її Сотворитель і Відкупитель. Це як король і його мати: матір усі шанують, але головний — король.
Цьогоріч ця урочистість припадає на п’ятницю. Чи є піст у цей день?
В урочистості загалом, не лише в цю, посту немає. Це також підтверджує єпископ [Леон Дубравський, ординарій Кам’янець-Подільської дієцезії]. Коли питали Ісуса, чому Його учні не постять, Він відповів, що ще настане час постити. Тому після святкової Євхаристії ми продовжуємо за столом цю радість урочистості Непорочного Зачаття.
Чи непорочне зачаття Марії означає, що Вона не потребувала смерті Ісуса Христа на хресті саме за Неї?
Звісно, потребувала. Бо Їй ця благодать була дана за майбутні заслуги Ісуса Христа. Марія вже була відкуплена, бо не мала в собі гріха, але Бог це зробив задля майбутніх заслуг свого Сина, Ісуса. Якби не Він, Марія не була б непорочною, була би грішною людиною, як і ми всі. Але Ісус є причиною того, що Вона є непорочною і Першою відкупленою.
Чи можемо ми стати подібними до Марії, непорочно зачатої, і як це зробити?
Подібними — так, можемо. Але такими, як Вона за життя… На Небо з душею і тілом люди були взяті, каже Біблія: це старозавітні Енох і пророк Ілля. Тільки вони. У майбутньому, якщо справді жити вірою, християнським життям, до цієї заслуги можна дійти. Чому ні? Кожен із нас може досягти такої святості; але треба дуже добре боротися з гріхом. Наприклад, є святі, проголошені Церквою, тіло яких не розкладається. Це теж конкретний прояв святості. Звісно, вони не були взяті на Небо з душею і тілом; але їхні тіла залишаються нетлінними.
Відеозапис розмови з отцем Євгеном Габровим дивіться тут.