Життя кожної людини, як і її покликання, є унікальним, цінним, особливим. І розповідь про цей дар, який дає Господь, — це свідчення віри, це ділення радістю від його прийняття та зростання у ньому. І саме до такого свідчення запрошуємо сьогодні духовного отця нашої семінарії о. Павла Шендеру.
— Слава Ісусу Христу, отче Павле. Розкажіть, будь ласка, трохи про себе, зокрема, про Вашу сім’ю та звідки Ви походите.
— Родом я з чудового села Доброгорща, що відноситься до Гвардійської парафії. Там народився, виріс, там формувався у перші роки свого дитинства, юнацтва. Вся моя родина християнська, глибоко віруюча. Маю тата, маму, двох сестер, старша з них знаходиться в монастирі Згромадження Дочок Найчистішого Серця Пресвятої Діви Марії, зараз працює в Хмельницькому, у парафії Христа – Царя Всесвіту, сестра Емілія. Друга сестра також старша за мене, але друга по рахунку, вийшла заміж і має зараз троє діточок. Гарно живуть з своїм чоловіком. Дякую Богові, що маю віруючу родину.
— Коли вперше Ви задумалися над священством і чому?
— Не пригадую, коли вперше, та відколи себе пам’ятаю, то якісь такі думки були, сильнішали або слабшали, то більше вагання, то менше, але завжди були, з самого раннього дитинства.
— А як батьки відреагували на Ваше рішення йти в семінарію?
— Досить спокійно, ніколи не мали нічого проти, не стримували ані не повчали. Батьки дали мені волю. Як я сказав мамі, що йду до семінарії? В такій дуже для нас буденній ситуації. Ми працювали на городі, тоді в нас було трохи землі, було біля чого працювати. На той час з батьками залишився вже тільки я, тож завів розмову про те, хто працюватиме біля цієї землі. А моя мама каже – як хто, а ти? А я їй кажу, що в семінарію збираюсь. Мама задала тоді одне таке запитання, яке мені дуже запам’яталося: а якщо переслідування вернуться, ти ж як священик перший будеш переслідуваний? Моя мати дуже добре запам’ятала ті страшні часи. Не пам’ятаю, що їй тоді відповів.
Батько ж не сказав ні слова, він в мене більш мовчазний. Це була теж така його згода, не ставав наперекір мені ніколи і залишав свободу вибору. Я вдячний батькам за таку підтримку, що дозволяли мені вирішувати.
— Як щодо друзів, знайомих, чи не було ситуацій, у яких переконували не йти в семінарію?
— О, друзі в мене були чудові. Коли про це дізнавалися, то реагували по-різному. Хтось, може, й сміявся, хтось казав, що передбачав. Це були хлопці й дівчата з парафії, де ми разом зростали, разом молилися, ходили до школи, тому не було такого, що це мене невідомо як коштувало. Я не боявся своїх друзів, радше всі до цього якось схилялись і знали, що так воно рано чи пізно буде. Тому якогось великого здивування не було.
— Отче, Ви сказали, що протягом свідомого життя думали про покликання, але, може, була якась ситуація, яка дала конкретний поштовх?
— Таких ситуацій було дуже багато і то відколи себе пам’ятаю, можливо, навіть ще раніше. З розповідей моєї мами, під час хрещення (христив мене святої пам’яті о. Владислав Ванагс – великий будівничий, відновник нашої Церкви), тож коли вже похрестив, забрав мене від мами і підніс високо вгору. Мама дуже злякалася, щоб, бува, нічого зі мною не сталося, до того ж, ніколи не бачила, щоб священик так робив. А він, піднісши мене вгору, віддав назад матері зі словами: «Тримай і виховай його так, щоб не було тобі соромно ні перед Богом, ні перед людьми». Коли я це почув, то подумав, що це був наче перший знак від Господа. Пізніше мама завжди брала мене з собою до храму, бо батько через роботу не мав змоги часто ходити до храму, але також був і є віруючим. Я любив спостерігати за священиком, мені було дуже цікаво. Тим більше, я з раннього дитинства був міністрантом, також завдяки мамі і св. Анні. Моя мама щороку їздила до Хмельницького, на Гречани, на відпуст св. Анни, бо мою маму звати Анна. І коли мені було 3,5 роки, мене не було з ким залишати вдома, тоді вже не було моєї бабусі, яка раніше завжди залишалася зі мною. Тому мама вирішила взяти мене із собою туди на відпуст. Так сталося, що я загубився. Мене всі довго шукали і коли знайшли, мама переживаючи, щоб я вже більше не губився, повернувшись додому, пошила мені маленьку комжу. Пізніше залишала мене біля вівтаря і казала: «Павлику, тако стій тут, ручки гарно склади, дивися тільки на ксьондза і нікуди не йди». І Павлик слухняно стояв із складеними ручками, інколи засинав, і старші міністранти десь вкладали мене спати чи тримали на руках. Але таким чином від 3,5 років я був завжди біля вівтаря. Потім вже став міністрантом, служив спочатку в капличці у нас в Гвардійському, потім ми перейшли до храму в 1991 р. і так помаленьку плекалося моє покликання. Те, що я пішов до семінарії, завдячую дуже багатьом людям і життєвим ситуаціям, в яких я бачив дію Бога, що вказував на священство.
Передусім завдячую о. Віктору Ткачу, моєму першому настоятелю, який відбудовував цей храм, був для мене таким першим ближче знайомим священиком, він пропрацював у нас 8 років і був нам наче батько.
Як міністрант, малий ще, активний, часто їздив з ним по парафіях, очікував його в машині, не раз там спав, і він пізно привозив мене додому. Знаком для мене був також о. Ян Сніжинський. Він служив у нас лише рік, але йому я також вдячний. Він був справжнім місіонером, понад 20 років пропрацював у Грузії. Немалу роль у моєму житті відіграв також о. Богуслав Бенбенік. Був для мене прикладом священицької пунктуальності і акуратності. Він завжди говорив мені «Павло, відчувай себе потрібним» і давав мені постійно роботу, мене це завжди тримало при парафії, адже я за щось ніс відповідальність. Не раз вставав удосвіта, щоб піти до парафії, бо мав там щось зробити. Думаю, це теж мене формувало.
— Розкажіть про ваші семінарійні роки. Чи не думали, що зробили помилку, поступивши сюди? Можливо, траплялися знеохочення.
— Це були прекрасні і чудові роки мого життя. А щодо жалю чи шкодування, що прийшов сюди, то такого не було. Знеохочення я радше відношу до сфери спокус сатани, вони є завжди. Тому знеохочення були, є і будуть. Десь щось не вдавалося, були труднощі, все це приходило, звісно, але як приходило, так і відходило, варто це пам’ятати. Були часи чи періоди формації, коли було важче. Але я мав і маю таку добру звичку з цим всім йти до каплиці і там віддавати його Господу в руки і просити в Нього допомоги. Раз було так, що вагався, чи дійсно це моє? Можливо, краще залишити цю семінарію і реалізовувати себе інакше? Із цими думками я поїхав на канікули. У Гвардійському о. Ярослав Гонсьорек доручив мені провести катехизу для дорослих, тобто для стареньких людей, у моєму селі. Я щось розповідав і пам’ятаю, як одна бабуся підійшла до мене після катехизи і сказала: «Добре, що ти там є в тій семінарії. Ми так за тебе молимося, ми так потребуємо священиків». Для мене це фактично стало остаточним знаком від Бога, що мене, як священика, потребують люди, а я тут всякими дурницями займаюся і думаю, моє це чи не моє.
— Отче, у вас є вже досвід праці як у парафії, так і в семінарії. Де вам більше подобається? І де, на вашу думку, краще реалізовуєте себе як священик?
— Щодо того, де більше подобається, то я повертаюся до того моменту, коли знав, що хочу бути священиком, але не знав, де і як. Саме тоді думав, чи не піти до якогось монастиря. І моя сестра, с. Емілія, принесла мені книжку з описами різними монастирів. Я цю книжку переглянув і багато що мені подобалося, але чомусь нікуди не пішов. А ось куди найбільше не хотів йти, так це в Городоцьку семінарію, не любив чомусь цього місця. Багато що мені подобалося з тієї книжки, але вибрав чомусь Городоцьку семінарію. Подумав собі: піду туди, а далі Бог покаже, адже завжди можна звідти піти у монастир. Вже як став священиком, то, як і в кожної людини, буває, щось подобається, щось ні, але, як вже переконався: вибирати те, що подобається мені, не найкращий життєвий шлях. Вибирати потрібно те, до чого тебе кличе й потребує Господь. Був на різних парафіях і по-різному те призначення відбувалося. Тому, думаю, важливим є не те, що тобі подобається, а що Господь визначає тобі через єпископа.
— Що Ви порадили б хлопцям, які відчувають прагнення піти в семінарію?
— Якщо Господь бачить тебе як священика і якщо ти хоча б маленький заклик до священства відчуваєш у своєму серці, варто тоді сказати Богові «так». Якщо ж це все-таки не твоє, то Господь з часом дасть тобі зрозуміти і це не буде втрачений час. Якщо відчуваєш, що Бог кличе тебе, варто піти, а решту віддай Богові.
Розмовляли семінаристи Вищої Духовної Семінарії Святого Духа / «Голос Семінарії»
Умови вступу до семінарії
Передусім – щире прагнення та чистий намір служити Богові і людям у Священстві,
а також такі документи:
- Заява.
- Написана власноруч біографія.
- Свідоцтво про Хрещення та Миропомазання.
- Свідоцтво про церковний шлюб батьків.
- Характеристика настоятеля парафії та катехитів.
- Свідоцтво про катехизацію.
- Атестат про середню освіту.
- Медична довідка (форма № 286).
- Військовий квиток або посвідчення приписки.
- 3 паспортні фотографіі та 2 менші (3×4)
- Ксерокопія паспорта (1 та 2 сторінок)
9 вересня 2019 р. о 10.00 у приміщенні Городоцької семінарії розпочнеться вступний екзамен (усний і письмовий) з Катехизму та Життя Церкви.