Американський філософ Марк К. Тейлор сказав, що релігія «найцікавіша там, де вона найменш очевидна», і що «у кожній культурі є релігійний вимір».
Поп-культура, безумовно, не виняток. Навпаки — це одне з тих місць, де релігія може здаватися «найменш очевидною». Найпопулярніші культурні прояви рясніють явними чи прихованими релігійними посиланнями, незалежно від того, чи взяті вони зі Святого Письма, чи з усної традиції, чи з будь-яких інших каналів, через які зберігалися та передавалися звичаї, вірування, ритуали, практики та історії.
Супермен — один із найпопулярніших символів американської поп-культури. Не дивно, що він має також і значне релігійне навантаження. Деякі тлумачі розуміють релігійні підтексти у Супермені як відверто християнські. Наприклад, коли прийомний батько каже «посланому з неба» хлопчикові приховати свої виняткові здібності від інших, деякі читачі бачать у цьому паралель з Ісусом та Його «прихованими» роками. Якщо ми врахуємо, що ім’я матері Супермена на цій планеті — Мері (Марія), нам здасться, що для християнського прочитання знаменитого персонажа коміксів «стіл накритий».
Але, як пояснює професор Ден В. Клентон-молодший, релігієзнавець та мистецтвознавець, порівняння Супермена з Христом можливе лише до певної міри. «Спрощуючи Євангеліє, — пише він, — можна отримати образ Христа як того, хто сходить із небес як інопланетянин, але має і людську сутність та подобу, який хоче допомогти людству своїми надлюдськими силами і має людську матір на ім’я Марія. Але ми не повинні проводити надто багато таких паралелей; для змістовного посилання тут відсутні багато деталей та сюжетних моментів».
Насправді Супермен більше схожий на Мойсея, ніж на Христа.
З самого початку Супермен, якого Джеррі Сіґел та Джо Шустер вигадали ще у 1933 році, був натхненний як єврейськими народними казками, так і Торою. Обидва автори були синами євреїв-мігрантів з Європи, і вони спиралися на свої власні традиції, створюючи свого супергероя.
З одного боку, Супермен базувався на знаменитій народній казці про Празького Голема, якого у XVI столітті створив рабин Лев для того, щоб захистити гетто від антисемітських нападів. Супермен, як і Голем, був своєрідним чемпіоном пригноблених, от тільки Голем був створений із глини (і його історія погано закінчилася), а Супермен — сталева людина.
Але Супермен більше схожий на Мойсея у метафоричному сенсі. Клентон вказує на три фундаментальні схожості:
1) «богоподібна» природа справжнього імені Супермена;
2) тема міграції задля виживання;
3) прийняття «подвійної ідентичності» як проблеми, яку врешті-решт потрібно вирішити, зробивши сміливу ставку на користь пригноблених.
Супермен, як і Мойсей, народився у небезпечні часи. Мойсей народився у дуже специфічний період історії Єгипту, коли ізраїльтяни досі були поневоленою меншиною, але чисельність їхнього населення зростала. Стурбований тим, що їхня кількість може зрости настільки, що вони перетворяться на загрозливу силу, здатну укладати союзи з ворогами Єгипту, фараон наказав убити всіх новонароджених єврейських хлопчиків, щоби зменшити єврейське населення. Мати Мойсея сховала його, поклавши у маленький кошик (своєрідний корабель) і відправила за течією Нілу, сподіваючись, що хтось знайде його, виростить і захистить. Зрештою його врятувала донька самого фараона, і він зростав у середовищі, де його справжня особистість була невідома. Лише набагато пізніше він дізнався, хто він такий насправді, і скористався своєю «силою», щоб звільнити свій народ від тиранії.
Історія Супермена віддзеркалює історію Мойсея. Його також врятували від вірної смерті батьки, посадивши на космічний корабель і сподіваючись, що зрештою його хтось знайде і вбереже від небезпеки. Як і Мойсей, він виховується в чужому (інопланетному) середовищі, де змушений приховувати свою справжню особистість, і йому дозволено розкривати її лише для захисту інших від біди.
Що ще цікавіше, справжнє криптоніанське ім’я Супермена, Кал-Ел, включає у себе загальне близькосхідне слово для означення Бога — «Ел» («Ель»). Це слово фігурує у Святому Письмі як частина інших імен, якими називали Бога: Елогім («живий Бог») та Ель-Шаддай («всемогутній» або «самодостатній» Бог). Воно також входить до інших типово єврейських імен: Ізра-Ель, Габрі-Ель, Дані-Ель тощо. Криптонійське ім’я Супермена, якщо записати його івритом, можна було би перекласти як «голос Бога» (цей вираз часто використовувався на означення пророків) або «швидкий Бог».
Таким чином, Супермена можна читати як релігійного персонажа юдейської або християнської традиції. В обох випадках цей персонаж все ще дає читачам і глядачам історію, побудовану навколо фундаментальної екзистенційної ставки: прийняття своєї справжньої ідентичності для безкорисливого служіння іншим.
Переклад CREDO за: Даніель Еспарса, Aleteia