Питання-відповідь

Як і коли виникли перші монаші спільноти та чини?

04 Червня 2014, 14:36 2638
Монахині

Питання: Як і коли виникли перші монаші спільноти та чини?

Відповідь: На початках християнства люди взяли глибоко до серця заклик Христа залишити все і піти за Ним, відмовившись від власності, від розміреного «нормального» життя, ставши жебраками заради Христа, відмовившись від сім'ї і живучи в постійній молитві серця, покаянні за гріхи свої і всього світу, в безшлюбності, смиренні, слухняності наставникам і в суворому пості. Праця і молитва були двома веслами корабля монашого життя, що прямує до Неба. Перші монаші спільноти утворилися на підставі духовності християнських самітників, які в ІІІ і ІV століттях йшли в пустелю на півночі Африки. У ті часи, коли ще не було монаших статутів і організованого монашого життя, це були окремі миряни — чоловіки і жінки, які відчували особливий заклик Святого Духа до набуття Царства Небесного. Вони ще не могли виразити це масове і дуже особисте покликання в якійсь організованій, спільнотній формі, але чудово відчували найсильніший поклик Бога вирушити рятуватися в пустелю, сповнену небезпек, спокус, самотності та… невимовної Божої присутності. Тільки кілька століть потому в Західній Церкві народилися стовпи монашого життя — святі Бенедикт Нурсійський, Бернард Клервоський, Франциск Асизький, Домінік, Ігнатій Лойола, — які відобразили окрему і специфічну харизму створених ними орденів на сторінках своїх статутів.

Зауважимо, що євангельська рада безшлюбності не припускала стабільного спільнотного або апостольського життя, що стало характерним для монашого.

У найперші часи існування Церкви починає встановлюватися відмінність між християнами одруженими і тими, хто вирішував залишатися у безшлюбності. У деяких ранньохристиянських спільнотах неодружені з найперших часів мали тенденцію об'єднуватися в особливу категорію — чин (або орден) дів. Згадаймо умовляння святого Ігнатія Антіохійського, який застерігав дів від зарозумілості щодо тих, хто перебуває у шлюбі — а тоді серед них були навіть єпископи. У перші десятиліття Церкви життя аскетів не відрізнялося від життя всієї християнської спільноти якимись зовнішніми знаками: вони беруть участь в Євхаристії разом з усіма, одягаються як усі, не опираються ні на які статути спільнотного життя, залишаючись у своїй родині або мандруючи. У перші часи вони також не давали публічної обітниці безшлюбності. Для дів, які проживали у себе в сім'ї, досить швидко встановилися особливі правила: інтенсивна молитва, служіння бідним і хворим та відмова від участі в мирських видовищах. Прагнучи подолати відмінності статей і відчути на землі ангельський стан, іноді чоловіки і жінки проживали в одній спільноті, — проте цю тенденцію згодом викоренили. Чин посвячених дів особливо розцвів до четвертого сторіччя, ставши яскравим прикладом «домашнього» аскетизму, — в той час як невеликі спільноти монахів не користувалися довірою і піддавалися критиці (як, наприклад, сарабаїти).

Що стосується вдів, то вони теж об'єднувалися з найперших часів в особливий чин — «орден», багато в чому схожий на чин дів.

Статутне монашество зароджується в VI столітті. Спочатку і західне, і східне монашество мали багато спільного. Історичні дані свідчать про те, що різні форми монашества виникали майже одночасно: відлюдництво, спільнотне життя та інші форми, що є на перетині відлюдництва і спільного проживання.

У Єгипті виразником відлюдництва (яке не означало неодмінно повної ізоляції) став святий Антоній. Спільнотні ж форми монашества організував в Єгипті святий Пахомій, а в Малій Азії святий Василій. За допомогою монашої спільноти вони прагнули уникнути ризиків, пов'язаних з відлюдництвом, а також узгоджуватися з біблійним прикладом спільного життя, описаним у Книзі Діянь святих Апостолів. Цю форму вони сприйняли і для того, щоб творити справи милосердя, про які йдеться в Євангелії, — а це можливо тільки в спільноті.

Поступово монашество все більше стало виділятися на тлі християнства в цілому, переосмислюючи різні аспекти життя: працю, сон, молитву, піст, освіту і науку, взаємини з протилежною статтю і так далі.

На Сході відлюдництво більше розвивалося, ніж на Заході, де переважаючою формою монашества від початку було спільне проживання. Особливий розквіт західного монашества припадає на V-VII століття, завдяки святому Августину, що започаткував спільне проживання духовенства, а потім святому Бенедикту, статут якого більше орієнтувався на монахів, які не мали священичого сану.

До раннього Середньовіччя поступово сформувалися два чини — «ordines»: чин монахів і чин каноніків. Чин (або орден) каноніків складався з монахів, які служили при катедральних соборах. Тоді ще не існувало обов'язкової безшлюбності для священиків, і поява каноніків стала кроком на шляху до впровадження обов'язкової безшлюбності священиків на Заході. Духовенство ж, незважаючи на безшлюбність, не належить до монашества, і в той час ще не існувало такого терміну, який би об'єднував ці два види безшлюбності заради Царства Небесного, а термін «ordo», орден, включав у себе тоді не тільки безшлюбних, але й інші об'єднання віруючих, також одружених і заміжніх. В еволюції каноніків велику роль зіграв устав святого Кродеганга, єпископа Метца (762), який найбільше виразився в Ордені регулярних каноніків-премонстрантів, заснованому 1120 року.

Це що стосується орденів каноніків. У розвитку же орденів монаших вирішальну роль зіграв устав святого Бенедикта, на який спиралися не лише бенедиктинці, але і створювані в XI -XIII століттях ордени картузіанців, цистерціанців, камедулів і т. д.

У цей же період з'являються військово-монаші ордени, потреба в яких виникла через поширення ісламу. Перші такі ордени — госпітальєри Святого Йоана і тамплієри — заснували для надання допомоги паломникам на Святу Землю. Військово-монаші ордени розквітають у XII-XV століттях. Поступово більшість з них втратили релігійний характер і перетворилися на своєрідні об'єднання знаті, але деякі зберегли первісний задум, наприклад, Мальтійський орден або Тевтонський орден.

У XIII столітті зароджуються так звані жебракуючі ордени, які започаткували святий Франциск і святий Домінік. Освіта цих орденів багато в чому залежала від розвитку міст і зростання народонаселення в Європі. Тому такі спільноти не йшли в пустелю, а залишалися в соціальному контексті – вони проповідували, здійснювали Таїнства для віруючих та займалися пастирською опікою. Нові ордени відіграли велику роль у розвитку економіки – досить згадати своєрідні банки для бідняків «Монті ді П'єта», створені францисканцями. Для жебракуючих орденів характерна клерикалізація: Орден проповідників, який заснував святий Домінік, вже був задуманий як священицький, а францисканці, хоча і зародилися як спільнота мирян, вже впродовж 20-30 років були клерикалізовані. Далі за першими жебракуючими орденами з'являються августинці, кармеліти, сервіти та інші.

Для цього нового виду монашества характерне централізоване управління — є головний настоятель і настоятелі провінцій, причому ці посади є виборними і тимчасовими. Великий акцент ставиться на бідності та ненакопичуванні — до появи Менших Братів цей аспект був відсунутий через боротьбу з єретичними тенденціями рухів пауперистів.

Рівновага між монашим, відокремленим життям і апостольством встановлюється далеко не відразу. Цей факт, а також непомірне зростання різних орденів ведуть до необхідності врегулювання їхнього життя, а то й до заборони деяких з них. У період виникнення жебруючих орденів закріплюється канонічна форма монаших обітниць бідності, цнотливості та послуху.

Поряд з чоловічими спільнотами розвивалися і жіночі. Спочатку монахині були гілками чоловічих орденів, і церковна влада довго не погоджувалася з вимогами монахинь створити власні структури на зразок чоловічих абатств.

З часом кількість орденів збільшувалося, рік за роком, століття за століттям створювалися найрізноманітніші спільноти споглядального і апостольського життя, які почали називатися «конгрегаціями», потім з'явилися спільноти апостольського життя. З'явилися нові моделі спільного життя, нові форми апостольства, що крокували з усією Церквою. Сьогодні ми частіше використовуємо термін «посвячене життя», а слово «монашество» більше вживається стосовно споглядальних спільнот  або до орденів, що мають багато століть. Історія, сутність і еволюція цієї форми християнського життя зосереджена в декреті Другого Ватиканського Собору «Про оновлення монашого життя щодо сучасних умов», — саме на цей і наступні документи учительства Церкви орієнтуються сучасні монаші спільноти, незмінною метою і покликанням яких залишається те ж, що і в перші десятиліття Церкви: «з більшою свободою слідувати за Христом і ближче наслідувати Його» (Perfectae caritatis 1).

Переклад: Католицький Оглядач

На питання читачів відповідає російська служба Радіо Ватикан


Як і коли виникли перші монаші спільноти та чини?

Якою є моральна відповідальність лікаря, який прописував контрацептив?

Наскільки детально треба говорити про свої гріхи на сповіді?

Як проходить звичайний день Папи Франциска?

Чи статева стриманість не суперечить Біблії? Чи це не проти людської природи?

Яким є портрет сучасного єретика?

Чи можуть розлучені отримати відпущення гріхів і Причастя?

Чи не зробив я гріха, прийнявши Причастя менш ніж через годину після їжі?

Чи має місячний календар наукове підґрунтя, чи він цілком з області окультизму?

Чи включає в себе євхаристійний піст утримання від куріння?

Які зараз існують католицькі місії?

Чи можуть прокляття і вроки передаватися з покоління в покоління?

Чому Бог не дає душі заздалегідь вирішити, народжуватися чи ні?

Як Католицька Церква ставиться до кремації?

Чи правда, що вбивство допустиме для захисту себе або ближніх?

Звідки ви знаєте, що Біблію надихнув Бог?

Як Католицька Церква ставиться до демократії?

Чи можна звичайній людині відвідати Ватиканську бібліотеку?

Чи існують історичні докази існування Мойсея та Йосифа?

Чи є душа у шеститижневого плода?

Чи можна мати віру, не приймаючи всіх її істин?

Скільки святих в Католицькій Церкві?

Чому католики і православні по-різному роблять «знак хреста»?

Про першість святого Петра і про соборність

Чи є види лікування, які Церква засуджує?

Що означає цілування вівтаря священиком?

Як можна пройти в Єрусалим між Самарією і Галілеєю (Лк 17,11)?

Чи не порушує хрещення немовлят принцип свободи особистості?

Чи можна виправдати працю в неділю? Адже кожен християнин знає про заповідь шанувати святий день

Хіба бар'єрна контрацепція і календарний метод – не одне і те ж?

У чому богословський сенс посту?

Чи не суперечить догмату про Непорочне Зачаття Діви Марії те, що Вона зазнавала страждання і смерть?

Чи дозволяє Новий Завіт планування сім'ї?

Про імена демонів

Як ставитися до гомеопатії?

Як Церква ставиться до великої різниці у віці наречених?

Коли і з якого приводу в Парижі на Монмартрі був зведений храм Святого Петра?

Які обов'язки свідка у Таїнстві Миропомазання?

Чи можна викреслити хресних батьків із свідоцтва про Хрещення?

Важкі питання. Чи є серед служителів Церкви масони?

Чи має християнин моральне право вимагати через суд відшкодування збитків чи краще «залишатися скривдженим»?

Яке значення має свічка, яку віруючі запалюють перед іконами в храмі?

Як Ісус міг пообіцяти розбійнику «Сьогодні ж будеш зі Мною в раю», якщо воскрес тільки на третій день?

Чи можна католику голосувати за партію, яка не скасовує неправедні закони?

Чи не гріх працювати на підприємстві, яке виробляє зброю?

Складні питання: що таке священна проституція?

Яка позиція Католицької Церкви щодо еволюційної теорії дарвінізму?

Чи гріх жити разом до шлюбу, коли є справжня любов і бажання наблизити іншу людини до Бога?

Чи правда, що комунізм не суперечить християнству?

Чи не суперечить молитва на розарії словам Господа: «Молячись, не говоріть зайвого, як ті погани?»

Чи можна ходити на Літургію не в неділю, а в понеділок?

Що означає «краще одружитися, ніж розпалюватися»?

 Чи можна отримати прощення гріхів, помолившись «Отче наш»?

Про літургійні зловживання

Хто такі ангели? І чим вони займаються?

Чи може католик носити кельтський хрест?

Контрацепція може зменшити кількість абортів?

У яких випадках вживання алкоголю і наркотиків є тяжким гріхом?

Чи гріх молитися, щоб Бог якнайшвидше покликав до себе важкохвору людину?

Як Церква ставиться до кремації?

Кого стосується припис щорічної сповіді?

Чому Бог не чує мої молитви?

Яка позиція Католицької Церкви щодо внутрішньоматкової спіралі?

Знову про індульгенції

Чи потрібно сприймати повчання священика після сповіді як слова Самого Христа?

Чи гріх, їдучи на вихідні, пропускати Месу?

Що буде, якщо висповідатися не перед священиком, а перед мирянином?

 

Чому римо-католики, на відміну від православних, не причащаються Кров'ю Христовою?

Чи можливе в Католицькій Церкві розлучення через жорстоке поводження чоловіка з сім’єю?

Чи відлучає від Церкви використання контрацептивів?

Чи допустимі шлюб і народження дітей за наявності важких генетичних захворювань?

Кого буде більше – спасенних чи засуджених?

У чому полягає непогрішність Папи?

Підслуховування сповіді

Чи будуть відкриті нам всі гріхи людей в Судний день?

Чи існують такі гріхи, які не можуть відпускати усі священики під час сповіді?

Як Церква могла прославити Жанну Д'Арк? Адже вона закликала вбивати англійців

Як християнин повинен ставитися до астрології та гороскопів?

Чому Папа беатифікував хорватського кардинала Степінаца, якого вважають фашистом?

Як Церква ставиться до вакцинації і до знеболювання наркотичними препаратами?

Що поганого в усиновленні дітей одностатевими парами?

Що відбувається під час Хрещення?

Чому католики вшановують святих і їх мощі?

Чи може Католицька Церква в майбутньому дозволити рукоположення жінок?

Як розуміти слова апостола Павла «Немає влади не від Бога»?

Чи можуть чоловік і жінка, розписані тільки в РАГСі, приступати до Сповіді та Причастя?

Чи має реінкарнація відношення до походження людей?

Чи існують особливі випадки, в яких допустиме використання презерватива для католиків?

Чому Бог не зупиняє зло і допускає страждання?

Де проходить межа між правом на оборону та превентивною війною?

Чи буде дійсною Сповідь, якщо почуття каяття «охололо»?

Чи припустимий аборт у випадку аненцефалії?

Чи можна християнинові дотримуватися кашрут?

Чому Церква скасувала заборону відспівувати самогубців?

Чи потрібно прощати тих, хто не просить прощення?

Як перемогти страх «поганої Сповіді»?

Як відрізнити одкровення Бога від диявольських навіювань?

Чи можуть помисли бути таким же гріхом, як і дії?

Навіщо сповідатися з гріхів священикові?

Багатство і розкіш Церкви

В яких джерелах йдеться про мучеництво апостола Петра в Римі?

Від кого походять люди?

Вона – католичка, він – розлучений православний. Чи можливий шлюб?

Два питання від мусульманина

Звідки взялася дружина у сина Адама і Єви?

Католицизм і англіканство

Про реінкарнацію

Протестанти і апостольське спадкоємство

Хто встановлює день нашої смерті?

Чи може диявол вселитися одночасно в кількох людей?

Чи можна контактувати з померлими родичами?

Чи можна молитися за тварин?

Чи можна причащатися без попередньої Сповіді?

Чи можна спати у хлопця?

Чи можна сповідатися у різних священиків?

Чи нормально для християнина боятися смерті?

Чи правда, що Адам прожив 930 років?

Чи правда, що євреї досі очікують прихід Месії?

Чи суперечить християнству психоаналіз Фройда?

Чому важко потрапити відразу в Рай?

Чому Церква за аборт відлучає, а за вбивство – ні?

Що значить – хула на Святого Духа не проститься?

Що означає відлучення від Церкви?

Що сказати людині, яка думає про самогубство?

Як Бог може бути єдиним і в той же час Трійцею?

Як прийняти Таїнство Хрещення у дорослому віці?

Яка різниця між святими і блаженними, між Отцями Церкви і Вчителями Церкви?

Які обов'язки накладає Таїнство Шлюбу, і чи може їх невиконання стати виправданням для розлучення?

Якщо Бог знає все, то навіщо Він створює людей, які підуть в пекло?

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: