Питання-відповідь

Чим відрізняється харизма зцілення від біоенерготерапії?

22 Жовтня 2020, 17:05 785

Питання: Яка різниця між біоенерготерапією і харизмою зцілення, між пророцтвом, говорінням «іншими мовами» та ясновидінням?

Відповідає Vatican News:

Грецьке слово «харизма» означає «дар», «обдарування». В Священному Писанні це слово має три значення. В загальному значенні харизма — це будь-яке обдарування. Святий Павло промовляє до християнської спільноти: «Бо прагну вас бачити, щоб подати вам якого дара духовного для зміцнення вас» (Рим 1,11). Друге значення харизми — це постійні й специфічні обдарування, завдяки яким люди отримують здатність виконувати різноманітні служіння, корисні для оновлення і розвитку Церкви: це може бути дар служіння катихизатора, дар материнства і батьківства, дар священства, подружжя, чернецтва, місіонерства або викладання. Про це, наприклад, каже св. Петро: «Служіть один одному, кожен тим даром, якого отримав, як доморядники всілякої Божої благодаті. Коли хто говорить, говори, як Божі слова. Коли хто служить, то служи, як від сили, яку дає Бог, щоб Бог прославлявся в усьому Ісусом Христом, що Йому слава та влада на віки вічні, амінь» (1Пт 4, 10-11). Святий Павло, своєю чергою, звертаючись до римлян умовляє: «І ми маємо різні дари, згідно з благодаттю, даною нам: коли пророцтво, то виконуй його в міру віри, а коли служіння будь на служіння, коли вчитель на навчання, коли втішитель на потішання, хто подає у простоті, хто головує то з пильністю, хто милосердствує то з привітністю!» І далі, в Посланні до ефесян: «І Він, отож, настановив одних за апостолів, одних за пророків, а тих за благовісників, а тих за пастирів та вчителів» (Еф 4,11).

 

Читайте також: І закон, і благодать. Про харизми церковної спільноти

 

У вузькому значенні «харизма» означає надприродний тимчасовий дар, а також чудесні дії, до яких Святий Дух спонукає деяких людей. Про харизми у вузькому розумінні св. Павло пише в Посланні до коринтян: «І кожному дається виявлення Духа на користь. Одному бо Духом дається слово мудрости, а другому слово знання тим же Духом, а іншому віра тим же Духом, а іншому дари вздоровлення тим же Духом, а іншому роблення чуд, а іншому пророкування, а іншому розпізнавання духів, а тому різні мови, а іншому вияснення мов. А все оце чинить один і той Самий Дух, уділяючи кожному осібно, як Він хоче» (1Кор.12,7-11).

 

Читайте також: «Богородиця не зцілювала, бо не було потреби. Але мала інший дар…»

 

Як каже св.Павло, харизма у вузькому сенсі дається не для особистої вигоди, а для загальної користі. Вона дається по благодаті й безкорисно, а також дається незалежно від особистої святості. Святий Тома Аквінський так пояснював значення харизми. «Є два типи благодаті. Існує благодать, яка досягає людини безпосередньо від Бога: це освячувальна благодать або gratum faciens (яка робить угодним Богу). Потім є ще одна благодать, за посередництвом якої людина допомагає іншій повернутися до Бога. Цей дар називається gratia gratis data (благодать, дарована Богом вільно тим, хто кому Він хоче), йдеться про здібність, що перевершує природу або особисті заслуги. Але оскільки вона дається не для освячення того, хто її отримує, а для сприяння освяченню іншого, її не називають освячувальною благодаттю». Ось чому харизми у вузькому розумінні можуть бути послані навіть грішнику або язичнику, як це сталося, наприклад, із Валаамом. Саме в силу того, що харизми даються незалежно від особистої святості, їх не можна заслужити. Наприклад, людина, звісно, може молитися, щоб сталося чудо, але не може заслужити його. Господь може сподобити чуда для того, щоб зміцнити у вірі або для того, щоб засвідчити святість конкретної людини. Тільки Господь знає, принесе чудо духовну користь ні. Щодо харизми зцілення, деякі зцілюють, а деякі ні — благий Божий задум допускає хворобу. Деякі люди покликані бути ближче до розіп’ятого Христа. Іноді Господь допускає рани тіла, щоб торкнутися душі. Таким був випадок св.Франциска, коли після таємничої хвороби він перемінився до такої міри, що навколишній світ утратив для нього всю чарівність.

«Енергетичне цілительство», або біоенерготерапія, засноване на туманному понятті енергії, яке не відноситься ані до сфери науки, ані сфери віри. Воно стосується, швидше, сфери окультизму і не має жодного відношення до харизм, про які ми говоримо. В рекламі такого цілительства часто надається гарантія позитивного результату, а будь-яке фізичне недомагання розглядається як прояв «несприятливої енергетики». Це суперечить християнському сприйняттю харизми, а також християнському розумінню хвороби та зцілення. Крім того, християнин, який має дар зцілення, ніколи не стане перетворювати цей дар в професію чи послугу. До того ж харизма у вузькому значенні — це тимчасовий дар, як пор це вже говорилося.

 

Читайте також: Що означають дар мов і дар пророцтва

 

Щодо інших мов, то під цим висловом розуміють різні речі й воно по-різному тлумачиться. Насамперед, це явище мало місце в День П’ятидесятниці, коли апостоли Ісуса Христа отримали Святого Духа для проповіді всім народам. Апостоли отримали надприродний дар, почавши говорити різними мовами. Як пише в «Сумі теології» св. Тома Аквінський, цей дар був необхідний для їхньої місії, адже вони походили з одного народу і не могли проповідувати іншим. Покликані проголошувати Добру новину язичникам, вони отримали дар інших мов. Це, як і з будь-якою харизмою, сталося для користі спільноти. Сьогодні ж — пояснював своєю чергою св. Августин — Святий Дух також сходить на християн, але це не супроводжується таким надприродним феноменом тільки тому, що в ньому немає необхідності: Церква вже говорить усіма мовами. Тим не менш для напоумлення інших Бог іноді посилає і дар мов, як це сталося, наприклад, зі св. Домініком.

Тлумачення св.Томи Аквінського — не єдине. Богослови пояснюють дар мов, який отримали апостоли в день П’ятидесятниці, також іншим чином: йдеться не про мови у сенсі діалектів, а про прояв молитви. Говорити іншими мовами означало не проповідувати іншими мовами, а молитися. Це тлумачення відповідає тому, про що в. Павло говорив у посланні до коринтян: «Як говорить хто чужою мовою, той не людям говорить, а Богові, бо ніхто його не розуміє, і він духом говорить таємне… Але в Церкві волію п’ять слів зрозумілих сказати, щоб і інших навчити, аніж десять тисяч слів чужою мовою!» (1Кор 14.2,19).

Пророцтво ж, щедро представлене в Старому Завіті, продовжується і на шляху «нового» Божого народу. Кожний охрещений покликаний тлумачити знамення часів і чинити так, щоб його життя щораз більше відповідало задумові Бога. Дар пророцтва, наприклад, у Новому Завіті ми бачимо в Агава (11 глава книги Діянь апостолів): «Прибули ж тими днями пророки від Єрусалиму до Антіохії. І встав один з них, на ймення Агав, і Духом прорік, що голод великий у цілому світі настане, як за Клавдія був. Тоді учні, усякий із своєї спроможности, постановили послати допомогу братам, що в Юдеї жили. Що й зробили, через руки Варнави та Савла, пославши до старших». (Дії 11,27-30).

Агав, таким чином, прорікає великий голод і завдяки цьому пророцтву християнська спільнота Антиохії збирає пожертви для бідних, щоб допомогти жертвам неврожаю насамперед в Юдеї. Це пророцтво провіщає переважний вибір Церкви на користь бідних.

У 21 главі Діянь апостолів ми знову зустрічаємо Агава, який пророкує про мучеництво св.Павла. Павло висловлює готовність до цієї участі, засвідчивши тим самим вірність Христу: «І коли ми багато днів у них зоставались, то прибув із Юдеї якийсь пророк, Агав на ім’я. І прийшов він до нас, і взяв пояса Павлового, та й зв’язав свої руки та ноги й сказав: Дух Святий так звіщає: Отак зв’яжуть в Єрусалимі юдеї того мужа, що цей пояс його, і видадуть в руки поган… Як почули ж оце, то благали ми та тамтешні Павла, щоб до Єрусалиму не йшов. А Павло відповів: Що робите ви, плачучи та серце мені розриваючи? Бо за Ім’я Господа Ісуса я готовий не тільки зв’язаним бути, а й померти в Єрусалимі! І не могли ми його вмовити, і замовкли, сказавши: Нехай діється Божая воля!» (Дії 21, 10-14).

Ясновидіння означає здібність людини (реальну або передбачувану) мати доступ до будь-якої інформації крім звичайних каналів сприйняття. Безумовно, ясновидіння може супроводжувати дар пророцтва, але воно може також стосуватися сфери окультизму або мати суто природне пояснення.

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: