Погляд

Католицький геній Джона Толкіна

25 Березня 2019, 09:24 2050

«Із темряви мого життя, переживши стільки розчарувань, передаю тобі той єдиний, сповнений величі дар, який тільки і потрібно любити на землі, — Пресвяті Дари…»
(з листа Дж. Толкіна синові Майклу, 6-8.3.1941).

 

 

Хороша книжка, як хороше вино, визріває з часом. Саме через це неможливо об’єктивно оцінити масштабну літературну роботу одразу, потрібен час. Як не варто оцінювати книжку за обкладинкою, так і не варто оцінювати літературну цінність твору лише за те, що він опинився серед бестселерів. Книжка може бути популярною, попри мінімальну або й зовсім відсутню літературну цінність. Що стосується актуальності, то твір Толкіна «Володар перснів» увійшов у списки бестселерів і зберіг свої позиції, не потрапляючи у жодну з пасток сучасної літератури.

Він не дражнить, не шокує і не слідує за модою. Насправді, за іронією долі, єдиними людьми, кого цей твір шокує, є ті послідовники інтелектуальних примх та моди, яких шокує, наскільки це немодно. Щодо актуальності, то трилогія Толкіна була максимально віддалена від «наповнення» тодішніх газет. Її витоки — не в новинах за сьогодні, навіть не за вчора, вони у світі поза новинами; не в сучасності чи минулому, а на всі часи. Саме у цьому її актуальність, бо мода зникає, новини перестають бути новинами, а «наповнення» чи реальність зберігаються.

 

 

Епічний твір Толкіна походить із серця, реальності, добра і зла, незмінної людської природи й духовної складової, яка формує фізичний світ, у якому ми живемо. Він не є рабом духу часу, він є слугою Святого Духа. Цей твір своєчасний, бо є поза часом. За словами самого Дж. Р Р. Толкіна: «Володар перснів» — це, звісно, «фундаментальна релігійна та католицька праця».

Так про неї говорить автор, але чи це справді так? Яким же чином? В цій історії немає жодної згадки про Ісуса Христа, про Церкву чи релігію. То чи насправді вона є «фундаментальною релігійною та католицькою», як пише сам автор? Так, і це дивує та вражає читача з кожним наступним перечитуванням. Трилогія настільки багата релігійним та католицьким сенсом, що можна, здавалося б, вічно з подивом виявляти у ній багатогранність доктринальних і духовних істин, які використані в історії. Саме тому простіше розпочати дискусію щодо цього католицького шедевру, ніж її завершити.

Толкін дарує нам життєво важливий ключ до розуміння, наскільки «фундаментально релігійним» є момент знищення Єдиного персня у конкретний день. Його вкинули у жерло гори Ородруїн (прим. пер.: в оригінальному тексті — Mount Doom, дослівно Гора Загибелі) 25 березня. Лише ця дата є ключем для розуміння усього сюжету.

 

 

25 березня Церква святкує Благовіщення — день, коли Слово стало Тілом у лоні Пресвятої Діви Марії. Цю дату можна вважати навіть важливішою за дату Різдва, бо Ісус був зачатий саме в момент повідомлення Благої Вісті. Важливість цього свята не загубилася у Середньовіччі, дехто навіть вважав, що Христа розіп’яли також 25 березня, поєднуючи початок життя Ісуса із Його смертю. Ця дата використовувалась і в деяких середньовічних культурах для святкування Нового року, тим самим пов’язуючи дату Втілення та Розп’яття із новою датою Відкуплення, що проголошена Воскресінням Христа. Що ж саме досягається потрійним актом Відкуплення (Втілення, Розп’яття й Воскресіння)? Саме звільнення людини від первородного гріха. А що ж таке первородний гріх? Це Перший гріх, який керує усіма іншими і пов’язує їх у темряві, подібно і Перстень Всевладдя є першим із перснів, який керує іншими та пов’язує їх усі у злі. Перший гріх та Перший з перснів були вкинуті у пекельний вогонь, з якого і походили, в один і той же день — 25 березня.

 

 

Через надмірну багатогранність цього єдиного порівняння між Божим творінням і творінням Толкіна інша частина сюжету залишається невиразною. Фродо є власником персня і грішником, але, разом із тим, він несе хрест. Він — одночасно і символ Христа, і приклад кожної людини, покликаної взяти свій хрест і йти за Ісусом. Він покликаний нести свій хрест по землі Мордору (долина смерті, долина сліз або Віа Долороса) до гори Ородруїн (Голгофа). Під час своєї подорожі він харчується «магічною» силою лембасу, що в перекладі з ельфійської означає «хліб життя» або «живий хліб», а це вже пряме посилання на Пресвяте Причастя.

Це лише роздуми щодо ролі Фродо. Ми нічого не згадали про Арагорна як про imago Christi чи про Гандальфа. Ще є багато того, про що можемо і про що варто сказати, але, як раніше зазначали, простіше знати, звідки починати обговорення цієї прекрасної роботи, ніж знати, де його завершувати — якщо, звісно, є той кінець.

 

 

Але якщо все-таки є потреба завершити, то найкраще зробити це словами самого Толкіна о справжній лембас, який живив його християнську уяву і надихав геній його католицької музи:

«Із темряви мого життя, переживши стільки розчарувань, передаю тобі той єдиний, сповнений величі дар, який тільки і потрібно любити на землі, — Пресвяті Дари… У них ти віднайдеш романтику, славу, честь і вірність, а також істинний шлях усіх своїх земних любовей і, більше того, віднайдеш Смерть — те, що силою божественного парадоксу перериває життя та відбирає все і, тим не менше, містить у собі смак (або присмак), у якому, і лише в ньому, зберігається усе те, що ти шукаєш у земних стосунках (любов, вірність, радість). Зберігається і набуває усієї повноти реальної та нетлінної довговічності — те, до чого прагнуть усі серця».

Переклад: Ірина Ролінська, CREDO за матеріалами National Catholic Register

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

СЮЖЕТ

ПЕРСОНА

Толкін

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: