Дайджест

Інтерв’ю про засудження Церквою Галілео Галілея

27 Серпня 2009, 05:56 1456 Католицький Медіа-Центр
vushkovskiy1

З отцем Павлом Вишковським ОМІ, Директором Католицького Медіа-Центру розмовляла Ярина Матвійчик – Радіо «Свобода».

«Коли послухати сьогоднішні ЗМІ, то можна досить добре здивуватися з цієї «чорної легенди» навколо Галілея, начебто він страждав в льохах інквізиції, був нею тортурованим і врешті спаленим на вогнищі».

Отче, скажіть, будь ласка, чому Церква так довго, майже до 1992 року, засуджувала теорію Галілео Галілея, і лише нещодавно її визнала?

«Коли послухати сьогоднішні ЗМІ, то можна досить добре здивуватися з цієї «чорної легенди» навколо Галілея, начебто він страждав в льохах інквізиції, був нею тортурованим і врешті спаленим на вогнищі». Це один з тих випадків, коли сьогодні говориться про цього геніального астронома, і водночас – про неправильну поставу Церкви, що начебто воювала з розвитком науки. Тепер, у рік астрономії, який обходимо з нагоди 400-ї річниці відкриття телескопу саме Галілео Галілеєм, ці звинувачення просто відживають.

Навіть саму дату реабілітації Галілео Галілея Церквою оскаржувані підписують по- різному. Знаходимо 1965, 1971, а ви називаєте 1992 рік.

В дійсності, однак, Галілей не був спаленим на вогнищі, навіть ані хвилини не провів у в’язниці, не був тортурованим, і його навіть не визнано за єретика. Звичайно, його судили. Впродовж усього судового процесу, однак, його трактували з великою пошаною. Трагедія Галілео полягає в тому, що виступав проти того, що для всіх було очевидним, як сонце на небі, що рано сходить, а ввечері заходить. Він, який був глибоко переконаний про правдивість копернікової теорії, представляв її як факт, а не як теорію, хоча не був спроможним ще це довести.

Про судовий процес Галілео розповідає книга підсекретаря Папської Ради у справах культури отця Мельхіора Санчеза де Тока під назвою «Галілей і Ватикан». Про неї можна більш детальніше дізнатися в інтерв’ю, яке отець де Тока дав Агенції «Зеніт», цитоване також у Ватиканському Радіо. Цей священик пригадує, що на початку XVII століття Церква в справі інтерпретації Святого Письма керувалася вченням Тридентського Собору, яке впроваджували дуже обережно, але й розсудливо, як на ті часи. Біблію потрібно було розуміти дослівно, хіба що якась доведена правда підказувала б алегоричну або духовну інтерпретацію.

Церква була готова прийняти копернікову теорію, визнати, що це земля крутиться навколо Сонця, якби Галілей був в змозі це довести. Тим часом Галілей ще не мав доказів, а водночас проголошував вищість копернікової теорії над Птоломеєвим геоцентризмом і хотів, щоб інтерпретувати Святе Письмо відносно Коперніка. Вчений трохи поспішив, і саме за це за це був засудженим.

Судовий процес Галілея мав дисциплінарний характер. Астроном порушив заборону навчання копернікової теорії, а також підступом здобув іmprimatur, тобто дозвіл на друк своєї книги, в якій доводить вищість Коперніка над Птолемеєм. На процесі Галилея не визнано єретиком, стверджено лише, що в світлі тодішньої науки бракує доказів того, що земля обертається навколо сонця; коперніковий геліоцентризм є в протиріччі до того, що говорить Біблія. Так вважали тоді в світі. Найбільших опонентів Гагилей мав не в Церкві, а серед вчених академічного світу, які вважали його твердження абсурдними.

А як стосовно його арешту?

Ще раз хочу зауважити, що Галілей не був у в’язниці, і його не палили на вогнищі а був він лише під домашнім арештом. Щотижня він повинен був молитися сім покутних псалмів. Йому наказано зректися недоведених тверджень, а його книга потрапила на індекс. Звичайно, цей вирок був приниженням для вченого, але не мав нічого спільного з справжнім засудженням, навіть більше – Галілей, котрий з часом став «просвітителем», навіть на хвилину не перестав бути переконаним, хоча й не прикладним католиком. Йому залежало на авторитеті Церкви, і саме тому він старався, щоб Церковна влада не засудила копернікової теорії і надіявся, що колись вдасться це довести. І справді, Церква ніколи не засудила геліоцентризму, хоча мало хто про це сьогодні пам’ятає.

То коли ж все таки Церква реабілітувала Галілео Галілея? Ви казали на початку, що подаються різні дати?

Я вже щойно повторив, що Церква ніколи не засудила геліоцентризму. До сьогодні пам’ятаю, як під час мого навчання в Римі дивувався, що неподалік будинку Апостольської Пенітенціарії є площа й монумент, присвячені цьому вченому. Якби було інакше, то його там поруч не було б. Звичайно, це не означає, що хочеться виправдати той факт, що судді Галілео Галілея були безвинні, як це роблять сьогодні російські ЗМІ, намагаючись усіма силами виправдати страшні злочини Сталіна.

Майже 30 років тому спеціальна Комісія, створена Папою Йоаном Павлом ІІ, дослідила таємний Ватиканський Архів. В документах інквізиції не знайдено жодної сенсації. Кардинал Поль Пупард, котрий звітував дослідження Комісії, визнав, що судді Галілея вчинили помилку. З одного боку вони не були спроможні розрізнити правди віри від багатовікової космології. З іншої ж мали побоювання, що коперніковий переворот міг би порушити традицію, загрозити вірі, привести до «згіршення найменших». Тому їм видавалося, що їх обов’язком є заборонити навчання цієї наукової теорії. «Сьогодні вже знаємо, – говорить отець Санчез де Тока, – що заборона навчання наукових теорій є помилкою. Не до Церкви належить осудження, що можна довести науково, а що ні».

Завершуючи, хочу зазначити, що на деякі правди віри можна знайти підтвердження в науці, але віра – це надприродній вимір, який торкається особистого зв’язку людини з Богом, який наука не завжди спроможна довести.

Дякую за розмову.

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: