Глава УГКЦ наголошує на тому, що під час Хрещення Господнього найважливіше покаяння, а не зимове купання.
Про це він сказав під час проповіді в Неділю перед Богоявленням, повідомляє Департамент інформації УГКЦ.
«Сьогоднішня неділя називається Неділею перед Богоявлінням, або Неділею перед Просвіченням. Уривок Євангелія від Марка (1, 1-8) безпосередньо готує нас до події над Йорданом, про яку ми почуємо через декілька днів», — зазначив Блаженніший Святослав.
Глава УГКЦ зауважив, що євангеліст Марко від початку показує, що сама постать Ісуса проголошує підсумок чогось старого і водночас початок нового. А для того щоб пояснити, яке завдання від Бога отримує Йоан Хреститель і який зміст хрещення, що його він уділяє, Марко наводить нам слова двох пророків — Ісаї та Малахії.
Спершу проповідник роз’яснив слова пророка Ісаї. За його словами, момент, коли благовісник їде на коні через пустелю і несе якусь новину, має дуже глибоке значення саме для цього дня і цієї передсвяткової хвилини. Бо голос вопіющого в пустині [у Старому Завіті] несе новину про те, що впав Вавилон. Водночас він провіщає новий вихід. «У старому виході ізраїльтяни йшли від рабства в Єгипті до обітованої землі, а тепер той голос каже, що ізраїльтяни повертаються з вавилонської неволі. Тобто за тим голосом йдуть люди, які повертаються додому; які стали вільними; які можуть повернутися до Божого храму і наново його відбудувати. У тому пророцтві є дві дійові особи: Бог і людина», — пояснив Глава УГКЦ.
Божа сторона — це звільнення людей з рабства, бо тільки Бог може визволити від неволі. Натомість людська сторона — це заклик повертатися додому. Ми знаємо, каже Блаженніший Святослав, що це було великою релігійною, національною і соціальною проблемою, адже не всі хотіли повертатися додому з вавилонської неволі. Багато хто в чужій країні впустив своє коріння, відкрив свою справу і, зрештою, впорядкував своє життя. Але ті, які відповіли на цей поклик і повернулися додому, становили новий Ізраїль, який, повертаючись, знову отримав Божі обітниці.
Глава УГКЦ зазначив: колишні події в історії Ізраїлю пояснюють нам те, що відбувається над Йорданом. «Ми бачимо чіткий натяк на те, що не так люди приходять на Йордан, як Бог приходить. Відповідно, до цього Божого приходу потрібно готуватися», — наголосив він і додав, що в цій події так само, як у пророків, бачимо начебто дві дійові особи — Бога і людину.
«Хрещення Йоана — це людська сторона підготування до йорданського Богоявління. Хрещення Йоана — це те, що людина сама може зробити для того, щоб усвідомити свій гріх і його визнати. Але сама звільнитися від гріха людина не може. Йоанове хрещення — це також підготування до Божої дії. Лише той, хто відгукнеться на голос вопіющого в пустині, хто прийде в пустиню, той прийме Святого Духа: те хрещення, яке зробить мене і вас новою людиною», — переконаний архієрей.
Проповідник нагадав, як святий Йоан Золотоустий під час однієї зі своїх проповідей на Богоявління порівняв хрещення з переплавкою. Він навів приклад із забрудненою чашею, яка може очиститися і стати новою лише тоді, коли її переплавити.
Ми всі повинні усвідомити, переконаний Глава Церкви, що для того, аби покаятися, аби бути хрещеними Святим Духом, аби оновлюватися і зростати у хрещенні, яке ми отримали один раз на все життя, потрібно повсякчас усвідомлювати свою гріховність, слухатися голосу вопіющого в пустині, ставати перед Божим обличчям і проходити, можливо, власну пустелю. З іншого боку, треба пережити зустріч із Христом, який оновлює, який надає нового сенсу, нового світла. Зустріч із Христом дає нам початок чогось нового. Нам завжди дуже потрібний новий шанс. Ми часто просимо в Бога ще один шанс, аби Його силою змогти зробити все, що обіцяли.
«Нехай голос Святого Письма, який ми щойно чули, і роздуми над ним допоможуть нам підготуватися до того свята і правильно його пережити! Не купання в ополонці робить людину оновленою в її силах, а покаяння. Людину оновлює та благодать прощення і оновлення, яка приходить від Христа силою і діянням Святого Духа», — нагадав на завершення Глава УГКЦ.